امیدواری بازار به ادامه روند افزایش قیمت‌ها

عصر معدن- یک کارشناس بازار فلزات معتقد است که امکان روند افزایشی قیمت‌ها در ماه‌های آینده وجود دارد.;

امیدواری بازار به ادامه روند افزایش قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱:۰۰

    محمد حسین بابالو در گفت وگو با «عصرمعدن» درباره استقبال از سهام شرکت‌های معدنی در فصل بهار، اظهار کرد: شرکت های معدنی جزو شرکت های بزرگ هستند که خودشان از ویژگی‌های ذاتی عرضه و تقاضا در بازار داخلی برخوردار بوده و در کنار آن هم در بازار داخلی و جهانی عرضه دارند و بخش مهمی از بازار سرمایه محسوب می شوند.
    وی ادامه داد: یعنی اگر روند قیمت در بازار سرمایه برای ماه‌های آینده افزایشی باشد که با توجه به نوسان شاخص ها از اواخر بهمن 97 تا به امروز روند صعودی داشته، احتمال تدوام این روند افزایشی وجود دارد، درنتیجه می توان دورنمای مثبتی را برای نوسان قیمت ها در این شرکت ها متصور بود که به معنی برتری تقاضا بر عرضه ها خواهد بود.
    این کارشناس بازار فلزات در ادامه افزود: اما در فاز دوم باید به این نکته اشاره داشت که گزارش های سال گذشته گزارش‌های بسیار خوبی خواهد بود که سود آوری خوبی را در این شرکت‌ها نشان می دهد. یکی از دلایل این موضوع قیمت دلار است. درنتیجه این موضوع نیز می تواند در آینده این شرکت ها تاثیرگذار باشد.
    بابالو ادامه داد: از سویی دیگر طرح های توسعه ای شرکت‌های یاد شده نیز می‌تواند در این موضوع اثرگذار باشد. بسیاری از این شرکت‌ها با توجه به سرمایه گذاری‌های انجام گرفته در سال گذشته با افزایش تولید نیز مواجه بودند. تمام این موارد داده هایی هستند که می توان در دورنمای سهام شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد.
    وی تصریح کرد: البته جریان قالب در بازار یعنی شاخص تعیین کننده شرایط است.
    در کنار داده های مثبت بابالو به چند دیدگاه منفی درباره بازار جهانی اشاره داشت و گفت: یکی از موارد تاثیرگذار بر بازار جهانی ریسک های سیاسی است که می‌تواند کل بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و حداقل از روند افزایشی قیمت ها جلوگیری کند. این موضوع با فراز و فرودهای خاص خود همراه است که چندان نمی‌توان در این شرایط برای آنها اظهار نظر کرد.
    وی ادامه داد: اگر به خاطر داشته باشیم در سال های 91-92 شرایط سیاسی مشابه امروز بود اما شاهد رشد نسبی قیمت‌ها بودیم درنتیجه باید اما و اگرها را در این باره در نظر گرفت.
    این کارشناس بازار فلزات بیان کرد: مشکلات سیاسی نیز چندماهی است با بازار سرمایه دست در گریبان بوده که درنتیجه بخش مهمی از اثرگذاری آن خنثی شده است. درواقع بازار به چنین ریسک هایی عادت کرده است.
    بابالو ادامه داد: اما دیدگاه دوم احتمال درباره ریزش قیمت های جهانی است، زیرا برخی از برآوردها برای اواخر سال 2019 احتمال رکود را مطرح کرده است، البته این رکود در ماه‌های اخیر بارها اشاره شده است اما به نظر می رسد در بازار امریکا به صورت دست ساخته و یا با توجه به رویکردهای اقتصادی توانسته‌اند وقوع این رکود را به تعویق اندازند. 
    وی تاکید کرد: آن چیزی که احتمال دارد در بازارهای جهانی رخ دهد، فاز رکود است که در صورت رخداد بر تمام جهان تاثیرگذار خواهد بود اما  باتوجه به واقعیت بازارهای کالایی یعنی عدم برتری جدی عرضه بر تقاضا و یا برعکس با ثبات شکننده در بازار جهانی مواجه هستیم. یعنی موجودی انبارها به نسبت پایین است اما رشد قیمت بزرگی ثبت نمی‌شود که حاکی از ثبات شکننده در بازار است.
    بابالو اظهار کرد: با توجه به این شرایط اگر هم فاز رکود در بازارهای جهانی رخ دهد این انتظار وجود دارد که قیمت‌ها در بازارهای کالایی با ریزش بزرگی همراه نشود هرچند که تقاضا محدود می‌شود اما بنده پتانسیل افت بزرگ در قیمت های جهانی را متصور نیستم.
    این کارشناس افزود: با توجه به چنین شرایطی، باید یک عقب گرد قیمتی برای دو دیدگاه یاد شده را در نظر بگیریم، البته در صورت تاثیرگذاری این موضوع به ماه‌های آینده باز می‌گردد. به صورت کلی نمی توان برای دورنمای بازار اظهار نظر قالبی داشت اما زمانیکه جریان افزایشی قیمت ها از اواخر سال گذشته شروع و تا به امروز ادامه دارد، ساده ترین برآورد آن است که حداقل درکوتاه مدت این روند افزایشی ادامه پیدا کند. درواقع امیدوار به ادامه این روند هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر