توسعه پایدار کشور با تامین زیرساخت‌ها

عصر معدن- سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خصوص شاخص‌ترین اقدام دولت در حوزه زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در سال گذشته جهت بهبود زندگی عموم جامعه توضیحاتی ارائه کرد.;

توسعه پایدار کشور با تامین زیرساخت‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» علوم‌زمین مسائل مختلفی که عموم جامعه با آن درگیر است را دربرمی‌گیرد. این مسائل پدیده‌های عصر امروز از جمله خشکسالی، تغییر اقلیم، انواع مخاطرات طبیعی، زمینلرزه، طوفان، سونامی، آتشفشان، آلودگی هوا، گرم شدن زمین، تخریب محیط‌زیست را شامل می‌شود. متخصصان زمین‌شناس با بررسی عوامل پدیدآورنده موضوعات مطرح شده پاسخگوی راهکارهای پیش‌روی مردم و مسئولان جهت کاهش اثرات زیان‌بار مالی و جانی آنها هستند.

    از سویی نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های مختلف به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه می‌شود که این نقشه‌ها متولیان  اکتشاف معادن و همچنین مسئولان امر توسعه‌ شهری را در رسیدن به اهدافشان یاری می‌رساند.
    باید توجه داشت، تولید ناخالص داخلی یکی از مقیاس‌های سنجش اقتصاد هر کشور است که از عوامل و بخش‌های مختلف اقتصادی تاثیر می‌پذیرد. یکی از این عوامل، بخش معدن و صنایع معدنی است که به گفته کارشناسان اهل فن اثر قابل‌توجهی بر اقتصاد و تولید ناخالص داخلی می‌گذارد.

    معادن تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع کشور بوده و در خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص داخلی و ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند. همچنین حجم بزرگ فعالیت‌های معدنی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روی بخش‌های مختلف خدماتی و صنعتی کشور تاثیر دارد و با توجه به پراکندگی معادن در سطح کشور اشتغال در مناطق محروم را فراهم می‌آورند.

    سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی بیش از یک‌درصد و در طول زنجیره تولید مواد معدنی به ارزشی معادل 5 تا 6درصدی خواهد رسید. بدین معنی که از زمانی که ماده معدنی از دل زمین استخراج می‌شود تا به صورت محصول قابل استفاده از اختیار شهروندان قرار می‌گیرد به عنوان چرخه صنایع معدنی یاد می‌شود که سهم بسزایی در کاهش وابستگی به صادرات ناشی از استخراج تک‌محصولی نفت وارتقای سهم معادن در تولید ناخالص ملی دارد. شناسایی مواد معدنی به عنوان بخش نخست زنجیره صنایع معدنی در سراسر کشور به عهده کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است و این مجموعه همواره کوشیده به نحقق این هدف گام‌های اساسی در راستای بهبود زندگی عموم جامعه بردارد.

    بر همین اساس، در حوزه اکتشافات معدنی در سرتاسر کشور؛ ایجاد بستر قانونی و اجرایی واگذاری 16 محدوده اکتشافی سازمان به بخش خصوصی، معرفی سه محدوده حاصل از عملیات ژئوفیزیک هوایی در استان کردستان با هدف تکمیل عملیات اکتشافی، انتخاب 200 محدوده پتانسیل‌دار برای ادامه عملیات اکتشاف در سراسر کشور، حمایت از نیروی متخصص جوان و مشاوره به متقاضیان علوم‌زمین برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک، انتشار 2 اطلس پتانسیل‌های معدنی و محیط‌های زمین‌شناسی کشور با هدف تسهیل در امر سرمایه‌گذاری بخش اکتشاف و معدن، تعریف و اجرای پروژه اکتشاف سنگ¬های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کشور با هدف ایجاد اشتغال کم هزینه و دارای بازدهی بالا در حوزه فرآوری و تراش آنها و ایجاد ارزش افزوده بالای ناشی از این نوع شغل با گستردگی محلی و مشارکت اجتماعی بالا به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده است.

    همچنین، تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی در قالب 380 لایه اطلاعاتی گوناگون برای ایجاد حرکت و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی، زیرساختی و زیست‌محیطی، طرح راه‌اندازی تخصص زمین‌شناسی کشاورزی با هدف کاهش مصرف آب کشاورزی، سلامت تغذیه مردم و ایجاد اشتغال برای متخصصان، اکتشاف آبهای کارستی به عنوان منبعی تجدیدپذیر با توان تامین نیمی از آب شرب کشور در 15 استان کشور به مساحت بیش از 72هزار کیلومترمربع با هدف تامین 1200 میلیون مترمکعب آب شرب معادل 50 درصد مصرف فعلی این استان‌ها، معرفی پهنه‌های کارستی پتانسیل‌دار استان کرمانشاه جهت انجام مطالعات میدانی با هدف اکتشاف منابع آبی جدید، پایان فاز دو اکتشاف منابع آب کارستی در استان خراسان رضوی، انجام مطالعات ژئوفیزیک دریای مازندران برای شناسایی منابع اقتصادی، انجام طرح دقیق‌سازی گسل‌های پنهان در کلان شهرها برای جانمایی درست بناها و حفظ جان و امنیت بیشتر برای انسان‌ها در شهرهای رشت و تبریز، مشارکت در پروژه ملی گرد و غبار با هدف شناسایی، پایش و مهار کانو‌نهای تولید گرد و غبار در کشور و ارائه اطلاعات پایه به مجریان طرح در وسعت 172هزار کیلومتر مربع در 15 استان کشور، پتانسیل‌یابی مناطق مستعد ایجاد ژئوپارک در کشور با هدف معرفی مقصد گردشگری از طریق ثبت ملی و جهانی و همچنین مشارکت جامعه محلی در رونق‌بخشی به اقتصاد و افزایش دانش عمومی در استان‌های خوزستان و همدان در بخش زمین‌شناسی این سازمان انجام شده است.

    در مجموع فراهم کردن زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای رشد فعالیت‌های دانایی محور و توسعه پایدار کشور از طریق شناسایی محیط‌های زمین‌شناسی، شناخت منابع و کشف ذخایر مواد معدنی و شناسایی فرآیندهای پدیدآورنده و کنترل‌کننده مخاطرات زمین‌شناختی و رفتارسنجی آنها به عنوان چشم‌انداز بیست ساله سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور جهت ایجاد و توسعه پایدار در کشورمان یاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر