راه حلی برای افزایش راندمان معادن کوچک مقیاس

عصر معدن- انقلاب چهارم صنعتی نشان دهنده تغییرات اساسی در نحوه زندگی، کار و ارتباط با یکدیگر است.در واقع با روی کار آمدن این انقلاب فصل جدیدی از پیشرفت‌های فوق‌العاده بشری حتی با آنچه که در انقلاب‌های اول، دوم و سوم صنعتی دیده شده، بازکرده است.;

راه حلی برای افزایش راندمان معادن کوچک مقیاس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از گسترش نیوز، فناوری انقلاب چهارم صنعتی در واقع بیشتر از آن چیزی است که از فناوری به ذهن متبادر می‌شود، در واقع فرصتی است برای اتحاد میان جوامع جهانی از طریق بهبود ارتباطات با دسترسی به اطلاعات، ایجاد اقتصادهای پایدار، انطباق و نوسازی الگوهای حاکمیتی، کاهش نابرابری‌های مادی و اجتماعی و تعهد به ارزش‌‌ها را شامل می‌شود. این رهبری مبتنی بر فن آوری‌های نوظهور بوده و این ظرفیت را دارد تا تحولی در معادن کوچک مقیاس ایجاد کند.

    انقلاب چهارم صنعتی نشان دهنده تغییرات اساسی در نحوه زندگی، کار و ارتباط با یکدیگر است.در واقع با روی کار آمدن این انقلاب فصل جدیدی از پیشرفت‌های فوق‌العاده بشری حتی با آنچه که در انقلاب‌های اول، دوم و سوم صنعتی دیده شده، بازکرده است. چرا که این انقلاب موجب دگرگونی و تاثیراتی در بخش‌های مختلف از جمله اثر‌گذاری بر مشوق‌‌ها، قواعد و هنجار‌های زندگی، چگونگی برقراری ارتباط، یادگیری، سرگرمی و ارتباط با یکدیگر و همچنین درک درست از زندگی انسان گذاشته است.

    تمامی این تغییرات بر تحولات اجتماعی در مقیاس جهانی اثرگذار بوده است چنانکه می‌بینیم با همه‌گیری بیماری کووید-19 در جهان مقررات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط‌های کاری به طور قابل ملاحظه‌ای برجسته شده است.
    چگونه فناوری می‌تواند به معدن‌کاران کوچک‌مقیاس کمک ‌کند؟

    تقریبا 100 میلیون معدن‌کار معادن کوچک‌مقیاس در جهان فعالیت می‌کنند که بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری باعت بهبود معیشت آنها شده است. 60 درصد منابع ارزشمند معدنی کشورها به طور میانگین از طریق معادن کوچک مقیاس تامین می‌شود. نظارت و مدیریت عالی از طریق راهکارهای دیجیتال به منظور نتیجه بهتر محیطی و اقتصادی امری ضروریست و روش‌های گوناگون در بهره‌گیری از فناوری نیز می‌تواند باعث ایجاد تحول در بخش‌های مختلف شود.

    ثبت رکوردها: ثبت رکورد و پیگیری کردن خروجی کار انجام شده می‌تواند باعث پیشرفت معدن‌کاران شده و بهره‌گیری از آن می‌تواند به یک ظرفیت اقتصادی منجر شود. همچنین این امر می‌تواند به هموار کردن حل مسائل بحث‌برانگیز هم کمک کند.

    رسمیت‌بخشی: برخی به دنبال این هستند تا از طریق نهادهای مدنی و سازمان‌های غیردولتی معادن کوچک مقیاس را به رسمیت بشناسند. به طور میانگین 70 تا 80 درصد از معادن کوچک مقیاس به صورت غیررسمی فعالیت دارند.‌ غیررسمی بودن فعالیت این معادن موجب تاثیرات منفی اجتماعی و اقتصادی و محیط‌زیست خواهد شد. ضمن اینکه سبب می‌شود تا بیشتر معدن‌چیان در جوامع مختلف با قرارگرفتن در چرخه فقر و محرومیت، از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های قانونی نیز محروم شوند.

    معرفی فناوری‌های دیجیتال می‌تواند با کمک به معدن‌کاران معادن کوچک مقیاس می‌تواند به رفع جرایم در این بخش کمک کرده و سبب ایجاد شفافیت کار و تولیدات در این بخش شود. این اقدام می‌تواند با ایجاد پلتفرم‌هایی به منظور نظارت بر کار معدن‌کاران و ردیابی فعالیت‌های آنان صورت گیرد. فرآیندهای کسب مجوز فناوری اطلاعات هم می‌تواند به سادگی انجام شود. همچنین هزینه‌هایی که برای کسب مجوز صورت می‌گیرد اثر بخش و با ارزش خواهد بود.

    ظرفیت‌سازی: (آموزش، پی‌گیری و "صدور گواهی‌نامه") جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی که مایل به همکاری با معدن‌کاران و ارائه پروژه‌های آموزش و آزمایشی هستند می‌تواننند به آسانی به پایگاه داده و اطلاعات مربوط به ذینفعان بالقوه دسترسی داشته باشند.

    دسترسی به اطلاعات: بهره‌گیری از پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات با تمرکز بر تجارت و به روز رسانی اطلاعات از بازار از جمله روش‌های جدیدی است که سبب می‌شود تا از داده‌ها و روند اتفاقات رخ‌داده در جهان اطلاع یابند که این خود می‌‌تواند سبب افزایش قدرت چانی‌زنی معاملات تجاری در بازارهای جهانی شود.

    دسترسی به امور مالی: برای معدن‌کاری موثر و کارآمد نیاز است تا سرمایه‌گذاری بلند مدتی از ابتدای عملیات اکتشافی صورت گیرد و سپس با ارزیابی درست نسبت به استخراج از معدن و با اطمنیان خاطر نسبت خرید تجهیزات معدنی از جمله لباس‌های محافظ کارگران اقدام شود. بنابراین نداشتن دسترسی به میزان سرمایه موجود و ضرورت‌ها چالشی بزرگ برای معادن کوچک مقیاس (ASM) محسوب می‌شود. بنابراین مکانیزه نبودن و سرمایه‌‌گذاری کم برای ASM به دلیل کاهش بازگشت نرخ سرمایه همواره مشکلی بر سر راه این صاحبان معدن بوده است.

    زمانی که اطلاعاتی درباره اطلاعات استخدامی درباره معدن‌کاران، میزان بهره‌وری آن‌ها، آموزش‌ها و گواهینامه‌هایی که اخذ‌کرده‌اند وجود داشته باشد. ارائه‌دهندگان تسهیلات می‌توانند با توجه به سابقه و اطلاعاتی که از قبل وجود دارد خدمات ارائه کنند.

    تجهیزات و فناوری پیشرفته: دسترسی به آخرین تجهیزات موجود می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند.پیشرفت‌های سریع در فناوری به واسطه اتوماسیون، از طریق دیجیتالی‌شدن و برق‌رسانی تاثیر اساسی در بخش معدن خواهد گذاشت. چند فناوری که این بخش را شکل می‌دهند شامل وسایل نقلیه خودکار، حفاری‌ خودکار و سیستم‌های حفاری تونل‌ها به صورت یکنواخت و سنسورهای هوشمند است. در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) تخمین زده می‌شود که ماشین‌های هوشمند تا سال 2025 ماشین‌‌های معمولی به حساب خواهند آمد. استفاده از این ماشین‌ها به صورت 24 ساعته سبب خواهد شد تا میزان بهره‌‌وری افزایش یافته و در کنار آن شاهد کاهش هزینه‌ها در استفاده از کارکنان معدن باشیم. این اقدام می‌تواند مبلغی بالغ بر 56 میلیارد دلار بر ارزش این صنعت بیافزاید.

    همه این‌ها نیاز است. با این حال می‌بایست اطمینان حاصل کرد که مکانیزه‌کردن و بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی(AI) موجب سرمایه‌گذاری و اشتغال افراد محلی خواهد شد یا اینکه با تقسیم کار در این بخش شاهد کاهش پرداخت‌ها و یا بهره‌گیری از نیروی کاری با مهارت‌کم و یا از نیروی‌کار با مهارت بالاتر استفاده شود در کنار همه این موارد باید مزیت‌های بهره‌گیری در حرکت به سمت فناوری را مورد توجه قرار داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر