ناکارآمدی در بازپرداخت حقوق دولتی معادن

عصر معدن- نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت : سال گذشته از کل حقوق دولتی معادن ، حدود ۱۴۰۰ میلیارد به بخش معدن برگشته داده شده است.;

ناکارآمدی در بازپرداخت حقوق دولتی معادن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، سجاد غرقی گفت: سال گذشته حدود 38 هزار و 500 میلیارد تومان حقوق دولتی وصول و به خزانه واریز شده است که طبق قانون برنامه ششم، صد در صد درآمد‌های حاصل از حقوق دولتی باید برای توسعه معادن و بازسازی محیط‌های پیرامونی معادن اختصاص پیدا کند. اما به گفته آقای غرقی از کل حقوق دولتی چیزی حدود 1400 میلیارد به بخش معدن برگشته داده شده است.

    بازپرداخت حقوق دولتی مهمترین منبع برای بهسازی راه‌ها و زیرساخت‌های رفاهی شهر‌ها و روستا‌های منطقه حضور معدن بوده و از تکالیف قانونی است . بر اساس تبصره 6 ماده 14 قانون معادن و تاکیدی که در ماده 43 قانون برنامه ششم کشور شده ، 100 درصد درآمد‌های حاصل از حقوق دولتی معادن باید برای بخش معدن کشور که شامل اکتشافات، احیاء و بازسازی محیط‌های پیرامونی معادن و زیرساخت‌های معدنی هزینه شود؛ اما اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد .

    حقوق دولتی معادن مصارف خاص خودش را دارد و باید درجای خود هزینه شود ؛ به طوری که از 100 درصد درآمد‌های حاصل از حقوق دولتی معادن که به خزانه واریز می‌شود ، 65 درصد برای توسعه خود معادن مانند اکتشاف و استخراج و فرآوری ، 15 درصد برای توسعه زیرساخت‌های شهر‌ها و روستا‌های محل استقرار معادن ، 12 درصد برای احیاء و بازسازی محیط‌های پیرامونی معادن اعم از منابع طبیعی و محیط زیست و مابقی نیز به صندوق بیمه معادن و نظام مهندسی اختصاص پیدا کند .

    در سال گذشته از مجموع معوقات و حقوق دولتی تعیین شده در بودجه سنواتی ، حدود 38 هزار و 500 میلیارد تومان عواض از معادن کشور وصول و به خزانه واریز شد که 15 درصد آن چیزی حدود 5 هزار و 800 میلیارد تومان می‌شود. اما به گفته مسئولان استانی بطور میانگین 2 تا 5 درصد در کل کشور پرداخت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر