رییس انجمن سنگ آهن ایران عنوان کرد :

فعالیت معدنی ها و فولادی ها در کنار یکدیگر مقدس است

عصر معدن- صنعت و معدن از دیرباز دو بخش جایی ناپذیر اقتصاد ایران به شما می روند که ارزش آفرینی بسیاری را برای جامعه به ارمغان می آورند. این بخش ها،در حال حاضر بیش از گذشته به تعامل و دور اندیشی نیاز دارند تا بتوانند بر اساس برنامه راهبردی خودشان مسیر توسعه و ترقی را طی نمایند. اما عدول از این برنامه ها و مسائل حاشیه ای چندی است که گریبانگر این بخش ها شده است.;

فعالیت معدنی ها و فولادی ها در کنار یکدیگر مقدس است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان؛ مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت : ذوب آهن اصفهان به عنوان به نخستین تولیدکننده فولاد کشور جایگاه ویژه ای نزد مردم ایران دارد و سنگ آهن در این شرکت به دلیل شیوه تولید آن که کوره بلند است از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

    تعامل و هم افزایی حلقه مفقوده دو بخش صنعت و معدن

    وی افزود : تعامل و هم افزایی حلقه مفقوده ای است که از همان ابتدا می توانست وصل کننده این دو تشکل بزرگ باشد که متاسفانه نادیده گرفته شد.

    رییس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد : فولادی ها و معدنی ها هر دو بردار،دوست و مهمتر از همه هموطن هستند که برای رشد و شکوفایی کشور تلاش می کنند. به جای واگرایی و دور شدن از یکدیگر می توانند در کنار همدیگر با تلاش مضاعف به رونق تولید کشور کمک نمایند.

    تشکیل شورای آهن و فولاد در راستای همکاری موثر

    اکبریان در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای برقراری ارتباط دو سویه بین فولادی ها و معدنی ها چیست،چنین گفت : چند سال گذشته انجمن سنگ آهن ایران،پیشنهاد ایجاد تشکلی را تحت عنوان شورای آهن و فولاد با حضور تولید کنندگان مواد اولیه و مصرف کنندگان آن و ضلع سوم ایمیدور به عنوان بخش خصوصی ارائه کرد تا از این طریق با برگزاری نشست های دوره ای، تامین مواد اولیه از سوی معادن و مصرف آن از سوی صنایع فولادی بررسی شود و این دو گروه با درک مشترک از شرایط یکدیگر و همکاری موثر در راستای تحقق اهداف تلاش کنند. این شورا هم اکنون در حال شکل گیری است و می تواند تعاملات بسیار خوبی را بین بخش ها ایجاد نماید.

    وی اظهار داشت : معدنی ها تخصص خودشان را دارند و بخش فولاد نیز دانش و تجربه خاص خودش را می طلبد. هر یک از این بخش ها با فعالیت تخصصی و مطابق با نقشه راه خودشان است که می توانند موفق باشند، دور شدن از تخصص هاست که مشکلات امروزی را ایجاد کرده است. بنده مخالف هستم بخش معدن به فکر تکمیل زنجیره خودش باشد و فولادی ها نیز به دنبال در اختیار گرفتن پهنه های معدنی باشند.

    رییس انجمن سنگ آهن ایران ضمن اشاره به اینکه معدنی ها باید به دنبال نقشه راهبردی معدن و صنایع معدنی و فولادی نیز باید به دنبال طرح جامع فولاد باشند، افزود : در بخش معدن به دلیل گستردگی فعالیت ها هنوز جای کار بسیاری وجود دارد،درحوزه فولاد نیز برای تنوع بخشی به سبد محصولات و بهره گیری از تکنولوژی های نوین دنیایی از کار وجود دارد که اندیشه و توان خاصی را می طلبد،چه نیکوست که هر بخشی مسیر خود را در پیش گرفته و بدان سو برای رشد و توسعه جامعه تلاش نماید.

    کاربرد مکانیسم های دستوری مقطعی است، نه همیشگی

    این مقام مسئول بیان کرد : اگر همه به این مهم مقید باشند که قیمت ها در بازار نوسان دارد و سود و ضرر حاصله در بین همه به صورت عادلانه تقسیم شود و کل زنجیره از آن منتفع شوند،ناراحتی ایجاد نمی شود. باید به ماهیت بازار و عرضه و تقاضا باز گردیم،مکانیسم های دستوری ممکن است تا زمانی کاربرد داشته باشد اما همیشگی نیست.

    توافق سر میز مذاکره

    اکبریان خاطر نشان کرد : حاضر هستیم برای نمونه توافق هایی جهت تامین سنگ آهن و گندله داشته باشیم تا سایر بخش ها شاهد باشند معدنی ها و فولادی ها ، سر میز مذاکره به راحتی موضوعی که این روزها در محافل از آن بسیار یاد می شود را چگونه به آسانی حل می کنند.

    وی اضافه کرد : در آینده با کمبود سنگ آهن به عنوان یک ماده اولیه استراتژیک مواجه خواهیم بود. در این زمینه حالت های مختلفی وجود دارد. اول اینکه بخش معدن منفعل باشد و مانند یک انبار از مواد اولیه بدون آینده نگری استفاده شود،مسلم است که روزی این ذخیره به پایان می رسد. بخش فولاد نیز به دنبال تولید 55 میلیون تن فولاد است و ماده اولیه نیاز دارد. مشخص است که این دو بخش نمی توانند بدون پشتیبانی یکدیگر موفق باشند.آیا قرار است اکتشاف جدیدی صورت نگیرد؟ فولادی می گویند در سال 94 گفته شده 2 میلیارد و 800 میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن کشور است و ما 500 میلیون تن آن را مصرف کردیم ، 2 میلیارد و 300 میلیون تن آن باقی مانده است که حدود 10 سال دیگر به پایان می رسد.

    تنها 7 درصد از مساحت کل کشور را اسکن کردیم

    اکبریان گفت : اکتشافات باید به صورت کامل و در عمق انجام گیرد تا نتایج موثر و قابل قبولی را شاهد باشیم. ما تنها 7 درصد از مساحت کل کشور را اسکن کردیم و 93 درصد آن باقی مانده است که می توان با یک برنامه ریزی مطلوب بهترین بهره برداری را از آن داشت.

    رییس انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد : بخشی از 55 میلیون تن فولاد توجیه فنی و اقتصادی دارد اما بخشی از آن فولادی سیاسی است که سهم مواد اولیه کارخانه هایی همچون ذوب آهن اصفهان را تصاحب می کند و این خوشایند نیست.

    وی تصریح کرد : بورس به عنوان ابزار شفافیت در این زمینه بسیار راهگشاست و لذا قیمت گذاری دستوری جایگاهی ندارد. از طریق می توان مواد اولیه را برای استفاده با شرایط بازار عرضه نمود.

    این مقام مسئول گفت : عنوان می شود ذوب آهن اصفهان از نیروی انسانی،انرژی و سنگ آهن ارزان استفاده می کند. در خصوص معادن نیز چنین تفکری وجود دارد،در صورتی این دیدگاه صحیح نیست و هر یک از این پارامترها با توجه به شرایط تحریم کنونی و همچنین مسائل اجتماعی پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

    فعالیت معدنی ها و فولادی ها در کنار یکدیگر ارزشمند و مقدس است

     اکبریان افزود : هزینه بسیار زیادی برای شناسایی محدوده و اخذ پروانه اکتشاف صورت می گیرد. از هر 100 پروانه اکتشاف،  10 مورد آن به گواهی کشف منجر می شود و از این تعداد حدود دو مورد نتیجه می دهد که آخرین باقی مانده مورد توجه همگان قرار می گیرد و این را در نظر نمی گیرند که این بخش چه مشقت هایی برای تنها معدن باقی مانده تحمل کرده است. فعالیت معدنی ها و فولادی ها در کنار یکدیگر ارزشمند و مقدس است و هر دو برای تلاش بیشتر و برنامه های توسعه ای حق دارند.

    رییس انجمن سنگ آهن ایران در پاسخ به سوال که آیا بازدیدی از ذوب آهن اصفهان داشتید گفت : حدود هشت سال پیش بازدیدی از ذوب آهن داشتم،قطعاً تاکنون تغییراتی بسیاری در این مجموعه ایجاده شده و مناسب است که مجدد نیز از این شرکت مادر صنعتی بازدیدی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر