تا پایان سال ۵میلیارد دلار پروژه معدنی افتتاح می شود

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو بخش معدن و صنایع معدنی را یکی از موفق ترین بخش ها دانست.;

تا پایان سال ۵میلیارد دلار پروژه معدنی افتتاح می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶:۰۰

    مهدی کرباسیان در گفت و گو با «عصر معدن» درباره عملکرد بخش معدن در یکسال گذشته اظهار کرد: طی سال 1396 تا به امروز تعداد بسیاری از واحدهای صنایع معدنی افتتاح شده که این واحدها در حوزه کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد هستند.
    وی ادامه داد: ایمیدرو نیز سال گذشته نزدیک به 2میلیارد و 600میلیون دلار افتتاحیه داشته است. البته تا پایان سال جاری نیز بیش از 5میلیارد دلار افتتاحیه خواهیم داشت.
    کرباسیان افزود: اگر به ارقام یاد شده بخش خصوصی را اضافه کنیم این عدد بیش از این خواهد بود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که اتفاق افتاد در حوزه صادرات بود. در سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی رقمی بیش از 9 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد که حاکی از حرکت واحدهای معدنی و صنایع معدنی در جهت اقتصاد مقاومتی و استفاده از منابع داخلی
    ،همچنین نشان از سوق یافتن به سمت بازارهای جهانی و موفقیت های بسیار خوب در این زمینه است.
    کرباسیان تصریح کرد: از سویی دیگر با افتتاح واحدهای یاد شده در سال گذشته اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد شد. به عنوان مثال در حوزه سنگان تا به امروز به صورت مستقیم بیش از 4 هزار نفر مشغول بکار هستند.
    به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در بخش معدن، در حوزه اکتشاف است. خوشبختانه نتایج بسیار خوبی از این اقدامات اکتشافی به دست آمده که خود شروع اشتغال و تولید است. به تازگی نیز میزانی از این حوزه ها یعنی حدود 45 هزار کیلومتر را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم.
    کرباسیان اظهار کرد: نکته مهم دیگر آن است که در حوزه فاینانس و تامین منابع به ویژه استفاده از بخش خصوصی  در حوزه معدن و صنایع معدنی اتفاق های خوبی رخ داده است. برای مثال، یکی از این اتفاقات که اواخر سال گذشته آغاز و در سال جاری به قوت در حال انجام است، حمایت از معادن کوچک و فعال کردن آنها است، البته بیشتر این معادن در مناطق محروم قرار دارند و دولت هزار و 200میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است اما در کنار این موضوع سیستم بانکی نیز قرار است به این موضوع کمک کند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: از دیدگاه بنده بخش معدن و صنایع معدن بسیار موفق بوده است و امیدوارم با معدنکاران و کسانی که در این حوزه تلاش می کنند بتوانیم در اقتصاد و اشتغال کشور آمارهای بهتری ارائه دهیم.
    کرباسیان ادامه داد: تعداد بسیاری از معادن کشور در اختیار دولت قرار دارد. در این میان بیشتر معادن کوچک و متوسط در اختیار بخش خصوصی است. در حوزه معادن بزرگ مقیاس حدود 8الی 10 معدن فعال است که از این میزان تنها 2 معدن دراختیار دولت و مابقی آن در اختیار بخش عمومی بوده و در بورس فعال هستند. اگر واحدهایی که در بورس هستند  را به دلیل سهامداری مردم خصوصی تلقی کنیم  می توان گفت، تنها 3 الی 4 معدن در اختیار دولت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر