تهدید بخش معدن با سوء‌مدیریت القایی‌ها /قراضه یا آهن اسفنجی؟ مسئله این است

عصر معدن- درحالی واحدهای ذوب القایی نسبت به واقعی شدن قیمت آهن اسفنجی معترضند که واحدهای تولیدی معدنی تاکید دارند این صنعت نباید هزینه سو مدیریت‌ها را پرداخت کند.;

تهدید بخش معدن با سوء‌مدیریت القایی‌ها /قراضه یا آهن اسفنجی؟ مسئله این است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی خطوط، واحدهای ذوب القایی با کمبود قراضه آهن مواجه هستند اما به جای تامین ماده اولیه مورد نیاز آن‌ها، به صنایع معدنی فشار وارد می‌شود که ماده اولیه جایگزین قراضه یعنی آهن اسفنجی را با قیمت یارانه‌ای تامین کنند. این بدان معناست که هزینه سوءمدیریت‌ها از جیب صنایع معدنی پرداخت می‌شود.

    مجید معصومی، عضو انجمن سنگ آهن ضمن تاکید بر اینکه نظام قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد هیچ‌گاه منطقی و متعادل نبوده است، تصریح کرد: در بخش‌هایی از زنجیره مانند بخش ریخته‌گری، قیمت‌های تعیین شده بر مبنای قیمت‌‎های جهانی بوده، ولی در بخش‌های دیگر زنجیره، قیمت‌ها تابع نظام قیمت‌گذاری دستوری بوده است.

    به گفته معصومی در بخش کنسانتره و آهن اسفنجی، قیمت‌ها پایین و همواره دستوری بوده است. دولت برای حمایت از تولید فولاد در کشور، فشار زیادی به بخش بالادست وارد می‌کند و اجازه رشد قیمت را متناسب با رشد هزینه‌ها و کشش بازار نمی‌دهد و در این زمینه امروز نیز که قرار است سرانجام فشارهای قیمتی از بخش معدن کنار رود، یک بخش از زنجیره زمینه فشار دوباره به معدنی ها را فراهم می کند.

    افت توان تولید در بخش معدن

    به گفته او، اعمال نظام قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های متمادی، باعث افت توان توسعه در بخش معدن شده است؛ به طوری که در شرایط کنونی بخش معدن به زحمت می‌تواند نیازهای داخلی را برطرف کند.

    معصومی یادآور شد: در سال‌های گذشته اعمال قیمت‌گذاری‌ دستوری باعث عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه شد. متاثر از همین سیاست‌های غیرکارآمد، اکتشافات به شدت کاهش یافت؛ به طوریکه در شرایط فعلی بیشتر معادن کشور به عمقی رسیده‌اند که برداشت از آن‌ها بسیار هزینه بر شده است.

    به گفته معصومی، در این شرایط در راستای متعادل‌سازی زنجیره، عرضه همه محصول‌ات در بورس کالا پیشنهاد شد و متاثر از همین سیاست‌ها، آهن اسفنجی نیز به بورس کالا راه یافت تا از این به بعد، قیمت این کالا براساس عرضه و تقاضای شکل گرفته در بازار تعیین شود.

    اعتراض ذوب القایی‌ها به واقعی‌شدن قیمت آهن اسفنجی

    معصومی اظهار کرد: با آغاز عرضه آهن اسفنجی، حلقه‌های بعدی تولید یعنی واحدهای ذوب القایی به این اتفاق معترض و خواستار بازگشت قیمت‌ها به سطح قبل شدند. واحدهای ذوب القایی در حالی نسبت به خرید کالای یارانه‌ای مُصِر هستند که حلقه‌های دیگر زنجیره، براساس قیمت‌های جهانی تعیین و فروخته می‌شوند.

    این فعال معدنی با اشاره اینکه کوره‌های مربوط به واحدهای ذوب القایی برای استفاده از قراضه آهن ساخته شده‌اند و نباید از آهن اسفنجی استفاده کنند، گفت: با استفاده از آهن اسفنجی هم مصرف انرژی در این واحدها افزایش و هم ظرفیت تولید آن‌ها کاهش می‌یابد.

    به گفته معصومی آنچه باعث شده واحدهای ذوب القایی به سمت خرید آهن اسفنجی متمایل شوند، نخست کمبود قراضه در بازار و دوم ارزان بودن آهن اسفنجی بود.

    او در پایان تاکید کرد: ما می‌پذیریم اکنون، واحدهای ذوب القایی با کمبود ماده اولیه روبه‌رو هستند اما این رویه ناصحیح را دولت باید اصلاح کند. در واقع هزینه سوءمدیریت دولت را نباید بخش معدن بپردازد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر