صادرات شمش روی از سر گرفته می‌شود

عصر معدن- رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران از ابلاغ امکان صادرات این مواد معدنی در روزهای آینده خبر داده و معتقد است که با راه افتادن مجدد صادرات، بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در این بخش حل خواهد شد.;

صادرات شمش روی از سر گرفته می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، حسن حسینقلی  با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر مواد اولیه مورد نیاز از ترکیه و بخشی هم از داخل تامین می‌شود. امسال تولیدات داخل با توجه به مسائل و مشکلاتی که در تامین قطعات یدکی، ماشین‌آلات و صادرات وجود داشت، رشد چندانی نکرده است.

    وی افزود: تنها فلز روی در سال جاری نسبت به سال گذشته مقداری افزایش تولید داشته است؛ اما با مقرراتی که از ابتدای سال تعیین و از صادرات شمش جلوگیری به عمل آمد، صادرات این محصول به شدت افت کرد اما در چند روز آینده ممکن است اجازه مجدد صادرات شمش روی ابلاغ شود.

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران خاطرنشان کرد: طبق توافق با ستاد تنظیم بازار قرار است که واحدهای تولیدی 35 هزار تن در سال، احتیاجات داخلی را تامین کنند. البته که طی 12 سال گذشته هم تامین شده و مشکلی از این بابت وجود نداشته است.

    حسینقلی با بیان اینکه با راه افتادن مجدد صادرات، بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در بخش سرب و روی حل خواهد شد و می‌توانند تولید را افزایش دهند، گفت: اما از مشکلات اصلی در بحث سامانه نیما، برگرداندن ارز از طریق آن‌هاست که طی مدت‌های اخیر چندان حل و فصل نشده است.

    وی افزود: علت مشکل‌ساز شدن برگشت‌های ارز به این سامانه‌ها این است که صادرکنندگان سرب و روی بیشترمربوط به واحدهای بزرگ سرب و روی هستند که صادراتشان بیشتر از یک میلیون دلار بوده و مشمول بازگرداندن ارز از طریق سامانه نیما می‌شوند. با توجه به ساز و کار این سامانه، سیستم‌های نامناسب و مشکلاتی که در ارتباط با بانک‌های خارجی وجود دارد، صادرکنندگان واحدهای سرب و روی را دچار سردرگمی کرده است.

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در رابطه با گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مبنی بر اینکه معدن سرب و روی مهدی‌آباد در 10 ماهه سال جاری، 111 هزار و 371 تن ماده معدنی استخراج کرده که نسبت به رقم استخراجی مدت مشابه سال گذشته (54 هزار و 602 تن)، رشد 104 درصدی داشته است؛ اظهار کرد: معدن مهدی‌آباد هنوز استخراج مواد معدنی به صورتیکه قابل انتقال به کارخانه‌ها، فرآوری و وارد شدن به چرخه تولید واحدهای دیگر داشته باشد، ندارد.

    حسینقلی خاطرنشان کرد: رشد 104 درصدی اعلام شده مربوط به باطله‌برداری است که در طرح‌های توسعه‌ای این مجتمع معدنی قرار گرفته است و رقم 180 میلیون تن جهت آماده‌سازی و پیش باطله‌برداری را به خود اختصاص داده است. مهدی‌آباد در بخش باریت اضافه تولید دارد اما تاکنون هیچ کنسانتره و مواد اولیه‌ای برای واحدهای تولیدی دیگر از آن خارج نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر