تمرکز سازمان زمین‌شناسی بر توسعه مطالعات زمین‌شناسی در سبزوار

عصر معدن- به دنبال سفر رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران وی به سبزوار یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و دانشگاه حکیم سبزواری و پژوهشکده علوم‌زمین به امضا رسید و از طرح مطالعات زمین‌شناسی کشاورزی این سازمان در شرکت کشت و صنعت جوین بازدید شد.;

تمرکز سازمان زمین‌شناسی بر توسعه مطالعات زمین‌شناسی در سبزوار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در این تفاهم‌نامه که به امضای علی اصغر مولوی رییس دانشگاه حکیم سبزواری، علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و حمید نظری معاون پژوهشی پژوهشکده علوم زمین رسید سه طرف نسبت به پتانسیل‌یابی جهت معرفی یک  ژئوپارک در سبزوار با انجام مطالعات زمین‌شناسی از سوی دانشگاه حکیم سبزواری و با نظارت و راهبرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به توافق رسیدند.
    همچنین مشارکت در راه‌اندازی رشته ژئوتوریسم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه حکیم سبزواری نیز از دیگر موارد توافق شده است.

    پیش از امضای تفاهم‌نامه رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به تعامل بیشتر با دانشگاه تاکید کرد و گفت:  در راستای اجرایی کردن نقشه راه معدن و صنایع معدنی تعامل با دانشگاه و توانمندسازی دانشگاه‌ها در این بخش را سر لوحه خود قرار خواهیم داد.

    علیرضا شهیدی همچنین ضمن اشاره به فعالیت‌های سازمان در تهیه و تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافاتی افزود مطالعات کاربردی علوم زمین از جمله مطالعات زمین‌شناسی کشاورزی و بررسی ژئوتوریسم و ژئوپارک به صورت یک پروژه پایلوت در منطقه سبزوار و جوین در حال انجام است  که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

    شایان ذکر است، در این امضای یادداشت تفاهم سه جانبه رمضانعلی سبحانی‌فر  نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب و عضو کمسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی، معاون فرماندار سبزوار،  و جمعی از استادان و روسای بخش‌های علمی دانشگاه حکیم سبزواری و مدیران استانی و معاونان و مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز حضور داشتند.

    بازدید از طرح مطالعات زمین‌شناسی کشاورزی در شرکت کشت و صنعت جوین
    در ادامه حاضران ضمن حضور شرکت کشت و صنعت جوین و منطقه کشاورزی این شرکت از نزدیک با طرح پایلوت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این مجموعه در خصوص مطالعات زمین‌شناسی کشاورزی بازدید کردند.
    شایان ذکر است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در کارخانه تولید و تصفیه قند و شکر جوین و همچنین کارخانه تولید اسید سولفوریک و اسید سیتریک و مواد اولیه کودهای معدنی به مطالعات پایلوتی در زمینه زمین‌شناسی کشاورزی پرداخته است.
    در خلال این بازدید گزارشاتی در رابطه با مطالعات زمین‌شناسی کشاورزی مرکز پژوهش‌های کاربردی از سوی رئیس این مجموعه ارائه شد.
    شایان ذکر است، مطالعات زمین‌شناسی کشاورزی از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در شرق کشور در محدوده‌ای با وسعت 600 کیلومتر مربع با هدف افزایش بازدهی آب و خاک و صرفه‌جویی در مصرف آب با توجه به محدودیت‌های موجود در بخش آب و افزایش بازدهی محصولات کشاورزی از طریق کامل کردن خاک با افزودن کودهای معدنی از جمله زئولیت و بنتونیت و دیگر کودهای مورد نیاز در حال انجام است و امید می‌رود نتایج  این مطالعات تا پایان امسال ارائه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر