عزم ریاض برای اثرگذاری بر تولید انرژی‏‏‌های پاک و استخراج و پالایش فلزات

عربستان می‏‏‌خواهد تولیدکننده فلزات شود

عصر معدن- محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی که قبلا از ثروت انرژی خود برای اثرگذاری بر دنیای ورزش، گردشگری و سینما استفاده کرده بود، آماده است تا میلیاردها دلار برای استخراج بیش از ۳/ ۱تریلیون دلار فلزاتی که دولت وی معتقد است در ذخایر معدنی این کشور وجود دارد، سرمایه‌گذاری کند.;

عربستان می‏‏‌خواهد تولیدکننده فلزات شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اکوایران، این طرح یکی از اجزای نه‌چندان جذاب برای متحول کردن اقتصاد عربستان تا سال 2030 است. اگر رویای ولیعهد 38ساله عربستان موفقیت‌‌‌آمیز باشد، پیامدهایی فراتر از خاورمیانه خواهد داشت و علاوه بر تغییر جایگاه منطقه در استخراج فلزات، می‌‌‌تواند بر روابط این کشور با ایالات‌متحده آمریکا، چین و بازارهای نوظهور اثرگذار شود.

    سویگرز اهل نامیبیا که برای شرکت معدنی بریتانیایی Moxico Resources Plc کار می‌کند، به‌منظور شروع فعالیت اکتشاف و استخراج فلزات به عربستان سفر کرده است. طرح پیشنهادی وی ایجاد یک‌معدن روباز جدید روی و مس در حدود 200کیلومتری (125مایلی) غرب ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی برای استخراج از ذخایر این منطقه است. سویگرز، با استخراج نمونه‌‌‌هایی از عمق 200متری زمین به برداشت مس و روی از این منطقه امیدوار شده است. وی می‌‌‌گوید: من پروژه‌‌‌هایی را در سراسر آفریقا انجام داده‌‌‌ام، زمین‌‌‌شناسی می‌‌‌دانم و می‌‌‌دانم کجا می‌‌‌توانم استخراج کنم. این سایت دقیقا مانند سایر پروژه‌‌‌های من در آفریقاست.

    اگر همه‌چیز مطابق برنامه به نتیجه برسد، تا سال 2025 سایت Khnaiguiyah که سویگرز فعالیت روی آن را آغاز کرده است، موفق به تولید 100‌هزار تن روی و 10‌هزار تن مس در سال در فاز ابتدایی خواهد شد. این ارقام در مقیاس جهانی ناچیز شمرده می‌‌‌شوند، اما گام بعدی دوبرابر کردن حجم تولید در این منطقه است. در عین حال پروژه Khnaiguiyah تنها یکی از چند پروژه پادشاهی عربستان برای استخراج و فرآوری فلزات در این کشور است. علاوه بر توسعه معادن محلی در عربستان، این کشور قصد دارد پس از راه‌‌‌اندازی واحدهای پالایش و پردازش در این کشور، نسبت به خرید مواد معدنی از سایر نقاط دنیا اقدام کند و به این ترتیب بر جایگاه خود در تولید و پالایش فلزات بیفزاید.

    در ماه ژوئیه، این کشور اولین تلاش بزرگ خود برای مشارکت در استخراج معادن بین‌المللی را به طور رسمی اعلام کرد. این شرکت در یک معامله 4/ 3میلیارد دلاری در برزیل شرکت کرده و بخشی از سهام واحد فلزات اساسی واله را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری Engine No.1 خریداری کرد. عربستان در رقابت با ژاپن و قطر موفق به خرید بخشی از سهام شرکت واله شد. به این ترتیب عربستان 10‌درصد سهام یکی از مهم‌ترین تامین‌‌‌کنندگان نیکل و مس دنیا را خریداری کرد. این فلزات برای توسعه انرژی‌‌‌های پاک در دنیا ضروری هستند، بنابراین عربستان به دنبال سرمایه‌گذاری در این بخش است.

    عربستان بر سهم خود در توسعه تجدیدپذیرها می‌‌‌افزاید

    هدف اصلی دولت عربستان از سرمایه‌گذاری در معادن داخلی و خارجی فلزات، تبدیل این کشور به‌عنوان عنصری اساسی در تامین فلزاتی است که در توسعه انرژی‌‌‌های پاک و باتری خودروهای الکتریکی نقش اصلی دارند. به این ترتیب این کشور می‌‌‌خواهد در صورت حذف نفت از مبادلات انرژی در دنیا، پتانسیل اثرگذاری بر انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را داشته باشد و به یکی از ستون‌‌‌های انرژی پاک در آینده دنیا تبدیل شود. خالد المدیفر، معاون وزیر عربستان در امور معدنی در مصاحبه‌ای گفت: عربستان‌سعودی برای دستیابی به چشم‌انداز خود به بیش از یک موتور نیاز دارد. او گفت برنامه پادشاهی این است که خود را به یک نیروگاه اقتصادی و صنعتی تبدیل کند و این کشور برای تحقق این هدف به مواد معدنی نیاز دارد.

    در شرایط کنونی فلز اصلی مورد علاقه برای استخراج در عربستان مس است، اما عربستان‌سعودی همچنین می‌‌‌خواهد برای برنامه هسته‌‌‌ای نوپای خود اورانیوم و فسفات استخراج کند. این موضوع توجه قدرت‌‌‌های غربی و سازمان ملل را که نسبت به گسترش سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای در خاورمیانه نگران هستند، جلب کرده است.عربستان‌سعودی بارها متعهد شده است که برنامه اتمی این کشور صرفا برای اهداف صلح‌آمیز است. با این حال، برخی از مدیران و مشاوران بزرگ‌ترین ماینرهای جهان در مورد برنامه‌‌‌های معدنی داخلی پادشاهی تردید دارند و با اشاره به آمایش این سرزمین، توسعه معادن داخلی را غیر‌منطقی می‌‌‌دانند. ذخایر اورانیوم عربستان به‌شدت غیراقتصادی است و ذخایر قابل‌توجه و اقتصادی مس نیز در این کشور وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر