جبران خسارات های سیل از بزرگراه تولید و اشتغال می گذرد

عصر معدن- در حالی که یکی از موانع اصلی توسعه بهره برداری و فرآوری صنعتی مواد معدنی در ایران، مشکل کم آبی و بی آبی است، بارش ها و سیل اخیر را، علی رغم خسارت هایش، باید قدر بدانیم و به طبیعت احترام بگذاریم.;

جبران خسارات های سیل از بزرگراه تولید و اشتغال می گذرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱:۰۰

    بیش از 70 درصد از کل ذخایر ارزنده معدنی ایران، مانند مس، سنگ آهن و کرومیت و سایر کانی های فلزی کشور در مناطق جنوب شرقی و نواحی مرکزی کشور، نظیر منطقه کرمان، کویر مرکزی (سمنان) و خراسان و آذربایجان و سیستان و بلوچستان و زون سنندج- سیرجان، واقع شده اند.
    این مناطق، به ویژه طی دو دهه اخیر درگیر معضل عظیم خشکسالی بوده اند و بسیاری طرح ها و پروژه های توسعه معدنی در این مناطق به علت وجود این معضل معطل مانده اند اما در نتیجه بارش های اخیر جان دوباره گرفته اند.
    به عنوان مثال، سیلاب سیستان و بلوچستان البته که خسارت هایی دارد، ولی ورود آب با حجم 2 هزار و 500 مترمکعب بر ثانیه از طریق رودخانه هیرمند، ده ها برابر خسارت هایش، منافع اقتصادی بلندمدت دارد.
    براساس آخرین برآوردهای موجود، بیش از 80 درصد تالاب هامون و افزون بر 90 درصد تالاب هور عظیم پرآب شده است و این روند خوشبختانه همچنان ادامه دارد.
    همچنین در سطح کل کشور، یک بارندگی 80 میلیارد متر مکعبی که در 50 سال اخیر بی سابقه است، یک هدیه خدادادی است که روانه رودخانه ها، سدها، تالاب ها و باتلاق ها شده و حتی سفره های زیرزمینی و سطحی را تغذیه کرده است، تنها با برنامه ریزی خردمندانه می توان از این نعمت خدادادی که آسمان سخاوتمند به ما هدیه داده است حداکثر استفاده را جهت توسعه تولید و اشتغال کشور ببریم.
    جبران خسارت هایی که سیل بر ابنیه، راه ها، پل ها و سدها و دیوارهای حفاظتی رودخانه ها وارد کرده است. از بزرگراه توسعه تولید و اشتغال بر پایه منابع داخلی، اعم از مزیت های طبیعی و معدنی و نیروی انسانی تحصیل کرده کشور می گذرد.
    معادن و صنایع معدنی، یعنی تولید و تامین مواد و مصالح مرغوب و ارزان، برای اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی، بدون هرگونه وابستگی به منابع خارجی، در وضعیت کنونی کشور، یک ضرورت قطعی، و بلکه بک الزام تعیین کننده است.
    مشکل اصلی جوانان جویای کار، به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، اشتغال است، نه یارانه. ایجاد و گسترش فرصت های شغلی مولد و پایدار، به ویژه برای مناطق غیربرخوردار کشور، نظیر پل دختر و معمولان و آق قلا و دیگر مناطق سیل زده کشور نسبت به پرداخت یارانه، نتایج و تاثیراتی به مراتب مفیدتر و بلندمدت تر دارد.
    یارانه، فقط حجم نقدینگی را چند برابر می کند. خطر افزایش جهشی نقدینگی را دریابید که خسارت هایش برای اقتصاد کلان کشور، چندین برابر سیل، بسیار ویرانگر و غیرقابل جبران است.
    بزرگترین فسادهای مالی در سالیان اخیر، نتیجه دور زدن تولید به جای دور زدن تحریم ها که به نام دور زدن تحریم ها شالوده تولید و اشتغال کشور را از بین برده اند.

    محمدرضا بهرامن

    رئیس خانه معدن ایران

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر