لزوم بهره‌وری صحیح از معادن برای آبادانی هرمزگان

عصر معدن- استاندار هرمزگان با بیان اینکه دولت با همه توان در خدمت مردم است گفت: این استان از معادن و مواد معدنی مطلوبی برخوردار بوده و شناسایی پهنه‌های معدنی جدید و فرآوری بهینه مواد معدنی می‌تواند بهره‌وری خوبی برای آبادانی هرمزگان داشته باشد.;

لزوم بهره‌وری صحیح از معادن برای آبادانی هرمزگان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، مهدی دوستی ضمن اشاره به اینکه اجازه خروج موادمعدنی به صورت خام از استان را نخواهیم داد، اظهار داشت: به‌دنبال ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و تکمیلی و فرآوری در استان برای جلوگیری از خام‌فروشی موادمعدنی هستیم و در همین راستا شهرهای مختلف تخصصی ایجاد می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه مدل خام‌فروشی موادمعدنی از هرمزگان منطقی نبوده و هیچ منفعتی هم برای کشور ندارد، بیان داشت: به طور مثال می توان به خروج مواد سیلیس به صورت خام از استان اشاره کرد که براین اساس بروی آن زنجیره مرتبط با سیلیس و شهر شیشه به مساحت یکهزار و 860 هکتار در بندرعباس تعریف شده است.

    نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار داشت: مواد معدنی شوینده مانند نمک و آهک نیز به صورت خام از استان خارج می‌شد که روی آن زنجیره معدنی شوینده‌ها و پارک کود و سَم تعریف کردیم که با این حساب، در آینده‌ای نزدیک استان هرمزگان به قطب سم و کود کشور و زنجیره فسفات و پتاسیم تبدیل خواهد شد.

    دوستی ابراز داشت: سه بسته ویژه توسعه برای 2 نوع ماده معدنی سیلیس و آهن در هرمزگان تهیه شده است که در راستای جلوگیری از خام‌فروشی آهن و سیلیس، تمامی حلقه‌های زنجیره توسعه از معدن تا صنایع فرآوری در این بسته‌ها تعریف شده است.

    دوستی ادامه داد: یعنی از معدن آهن باید واحدهای صنعتی مختلف از جمله شِمش، ورق و یا لوله خارج شود و سیلیس هم روی شهر شیشه و صنایع تبدیلی و درواقع یک بسته کامل بر روی آن تعریف شده است.

    213 پهنه معدنی هرمزگان به مرحله فراخوان گذاشته شد

    استاندار هرمزگان اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده در مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان هم اکنون 213 پهنه معدنی از 16 مهرماه امسال به فراخوان گذاشته شده است که افراد متقاضی و سرمایه گذار می‌توانند دراین مزایده شرکت کنند.

    دوستی، به وجود 100 معدن شن و ماسه در استان اشاره کرد و ابراز داشت: بدون احتساب این معادن، 180 معدن فعال در استان هرمزگان وجود دارد که تعداد و ظرفیت 213 معدن فراخوان شده کنونی، بیش از معادن فعال استان است.

    وی یادآور شد: بیشترین معادن استان هرمزگان مربوط به شهرستان‌های بندرعباس، حاجی آباد، بشاگرد و بندرخمیر است که هریک از این معادن در استان و کشور ایجاد آبادانی و تحول می‌کند.

    استاندار هرمزگان تصریح کرد: کار جدیدی که انجام شده، تهیه کیف سرمایه گذاری است که مجوزهای تمامی 213 پهنه معدنی از قبل اخذ شده است یعنی مجوزها را از پیش برای سرمایه‌گذار صادر کرده‌ایم و درواقع معدنکار اگر بخواهد همین امروز شروع بکار کند، هیچ بروکراسی اداری ندارد و فقط با امضای خود، دارای پروانه می‌شود.

    وی اظهار داشت: رساندن 213 معدن به مرحله واگذاری کاری سخت و زمان‌بر بود چراکه این قبیل کارها نیازمند تکمیل اسناد و انجام کارهای مطالعاتی قابل توجهی بوده که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طی یک سال گذشته در این راستا کار بزرگی انجام داده است.

    نماینده عالی دولت در استان هرمزگان ابراز داشت: 213 معدن یادشده مشتمل بر 19 ماده معدنی است که از این میان می‌توان به مواد معدنی همچون کرومیت، سنگ آهک، سنگ آهن، سیلیس، منیزیم، گچ، نمک، منگنز و سایر مواد معدنی اشاره کرد.

    هرمزگان نیازمند اکتشافات کامل و جامع

    استاندار هرمزگان همچنین به معدن کرومیت در استان اشاره کرد و گفت: کرومیت جزو معادن خوبی است اما متاسفانه حجم قابل توجهی ندارد، اما برخی معادن استان‌های همجوار، حجیم و با میزان ذخایر بالا هستند البته باید بگوییم کمبود اکتشافات در استان هرمزگان این موضوع را تشدید کرده است.

    وی اضافه کرد: شاید اگر اکتشافات کامل و جامعی در استان هرمزگان انجام شود، میزان ذخایر استان به‌روز، واقعی و اقتصادی شود ضمن اینکه مهم ترین مشکل کلان معدن در کشور این است که ما بدلیل محدودیت تکنولوژی برداشت، بیشتر بدنبال معادن سطحی بوده و در عمق نمی‌رویم؛ در صورتی که بهره‌گیری از سیستم‌های تغلیظ می‌تواند حتی معادن کم‌عَیار ما را به عیار مناسبی برساند و بتوانیم برداشت مطلوبی از معادن داشته باشیم.

    مسوولیت اجتماعی، بعد از مرحله بهره‌برداری

    استاندار هرمزگان در بحث مسوولیت‌های اجتماعی هم گفت: مسوولیت‌های اجتماعی یکی از راهبردهای اساسی بوده؛ چرا که بخشی از داروها، ساخت بیمارستان‌ها، فاضلاب، تجهیزات پزشکی، آبرسانی، ساخت مدارس و هنرستان‌های همجوار صنایع را می‌توانیم از محل همین مسوولیت‌های اجتماعی تامین می کنیم اما اینکه چه زمان و در چه مرحله‌ای، انجام مسوولیت اجتماعی را از سرمایه‌گذار بخواهیم خود، موضوع مهمی است.

    دوستی ادامه داد: مسوولیت‌های اجتماعی در صورت تبدیل شدن به قانون، برای انضباط بخشی خوب است اما اگر هر صنعتی بدون اینکه وارد استان و چرخه تولید بشود درصدی را به عنوان مسوولیت اجتماعی بدهد، صرفه اقتصادی ندارد و مسلما چنین کاری، سرمایه‌گذار را پس می‌زند.

    وی تصریح کرد: بنابراین بعد از سرمایه‌گذاری و در مرحله بهره‌برداری، با صنایع و معدن‌دار در رابطه با مسوولیت اجتماعی صحبت خواهیم کرد اما در دوره ساختِ پروژه باید تمامی توان سرمایه‌گذار وارد روند ساخت و ساز شود تا هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد، آنوقت اگر مثلا 10 درصد هم مسوولیت اجتماعی بگیریم، به اندازه‌ای که برخی از واحدها نیز سریع‌تر راه‌اندازی و حتی صدها نفر هم در استان مشغول به کار شوند و صنایع مختلف و حتی شهرداری‌های‌مان از آن بهره‌مند شوند، ارزش دارد.

    نماینده عالی دولت در استان هرمزگان گفت: عقیده بنده بر این است که در دوران ساخت و اجرای طرح، با شرکت‌های سازنده در خصوص مسوولیت اجتماعی صحبتی نشود و اجازه دهیم عملیات اجرایی طرح به اتمام برسد و بعد، تحقق مسوولیت اجتماعی را بخواهیم.

    پالایشگاه‌های جاسک و شهید سلیمانی

    استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به طرح‌های بزرگ پالایشگاهی در دست مطالعه و ساخت استان گفت: در هفته دولت امسال 110 هزار میلیارد تومان پروژه در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که تقریبا رشد 25 برابری و 2 هزار و 500 درصدی داشتیم که این رقم بسیار خوبی بود.

    دوستی گفت: برای کلنگ‌زنی طرح‌های بزرگ همچون پالایشگاه جاسک و پالایشگاه شهید سلیمانی بندرعباس هم منتظر حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت هستیم، امورات مربوط به این طرح‌ها انجام شده و قراردادها نیز منعقد شده است.

    وی ادامه داد: برای پالایشگاه جاسک که الان 10 درصد پیشرفت دارد و پالایشگاه شهید سلیمانی بندرعباس که در مرحله مطالعه و تخصیص زمین بوده، نزدیک به 17 و نیم میلیارد دلار برآورد اولیه شده است.

    استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه این پروژه‌ها بسیار فوق العاده بوده و استان را تامین می‌کنند، گفت: هر یک از پالایشگاه‌ها در دوران ساخت، نزدیک به 10 هزار نفر اشتغال خواهد داشت و در زمان بهره‌برداری هم نزدیک به پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
    دوستی یادآور شد: هدف‌گذاری تولید این پالایشگاه‌ها نیز هرکدام 300 هزار بشکه گازوئیل، بنزین و سوخت جِت است و مهم‌تر اینکه نزدیک به 35 درصد از این‌ها مواد پتروشیمیایی می‌شود.

    وی گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «بدترین استفاده از نفت به عنوان سوخت است» که در این 2 پالایشگاه خوشبختانه مواد اولیه لوازم خانگی، رومبلی، قطعات خودرو، رنگ و چسب و سایر قطعات باارزش تولید می‌شود؛ البته نفت و بنزین هم هست اما سهم تولید آن کمتر بوده و بیشتر تولید به مواد اولیه لوازم و کالاهای تمام شده، اختصاص داده شده است.

    15 ابر طرح در هرمزگان مطالعه و برای هیات دولت ارسال شده است

    استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به مطالعه 15 ابرطرح در استان گفت: این طرح‌ها برای دریافت مجوز به هیات دولت ارسال شده و کار مطالعات و مشاوره آن نیز انجام و با سرمایه گذاران مختلف نیز صحبت شده است که با تکمیل و بهره برداری کامل هر یک از این طرح ها، انقلابی بزرگ در توسعه استان و کشور ایجاد می‌شود.

    دوستی ادامه داد: مهار آب‌های خروجی از استان با احداث سدهای بزرگ و طرح های آبخیزداری، راه اندازی شهر شیشه، پارک کود و سم، شهرک لجستیک ترانزیت، شهر میوه‌های گرمسیری و طرح تحولی پرورش ماهی در قفس از جمله این طرح ها است.

    وی گفت: شهر صنعتی لجستیکی به مساحت یکهزار و 600 هکتار در پس کرانه بین بندر شهید رجایی و شهید باهنر طراحی شده که بر روی این طرح 6 ماه مطالعه و برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است.

    استاندار هرمزگان گفت: نخستین پارک کود فسفات کشور نیز هفته دولت در شهرک صنعتی خلیج فارس بندرعباس به مساحت 105 هکتار با زنجیره نفتی و معدنی کلنگ زنی شد که این مرحله شامل تولید اسید فسفریک صنعتی بوده که در زمینه کودهای ترکیبی، پاک کننده ها و شوینده ها، صنایع غذایی، تصفیه آب، داروسازی و خوراک دام و طیور کاربرد دارد.

    دوستی تصریح کرد: مساله دیگر، آب‌های خروجی از هرمزگان بوده که برای مهار آن شهر نساجی به مساحت پنج هزار هکتار به بخش خصوصی واگذار کردیم که چهار هزار و 500 هکتار زیر کشت پنبه خواهیم برد.

    وی با اشاره به اینکه زنجیره‌های نساجی را در هرمزگان راه‌اندازی خواهیم کرد، گفت: در این راستا چهار هزار و 500 درخت توت در استان کاشته شده و علاقه‌مند به فعال کردن زنجیره ابریشم در این دیار هستیم؛ همچنین در بخش نفتی و پتروشیمی و هم در زمینه کشاورزی زنجیره نساجی کار شده است.

    وی گفت: ظرفیت تولید ماهی در قفس این استان نیز نزدیک به 6 هزار تُن بوده که اکنون به 12 هزار تُن رسیده و سعی داریم تا پایان امسال میزان تولید را به 100 هزار تُن افزایش دهیم.

    نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: وظیفه ما این است کشوری را به نسل‌های بعدی تحویل دهیم که آبادتر باشد تا در آینده بتوانیم ادعا کنیم که برای کشورمان کاری کرده‌ایم و این رسالت ما است که نقش دین را در توسعه و پیشرفت نشان دهیم.

    وی ادامه داد: «رهبرمعظم انقلاب فرمودند؛ کاری کنید هرکسی از هرگوشه ای به کشور نگاه کرد، معجزه اسلام را در سازندگی و پیشرفت کشور ببیند» که این جمله کاملی است و براساس آن می‌توانیم کشورمان را متحول کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر