همکاری‌های دانشگاه خوارزمی و سازمان زمین‌شناسی توسعه می‌یابد

عصر معدن- جلسه دیدار و گفت‌وگو با حضور عزیزالله حبیبی ریاست دانشگاه خوارزمی، علیرضا شهیدی رئیس این سازمان، راضیه لک رئیس پژوهشکده علوم‌زمین، جهانبخش دانشیان رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، دلاوری معاون پژوهشی دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشکده در تهران برگزار شد.;

همکاری‌های دانشگاه خوارزمی و سازمان زمین‌شناسی توسعه می‌یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرمعدن» ، در ابتدای این جلسه، دانشیان هدف از برگزاری این جلسه را دیدار و آشنایی با توانمندی‌های دانشگاه خوارزمی از لحاظ نیروی انسانی و همچنین امکانات آزمایشگاهی به منظور انعقاد و اجرایی شدن تفاهم‌نامه میان این دانشگاه با سازمان زمین‌شناسی عنوان کرد.

    مرتضی دلاوری نیز ضمن معرفی دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، به بررسی و معرفی برخی امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه نظیر آزمایشگاه بلورشناسی، فسیل‌شناسی، ژئوشیمی، سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی پرداخت.

    همچنین، ریاست دانشگاه حبیبی ضمن خیر مقدم به حاضرین جلسه گفت: در شرایط فعلی، جامعه ما به رشد و بلوغی دست یافته است که از نگاه‌های جزیره‌ای و فردی یا از نگاه‌های تئوریک محض پرهیز کرده و به سمت عرصه جامعه حرکت کرده است.

    حبیبی خاطرنشان کرد: تمایل داریم تا به حوزه شناسایی موضوعات کاربردی ورود کرده و آنها را در قالب موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی تعریف کند و با قرار دادن بنیه فکری در پس زمینه آن‌ها، موجب حل مشکل یا گره‌ای در جامعه شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده معتقد هستم با توجه به تمام کاستی‌ها و مشکلات موجود، ما توانایی انجام فعالیت‌های علمی در سطح بین‌المللی را دارا هستیم و در صورتی که امکانات، تجهیزات، اطلاعات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایمان را بروزرسانی کنیم، قطعاً جهش قابل توجهی خواهیم داشت.

    رئیس دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: این خودباوری موجب شده تا با جرأت بتوانیم بگوییم که توانایی انجام پروژه‌های بسیاری را داریم و در این زمینه بدون شک ارتباطات بین دستگاهی گره‌گشا خواهند بود.

    به گفته این مقام مسئول، به طبع سازمان‌هایی مانند سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به عنوان یک سازمان علمی و مأموریت‌گرا  قادر به شناسایی نیازها، کاستی‌ها و چالش‌ها در سطح کلان منطقه‌ای و محلی است و ما نیز به عنوان سازمانی با اراده، قادر هستیم تا در دانشکده‌های مختلف خود به خصوص دانشکده زمین‌شناسی، موضوعاتی تحقیقاتی با رویکرد حضور در صحنه‌های اجتماعی و رفع نیاز‌های اساسی جامعه را تعریف کنیم.

    حبیبی این همکاری‌ها را نوعی هم‌افزایی در جهت تحقق اهداف تعیین شده میان دانشگاه و سازمان دانست و افزود: اعتقاد داریم که دانشگاه می‌بایست در خدمت جامعه باشد و در این خصوص، همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را به فال نیک می‌گیریم.
    همچنین رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز ضمن تبریک به مناسبت یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی گفت: این سازمان دو وظیفه اساسی در بحث تولید ثروت را به عهده دارد که از طریق تولید اطلاعات پایه و در قالب انتشار نقشه است.

    علیرضا شهیدی خاطرنشان کرد: ما در طول 58 سالی که از تأسیس این سازمان سپری شده بیش از 95 عنوان نقشه در 300 لایه اطلاعاتی تولید کردیم که می‌تواند موجب تولید ثروت برای کشور باشد.
    به گفته وی، وظیفه دیگر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اکتشاف مواد معدنی است که این امر نیز می‌تواند موجب تولید ثروت برای کشور شود.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که معادن کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: ما در برخی از مواد معدنی رتبه اول و دوم را در جهان داریم و در بحث معدنی، ایران در رنکینگ‌های مختلف در بین دهمین تا پانزدهمین کشورهای معدنی دنیا محسوب می‌شود.
    به گفته شهیدی، با توجه به اهمیت موضوع سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی چند سال گذشته، هدفش را بر پایه موضوع اکتشاف با جدیت بیشتر دنبال می‌کند.

    در ادامه این جلسه، حاضران در راستای تعامل هر چه بهتر میان دانشگاه خوارزمی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و با نگاه خاص به موضوعات کاربردی پژوهشی به خصوص تحقیقاتی و بنیادین نظیر اکتشافات معدنی، همکاری‌های علمی، به روزآوری استراتژی اکتشاف، مسائل زیست‌محیطی، تغییر اقلیم و مسائل ژئوشیمیایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر