مدیرکارخانه ایرالکو:

نالکو از ایرالکو روپیه می خواهد

عصر معدن- مدیر کارخانه ایرالکو گفت: از خطوط قدیمى ٢ خط تعطیل و ٣ خط وجود دارد که از این میزان ٢خط بهینه سازى شده است. همچنین ٥٦ دیگ از تکنولوژى قدیمى باقى مانده و در حال بازسازى است.;

نالکو از ایرالکو روپیه می خواهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» محمدگودرزی با بیان مطلب ادامه داد: ایرالکو با تکنولوژى ٢۰۰ کیلو آمپر ،٢١۰هزار تن ظرفیت تولید دارد. برنامه هاى طرح توسعه در دستور کار است.

    به گفته وی، تولید آلومینا در ایران ١٢۰ هزار تن است و مابقى نیاز از واردات تامین مى شود، پیش تر بین ٤۰ تا ٦۰ درصد صادرات داشتیم تا مواد اولیه را تامین کنیم. درنتیجه با باید ارز داد یا با شمش تهاتر کرد.

    مدیر کارخانه ایرالکو ادامه داد: در شرایط فعلى صادرات را کاهش داده و سعى مردیم از ارز صادراتى استفاده کنیم اما یک ماه است که منتظر ارز دولتى براى ثبت سفارش هستیم . همچنین براى تهاتر مناقصه هاى مختلفى برگزار مى شود. میزان تهاتر بستگى به پیشنهادات مناقصه دارند.

    وی افزود: ایرالکو به دنبال تامین نیاز صنایع پایین دستى است و این در حالی است که میزان سرانه مصرف آلومینیوم نسبت به سرانه جهانى پایین است. متاسفانه ما در نرخ رشد آلومینیوم نتوانسته ایم به اهداف پیش بینى شده دست پیدا کنیم.

    گودرزی ادامه داد: ورود سالکو به عرصه تولید، یک تحول در صنعت آلومینیوم است.

    وی با بیان اینکه دستیابى به اهداف ١٤۰٤ دور از انتظار نیست در ادامه گفت: حدود ٥۰ الى ٦۰ هزار تن تولید این کارخانه در سال گذشته صادر شده و مابقى به مصرف داخلى رسیده است. همچنین در حوزه ساختمان بیشترین محصول مصرفى بیلت است که ما توانسته‌ایم در این رابطه ٥۰ هزار تن ظرفیت تولید واحد ریخته گرى را افزایش دهیم. در مجموع ظرفیت تولید ریخته گرى ٨۰ هزار تن است.

    به گفته گودرزی، اولین تاثیر تحریم بر ایرالکو در زمینه تامین مواد اولیه و تامین قطعات مورد نیاز است و ما امیدواریم مشکلات ناشى از تحریم ها به نوعى حل شود. البته در سال ٧٩-٨۰، بررسى هاى زیادى در زمینه تکنولوژى انجام شد و عمده تکنولوژى ها ٢۰۰ کیلو آمپر بودندو اکنون نیز جزو تکنولوژى ها خوب دنیا است.

    وی افزود: کارخانه آندسازى در خیرآباد احداث مى شود و عملیات اجرایى در حال انجام است اما دلیل تاخیر آن به دلیل عدم پرداخت وام به ایرالکو بود. امروز در بحث تامین مالى با مشکل همراه است. سهامداران جدید نیز ٣۰ درصد براى سهام عدالت، ٢۰ درصد موسسه مهر اقتصاد ایرانیان، ٣٣ درصد شرکت پردیس و نوین و ١١ درصد براى آقاى علی محمدى است.

    به گفته مدیر کارخانه ایرالکو، این کارخانه در خارج از لیست صنایع آلاینده قرار دارد و اکنون صادرات به هند، ترکیه، تایلند، امارات، کره ، چین و کشورهاى اروپایى در حال انجام است.

    وی افزود: مشکل ما با نالکو تامین روپیه است، اگر نتوانیم ارز را تامین کنیم مجبور به صادرات شمش هستیم. همچنین اگر در تامین ارز دولتى با مشکل مواجه شویم مجبور به استفاده از ارز متقاضى خواهیم بود که قیمت آلومینیوم را افزایش مى دهد.چراکه٦۰درصد نیاز مواد اولیه کشور ارزبر است.

    گودرزی در پاسخ به «عصرمعدن» نیز درخصوص بوکسیت خریداری شده از گینه نیز اظهار کرد: حمل ماده معدنى بوکسیت از گینه مهم ترین موضوع براى معدنى است که ایران در گینه خریدارى کرده است. راه هاى مختلفى براى انتقال وجود داشته و مطرح شده است. ما متقاضى هستیم زیرا منابع بوکسیت ایران آنچنان غنى نیست اما دسترسی به منابع عیار بالا بوکسیت در گینه یک فرصت است.

    وی ادامه داد: بحث هایى در هند براى خرید معدن مطرح بود اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم اما امکان خرید معدن درکشورهاى دیگر وجود دارد.‎

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر