جنگ تجاری امریکا و چین، راه خروج از بحران نیست

عصر معدن- موضوع اخذ تعرفه از کالاهای صادر شده به آمریکا موضوعی است که در سطر اول اخبار اقتصادی قرار گرفته و دغدغه اصلی فعالان اقتصادی حتی در کشورهایی نظیر ایران است.;

جنگ تجاری امریکا و چین، راه خروج از بحران نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    عضو هیات مدیره خانه اقتصاد ایران در گفت وگو با «عصرمعدن» در این باره گفت: باید از منظری دیگر به علل وقوع این مسائل پرداخته شود. زیرا برای کشوری مثل آمریکا که دارای بزرگترین اقتصاد دنیاست اعمال تعرفه 34 میلیارد دلاری قطعا هدف نیست و باید منظور دیگری را در این میان جستجو کرد. فرض بر این است که آمریکا، چین و اتحادیه اروپا همگی شرکای تجاری اند. بنابراین ورود به جنگ تجاری و اقامه دعوی در سازمان تجارت جهانی مسئله ای است که به اقتصاد دنیا زیان می رساند، حال آمریکا نیز از که قبل می دانست اخذ تعرفه از سایر کشورها اقدام متقابلی را در پی خواهد داشت پس چرا وارد چنین بازی باخت- باخت شده است؟

    شهرام شریعتی با بیان این مطلب ادامه داد: علت واقعی این امر را باید در جایی به غیر از اقتصاد جستجو کرد. موضوع ایران و خروج آمریکا از برجام شاید یکی از علل این موضوع باشد. یا مسئله سوریه و نقش روسیه در خاورمیانه و یمن یا شاید همکاری های تاثیرگذار چین و روسیه در شورای امنیت و حتی موضوع کره شمالی و بسیاری دیگر از مواردی که توازن های بین المللی را برهم ریخته و آمریکا به ناچار سعی دارد به کشورهای قدرتمند القا کند که سود تجاری در حمایت از تحریم های بین المللی است.
    به گفته عضو هیات مدیره خانه اقتصاد ایران، در کنار این موضوع آمریکا برخلاف صحبت انجام شده در برخی مطبوعات و رسانه ها به دنبال اجماع جهانی با هدف اقتصاد ملی است. بنابراین اندک نگاهی به موضوعات غیراقتصادی در این میان بسیار راهگشا خواهد بود. هم آمریکا و هم کشورهای اتحاد اروپایی و چین بر این موضوع اتفاق نظر دارند که جنگ تجاری راهکار خروج از این بحران ها نخواهد بود و تنها راه مذاکره در امور بین المللی است. این همان هدفی است که آمریکا دنبال می کند و سعی دارد با یک فشار اقتصادی به دنیا، تمامی کشورهای حایز نقش را بر سر موضوع مورد نیاز دور هم جمع کند.
    برخلاف برخی که جنگ تجاری امروز را جنگ اقتصادی می دانند به نظر این موضوع بیشتر شبیه جنگ زرگری است که آمریکا با هدفی خاص دنبال کرده است.
    وی افزود: روسیه و چین بیشتر از اروپا از این سیاست آمریکا مطلع هستند برای همین بیشترین مقاومت را در این میان از خود نشان می دهند. ارزش روابط واشنگتن و مسکو همچنین پکن و اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از ارزش 34 میلیارد دلاری است که رسانه ها به آن پرداخته اند. در این میان ایران و کشورهای شبیه، باید مراقب باشند که وجهه المصالحه کشورهای بزرگ قرار نگیرد و در مقابل وجه الضمان لازم را در این خصوص اخذ کنند و عدم رعایت اصل فوق خطری است که ایران را تهدید می کند.
    شریعتی ادامه داد: کنترل تعرفه ها و بسته های پیشنهادی مقابله با آن راههایی است که آمریکا به کمک آن نیم نگاهی به تحریم های ایران دارد و کره شمالی و برخی کشورهای خاورمیانه نیز از اهداف بعدی آن محسوب می شوند.
    به عقیده وی، ارائه بسته پیشنهادی ضعیف اروپا در قبال ایران، یکی از پس لرزه های همین موضوع به شمار می آید که نقش آمریکا در این میان بسیار پر رنگ و این موضوع قابل پیش بینی بوده است. در واقع نگاه به درون و نگاه به اقتصاد داخلی بسیاری از معضلات را می‌تواند در کوتاه مدت درمان کند اما توسعه روابط بین المللی در میان مدت تنها راهکار خروج از این بحران اقتصادی است. با این حال آمریکا و چین در کنار روسیه و اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت های تجاری جهان محسوب می شوند و تعامل با آنها باید با رویکرد منطقی تری انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر