معاون خرید ذوب آهن اصفهان مطرح کرد:

آغوش باز ذوب آهن اصفهان برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک

عصر معدن- در پی تصمیم دولت برای مبارزه با خام فروشی در حوزه صنایع معدنی و وضع عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ آهن ، شرکت ذوب آهن اصفهان ضمن قدردانی از این اقدام دولت ، اعلام آمادگی نمود که جهت حمایت از معادن کشور ، حاضر به خرید سنگ آهن به صورت نقدی است که اقدامی اثر گذار به ویژه در حمایت از معادن کوچک محسوب می شود . در این خصوص با محمدجعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفتگو کردیم که در پی می آید :;

آغوش باز ذوب آهن اصفهان برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت : سنگ آهن مورد مصرف ذوب آهن باید عیاری با FE بالاتر از 60 داشته باشد که با توجه به شرایط کنونی و کمبود سنگ‌آهن ، در حال حاضر به ناچار سنگ آهن با FE بالاتر از 58 نیز در این شرکت استفاده می‌شود . لذا ذوب آهن اصفهان آمادگی دارد سنگ آهن ( مگنتیت و هماتیت ) را به صورت نقدی و با هر تناژی از هر نقطه ای از کشور با FE بالای 58 ، گوگرد کمتر از دو دهم ، فسفر کمتر از دو هزارم وسیلیس 6خریداری کند . معادنی که تمایل به فروش سنگ آهن به این شرکت داشته باشند می توانند با مدیریت خرید مواد اولیه و انرژی ، اداره خرید مواد اولیه ( شماره تلفن : 03152573082 و 03152572292 ) تماس حاصل کنند.

    وی افزود: این شرکت با توجه به برنامه تولید امسال خود که 3 میلیون تن است ، به اضافه ذخیره احتیاطی ، 6 و نیم میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد . باتوجه به اینکه ذوب آهن از شیوه کوره بلند استفاده می کند الزاما باید از سنگ آهن دانه بندی به اضافه آگلومره استفاده کند و برای غنی سازی عیار سنگ آهن دانه بندی از کنسانتره و نرمه گندله استفاده می شود.

    صالحی به عدم بهره گیری ذوب آهن اصفهان از یارانه انرژی در مقایسه با سایر شرکت های فولادی اشاره کرد و گفت : این شرکت با توجه به اینکه از روش کوره بلند استفاده می کند تنها به میزان 25 درصد از یارانه انرژی برخوردار است . در روش کوره بلند انرژی حاصل از زغال سنگ با تبدیل به کک متالورژی باعث احیاء و ذوب سنگ آهن می شود که در مقایسه با سایر روشهای تولید فولاد که از حامل های انرژی ارزان و یارانه ای بهره می گیرند ، گران تر است و سهم هزینه انرژی در این روش در کشور ما بالاتر است .

    وی افزود : ذوب آهن هم اکنون زغال را حدوداً هر کیلو هزار تومان تحویل در معدن خریداری می کند . بر اساس کیل مصرف اعلامی وزارت صمت ، هر تن چدن نیاز به 962 کیلو زغال دارد که بدون محاسبه هزینه تبدیل به کک و هزینه حمل و نقل ، هر تن چدن 962 هزار تومان زغال نیاز دارد . ذوب آهن اصفهان با دریافت تمام زغال سنگ کشور که روش استخراج آن سنتی و غیر اقتصادی است ، در واقع به نوعی یارانه انرژی پرداخت می کند .

    معاون خرید ذوب آهن اصفهان افزود : تنها مصرف،کننده عمده زغال سنگ داخلی ذوب آهن است و باتوجه به کیفیت پایین زغال سنگ داخلی ، امکان صادارات بسیار محدود و مشکل است.

    وی با اشاره به سه مزیت ایران در تولید فولاد مشتمل بر نیروی انسانی ارزان، انرژی ارزان و معادن سنگ آهن فراوان، گفت : متاسفانه ذوب آهن اصفهان هم اکنون از این سه مزیت رقابتی بی بهره است و همین امر کار را برای این مجتمع صنعتی سخت کرده است .

    صالحی با اشاره به وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن گفت : عوارض صادرات و تعرفه واردات ، دو امر معمول در همه دنیا برای کنترل و ایجاد موازنه در تولید و بازاراست همچنانکه کشور چین نیز برای فرومنگنز و فروسیلیس تعرفه 20 درصدی منظور کرده است و صادرات کک از این کشور تا سال 2013 ممنوع بوده است .

    وی افزود : با توجه به اینکه شرکت های فولادی داخلی با کمبود سنگ آهن مواجه بودند ، لذا وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات این محصول ، اقدامی ضروری از سوی دولت بود که جای تقدیر دارد . در این خصوص امیدواریم ، قیمت پایه صادارتی سنگ آهن ، قیمت منطقی متناسب با قیمت های جهانی صادراتی ، مورد ادعای معادن سنگ آهن لحاظ و عملیاتی شود تا از کاهش اثرات بازدارنگی این عوارض ، جلوگیری شود .

    معاون خرید ذوب آهن ، طرح سهمیه بندی مواد اولیه برای واحد های تولید کننده فولاد کشور را نیز یک اقدام حمایتی خوب از سوی دولت دانست و گفت : ضمن تقدیر از این حرکت حمایتی ، باید گفت در این سهمیه بندی به سنگ آهن دانه بندی که نیاز اصلی ذوب آهن است توجهی نشده و تنها گندله و کنسانتره مد نظر قرار گرفته است.

    صالحی گفت : امیدواریم که معادن سنگ آهن به یاد بیاورند که در زمان افت شدید قیمت صادراتی سنگ آهن ، ذوب آهن اصفهان با دریافت تمام سنگ آهن تولیدی معادن منطقه سنگان (پلاسری) حمایت تمام عیاری از این معادن انجام داد .

    وی با اشاره به طرح جامع فولاد و تاثیر آن در توازن زنجیره فولاد کشور افزود : امیدواریم طرح جامع فولاد در خصوص توسعه تولید فولاد و ادغام عمودی و افقی معادن بازنگری کند تا توسعه به صورت تخصصی در زمینه کاری به انجام برسد . متاسفانه هم اکنون درآمد حاصل از توسعه معدنی منجر به توسعه فولادی در واحدهای معدنی گشته و باعث اخلال در توازن و تامین نیازهای مواد اولیه گردیده است به نحوی که بزرگترین تولید کننده معدنی در حال حاضر مصرف کننده عمده سنگ آهن گردیده است.

    معاون خرید ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : اختصاص یک میلیون و 750 هزار تن سنگ آهن به ذوب آهن گرچه فقط حدود 25 درصد نیاز سنگ آهنی این شرکت را تامین می نماید اما حمایت مجموعه دولت،وزارت صمت،ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و مجتمع سنگان جای قدردانی دارد.

    وی افزود: متاسفانه با توجه به تغییر روش پرداخت از اعتباری به پیش پرداخت توان نقدینگی همه واحدهای تولیدی چه فولادی و چه غیر فولادی بسیار شکننده شده است. از آنجایی که سودآوری تولید کننده به دلیل تحت کنترل بودن قیمت محصول نهایی و افزایش قیمت مواد اولیه،قطعات و تجهیزات به ویژه حمل و نقل به نقطه سر به سر نزدیک شده است و بعضاً وارد محدوده زیان گردیده ، تولید در شرایط رقابتی بسیار مشکل و بعضاً غیر اقتصادی گردیده است لیکن به دلیل جلوگیری از بروز عواقب اجتماعی در شرایط تحریم اقتصادی و حفظ آرامش و امنیت در کشور عزیزمان ایران اسلامی ، تولید کنندگان باچنگ و دندان شرایط را با ثبات نگه داشته اند.

    معاون خرید ذوب آهن اصفهان در پایان گفت : این مجتمع عظیم صنعتی هم اکنون میزبان 31هزار نفر است ( 14 هزار نفر در داخل این شرکت و 17 هزار نفر در معادن زغال سنگ ) و به صورت غیر مستقیم نیز در اشتغال عده بسیاری نقش مهمی دارد و لذا در شرایط کنونی که با تحریم های اقتصادی مواجه هستیم ، لازم است که با تداوم سیاست های حمایتی و هم افزایی در زنجیره فولاد ، شاهد به کارگیری ظرفیت معطل مانده این شرکت باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر