معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو مطرح کرد:

امیدواریم بتوانیم از طریق ایمیدرو شرایط بهتری را در سال آینده برای صنایع معدنی کشور فراهم کنیم

عصر معدن- دکتر اردشیر سعد محمدی - معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو - گفت: ما در تلاشیم که نوع نگاهمان را به طور تکنیکی تغییر داده تا به مرز دانش به لحاظ فنی دسترسی پیدا کرده و با کاهش هزینه ها و افزایش تولید سوددهی بنگاه های اقصادی در بخش صنایع معدنی را افزایش دهیم.;

امیدواریم بتوانیم از طریق ایمیدرو شرایط بهتری را در سال آینده برای صنایع معدنی کشور فراهم کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از می متالز، در حاشیه پنجمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران (با شعار بهره وری بنیان رقابت پذیری در اقتصاد مقاومتی) در تاریخ 14 اسفند 1396 در دانشگاه تربیت مدرس تهران با دکتر اردشیر سعد محمدی در خصوص مساله بهره وری در بخش معدن انجام داد. مشروح مصاحبه می متالز به شرح زیر است:
    جناب دکتر سعد محمدی با سلام و خسته نباشید پنجمین مراسم اهدای جایزه بهره وری صنایع معدنی انجام شد. به نظر شما ما چه جایگاهی در این زمینه در دنیا داریم؟

    بله، بهر حال واقعیت اینست که ما شاهد فاصله ای به لحاظ قیمت تمام شده در برخی از فلزات هستم. امید داریم که در ایران مدیران ، متخصصین و مهندسین به این مساله وقوف پیدا کرده و جهت برنامه ریزی و کاهش هزینه ها تلاش کنند و مجموعه هایی که درآن در حال فعالیت هستند به سوددهی برسند. ما همچنین در تلاشیم که نوع نگاهمان را به طور تکنیکی تغییر داده تا به مرز دانش به لحاظ فنی دسترسی پیدا کرده و با کاهش هزینه ها و افزایش تولید سوددهی بنگاه های اقصادی در بخش صنایع معدنی را افزایش دهیم. این افزایش سوددهی باعث افزایش انگیزه برای سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خواهد شد و قاعدتا به بحث بهره وری به عنوان یکی از کلیدی ترین نکات توجه بیشتری می شود.  به این منظور ما نیاز به دسترسی به چند نکته داریم . اول رسیدن به مرزهای دانش و برای این کار ما نیاز به برنامه ریزی جهت آموزش افراد قدیمی فعال در این سیستم داریم. این آموزش باید هدفمند بوده و در راستای مد نظر باید صورت پذیرد. در حال حاضر خوشبختانه شاهد آن هستیم که تمامی بنگاه ها در حال قدم گذاشتن در این مسیر بوده و به یاری خداوند امیدواریم ما نیز بتوانیم از طریق ایمیدرو شرایط بهتری را در سال آینده برای صنایع معدنی کشور فراهم کنیم.
    آیا مقایسه ای بین ایران و سایر کشور ها برای تعیین جایگاه ما در دنیا انجام شده است؟

    خیر، به طور دقیق چنین مقایسه ای انجام نشده است. قیمت تمام شده و میزان راندمان استحصال فلزات ما با دیگر کشورها فاصله دارد. به طور مثال در فلز روی، استحصال این فلز در کشور چیزی حدود 85 درصد است در حالی که این میزان در دنیا حدود 95 درصد می باشد. بنابراین هر یک درصد افزایش راندمان استحصال فلز از خاک معدنی معادل با میلیاردها تومان سوددهی است. ما در بحث برخی عناصر دیگر نیز نیازمند تغییر نگرش، وارد کردن تجهیزات جدید، آموزش و برنامه ریزی برای ارتقا این صنایع در بخش معدنی هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر