عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس:

عرضه کامل فولاد و سیمان در بورس کالا راه مقابله با رانت و فساد است

عصر معدن- محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان اینکه مجلس موافق ورود کامل زنجیره فولاد و سیمان به بورس کالاست گفت: عرضه کالاها در بورس کالا یکی از مهمترین اقداماتی است که می توان آن را برای جلوگیری از ایجاد رانت، مبارزه با فساد و توزیع عادلانه کالاها در کشور در دستور کار قرار داد و به مرحله اجرا رساند.;

عرضه کامل فولاد و سیمان در بورس کالا راه مقابله با رانت و فساد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، علیزاده  به تقویت عرضه کالاها در بورس کالا و مزایایی اجرایی شدن این اتفاق در کشور اشاره کرد و گفت: عرضه کالا در بورس کالا یکی از مهمترین اقداماتی است که می توان آن را برای جلوگیری از ایجاد رانت، مبارزه با فساد، توزیع عادلانه کالاها در کشور در دستور کار قرار داد و به مرحله اجرا رساند.

    وی با بیان اینکه سیمان از جمله محصولاتی است که طی چند وقت گذشته عرضه آن در بورس آغاز شده است، افزود: در هفته های گذشته شاهد افزایش بی رویه نرخ سیمان در بازار بودیم که دلیل اصلی آن قطع برق واحدهای تولیدی بود. در این میان دست های پنهان سوداگرانی که در پشت پرده حضور داشتند در افزایش قیمت این کالا در بازار اثرگذار بود که رشد عرضه ها در بورس تاحدود زیادی به کاهش التهاب بازار سیمان کمک کرده است.

    علیزاده به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره و تاکید کرد: ما موافق ١۰۰ درصدی عرضه سیمان در بورس کالا هستیم، زیرا تنها این بازار است که می تواند با ایجاد شفافیت در معاملات و کوتاه کردن دست دلالان، زمینه بهبود روند معاملات این محصول را فراهم کند.
    عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در ادامه سخنان خود اعلام کرد: نظر ما این است که باید از طریق عرضه زنجیره سیمان در بورس کالا زمینه بهبود وضعیت بازار این کالا را در کشور فراهم کنیم.

    وی به عرضه کلیه محصولات مهم و مواد اولیه در بورس کالا تاکید کرد و افزود: به دنبال چنین اتفاقی باید اقدامی صورت گیرد تا مواد اولیه کارخانه ها در بورس کالا عرضه و تولیدکنندگان پایین دستی از طریق این بازار اقدام به خرید کنند.

    علیزاده ادامه داد: به دنبال این اتفاق بهتر است محصولات سایر صنایع مانند فولاد که بارها اعلام شده است باید زنجیره کامل آن در بورس کالا عرضه شود به مرحله اجرا برسد، همچنین در کنار آن خودرو هم جزو کالاهایی است که باید زمینه ورود آن به بورس در راستای کاهش دلالی ها و انجام معاملات شفاف فراهم شود.

    عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر مزایای عرضه محصولات در بورس کالا گفت: در صورت عرضه کلیه این محصولات به بورس کالا ضمن تحقق شعار ایجاد شفافیت در معاملات، زمینه جلوگیری از رانت و فساد فراهم خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: همواره وقتی قرار است محصولی جدید در بورس کالا عرضه شود شاهد مقاومت افرادی هستیم که سال ها از شفاف نبودن مبادلات سنتی سود برده اند و امروز در مقابل شفافیت اقتصاد از مسیر بازار سرمایه ایستاده اند. در همین زمینه شاهد بودیم برخی افراد کاهش کیفیت سیمان به دلیل عرضه در بورس را مطرح کردند که این موارد بیانگر ادامه مقاومت ها و همچین عدم آگاهی برخی افراد از سازوکار بازار سرمایه است.

    عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در پایان گفت: اکنون برخی واحدهای تولیدی مجبور به خرید سیمان با قیمتی بسیار بالا از بازار هستند که باید شرایطی فراهم شود تا این واحدها نیز هرچه سریعتر برای خرید سیمان از بورس کالا اقدام کنند تا بازار به تعادل کامل برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر