مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین:

معدن می‌تواند جایگزین ۶۰ درصد درآمدهای نفتی باشد

عصر معدن- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین اظهار داشت: ما در سهام عرضه شده در بورس تا میزان ۱۴۰۰ درصدی رشد داشتیم اما همواره سعی داشتیم تا آن را در رشد میانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی حفظ کنیم تا ضمن نفع سهام‌دار، سهم براساس ارزش ذاتی حرکت کند و از شتاب آن جلوگیری کنیم.;

معدن می‌تواند جایگزین ۶۰ درصد درآمدهای نفتی باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه این شرکت سهامدار ملی مس و فولاد مبارکه است، گفت: ارزش پرتفوی سهام این شرکت در اردیبهشت ماه سال گذشته تقریبا 6 هزار میلیارد تومان بود، و اکنون با تلاش همکاران و مجموعه، به حدود 24 هزار میلیارد تومان رسیده است. حدود 60 درصد پرتفوی ما از طریق شرکت‌های غیرمدیریتی و با رویکرد دولت درحال سهامداری است و 40 درصد پرتفو نیز شرکت‌های مدیریتی است.

    وی ادامه داد: از 12 شرکت مدیریتی تنها 4 شرکت بورسی نیستند که در این میان طلای کردستان و اکتشافات فلزات در سیستان و بلوچستان پروژه و مطالعات هستند و به محض بهره‌برداری بعد از اتمام پروژه و مطالعات بورسی خواهند شد. دو شرکت سرام آرا و زغال طبس پذیرش شده‌اند و تا یکی دو ماه آینده عرضه زغال سنگ صورت خواهد گرفت. همچنین سرام آرا شرکت کوچکی در قزوین است که در برنامه‌هایمان داریم که سوددهی این شرکت را پایدار کرده و سپس در بورس عرضه کنیم.

    سلیمانی در خصوص وعده بیش از دو برابر شدن سود سهام این هلدینگ نیز گفت: سود خالص ما در سال 97 حدود 600 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 98 به 1600 میلیارد تومان رسید. بنابراین ما به رقمی بیش از آنچه که قول داده بودیم دست یافتیم.

    وی با بیان اینکه این هلدینگ یکی از شفاف‎ترین شرکت‌های عرضه شده و دارای کدهای امنیتی است، گفت: برای دستیابی به این مهم سعی داشتیم با مدیریت درست ضمن حفظ ارزش واقعی سهام از حبابی شدن قیمت سهام در بورس جلوگیری کنیم. به همین منظور ضمن بررسی عملکرد 3 ماهه آن اطلاعات حاصل را افشا می‌کنیم.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین تشریح کرد: ما در سهام عرضه شده در بورس تا میزان 1400 درصدی رشد داشتیم اما همواره سعی داشتیم تا آن را در رشد میانه 300 تا 400 درصدی حفظ کنیم تا ضمن نفع سهام‌دار، سهم براساس ارزش ذاتی حرکت کند و از شتاب آن جلوگیری کنیم.

    وی درخصوص شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند نیز گفت: زغال سنگ طبس و شرکت سرام آرا دو شرکتی هستند که در بورس حضور ندارند، که امیدواریم شرکت زغال سنگ طبس را تا چند ماه آینده بتوانیم در بورس عرضه کنیم. درمورد شرکت سرام آرا با توجه به اینکه یک شرکت کوچک است، ابتدا باید سعی کردیم آن را به سوددهی برسانیم تا بعد بتوان در بورس عرضه کرد و اگر این دو شرکت را نیز بتوانیم در بورس عرضه کنیم دیگر شرکت غیر بورسی در هلدینگ ما وجود نخواهد داشت.

    وی در خصوص برنامه‌هایی این هلدینگ برای همکاری با کشورهای معدنی دنیا نیز گفت: همه کشورهای دنیا از جمله آمریکا، چین، روسیه و آلمان توسعه صنعت خود را ابتدا با معدن شروع کردند. ما نیز با توجه به تنوع و ظرفیت‌های خدادادی و با توجه به مناطق سوق الجیشی دریای جنوب در کشورمان امکان عرضه انرژی و توسعه را داریم و بر اساس بررسی‎ها به عمل آمده می‌توانیم حدود 60 درصد درآمدهای نفتی را با توسعه بخش معدن و صنایع معدنی جایگزین کنیم. توجه شود که درحال حاضر حدود یک چهارم سهم صادرات کشور به ارزش 13 میلیارد دلار محصولات معدنی است.

    وی ضمن اعلام خبر راه‌اندازی مرکز نوآوری‌ و فناوری در این هلدینگ، گفت: ایران دارای پتانسیل معدن، انرژی ارزان، موقعیت دریای جنوب، همسایگی با کشورهای معدنی سی آی اس و نیروی جوان در حوزه فناوری و استارت آپی است و با اتکا به همین مسائل طرح‌هایی را برنامه‌ریزی کرده‌ و درحال راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری هستیم. و سعی می‌کنیم در ابتدا اتکایمان به نیروی جوان داخل کشور باشد و هدف از استفاده از نیروی خارجی به منظور توسعه همکاری خواهد بود.

    سلیمانی 2

    وی در مورد ضرورت جلوگیری از خام فروشی گفت: سهام عمده شرکت ذوب آهن اصفهان برای شرکت تامین اجتماعی است که با بازسازی کوره‌ها ظرفیت آن را به تولید 4 میلیون تن تولید رسانده‌ایم که برای تولید به 10 میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم. لازم به ذکر است که طرح توسعه و سرمایه‎گذاری در همه کارخانجات ما وجود دارد تا بتوانند به منظور جلوگیری از خام فروشی محصولات پایین دستی تولید کنند. به همین منظور این شرکت‌ها سهم عمده‌ای از محصولات مواد خام صنایع بالا دستی را می‌گیرند و به ارزش افزوده تبدیل می‌کنند، برای مثال: در شرکت باهنر کنسانتره ملی مس را به محصولات پایین دستی و میانی تبدیل می‌شود.

    سلیمانی با بیان اینکه در بسیاری از صنایع با توجه به بحث فرآوری به دنبال تکمیل زنجیره تولید هستیم، گفت: برای نمونه بسیاری از صنایع خاک چینی، معدنی و املاح با استفاده از محصولات مواد اولیه تولیدکنندگان هستند. در ذوب آهن تا سال‌ها فقط تولیدکننده ورق، تیرآهن و محصولات عمده بودیم که از سال گذشته موفق به تولید ریل یکی از محصولات استراتژی کشور شدیم. در حال حاضر نیز تعدادی از شرکت‌ها به منظور جلوگیری از صادرات فولاد خام تصمیم به تولید محصولات ارزش افزوده و پایین دستی دارند. این برنامه‌ای است که درصورت برخورداری از امکانات و تکنولوژی تا 1400 به آن دست خواهیم یافت.

    وی با اشاره کابرد استارتاپ‌ها در معدن گفت: یکی از مشکلات عمده ما از اکتشاف تا معدن‌گذاری عدم دسترسی به تکنولوژی است. به همین دلیل و به منظور تامین نیاز شرکت‌های داخلی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مواد پیشرفته تفاهم کردیم تا ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان را تجمیع کنیم. تا بتوانیم در قالب یک شتاب‌دهنده اعتبارسنجی تکنولوژی را انجام دهیم. به همین منظور در سال جاری یک لیست از 10 مسئله فناوری را به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرده‌ایم تا بعد از ساماندهی شتاب‌دهنده‌ها بتوانیم با همکاری با شرکت‌های دیگر در قالب یک شرکت دانش بنیان فعالیت کنیم.

    سلیمانی ادامه داد: شرکت معدنی املاح که یکی از شرکت‌های بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده سدیم سولفات درخاورمیانه است، زیرمجوعه این هلدینگ بوده و نزدیک به 80 درصد سدیم‌ سولفات‌ مواد اولیه مورد نیاز شرکتهای تولیدکننده مواد شوینده را تولید می‌کند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با بیان اینکه در مجموعه شرکت‌های هلدینگ برای 20 هزار نفر شغل ایجاد شده است، گفت: با توجه به مسئله ایجاد اشتغال تصمیم به سرمایه‌گذاری جدید در داخل شرکت داریم، به همین منظور در 6 پروژه جدید به میزان 1100میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مطرح شده است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. برای نمونه در شرکت معدنی املاح با سرمایه‌گذاری جدید درحال راه‌اندازی خط ویژه تولید نمک خوراکی و تصفیه شده و خط تولید سولفات‌پتاسیم مواد مورد نیاز در کود کشاورزی هستیم که کشور سالانه 400 هزار تن از آن را وارد می‌کند.

    سلیمانی ادامه داد: در بحث مواد معدنی مورد نیاز برای خودروسازی، لیتیوم و سدیم و انرژی خورشیدی با همکاری معاونت ریاست جمهوری در مورد اکتشاف معدنی و تولید آن در حال همکاری هستیم که رسالت کلی آن براساس اکتشاف و استخراج معدن است.

    وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا بسیاری از زنجیره‌های تامین با افت تولید مواجه شدند اما با مدیریت درست در این اتفاق در هلدینگ ما رخ نداد، تاکید کرد:‌ در دوران تحریم و کرونا و هر بحران دیگری شیوه درست مدیریتی حائز اهمیت است، برای مثال: در دوران اعتراض کامیونداران بسیاری از شرکت‌ها درحمل‌ونقل خود با مشکل مواجه شدند، اما با توجه به تولید سالیانه 4 هزار تن بار در این هلدینگ شرکت‌های زیرمجموعه موظف هستند تا با مشارکت بخش خصوصی و یا با اتکا به نقدینگی‌های خود حمل و نقل خود را تامین کنند. برهمین اساس شرکت معدنی املاح  و خاک چینی ناوگان حمل ونقل خود را فعال کرده‌اند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با بیان اینکه به دلیل تمام اشخاص فعال در حوزه فولاد تربیت شده ذوب آهن هستند، گفت: درحال حاظر نزدیک به دوسال است که ذوب آهن از حالت زیان‌ده خارج شده و سهام آن دارای ارزندگی شده است. ما در این شرکت با بازسازی‌های داخلی توانستیم ظرفیت تولید را از 2 میلیون تن به 4 میلیون تن برسانیم.

    وی افزود: روش‌های مورد استفاده در فولادسازی ازجمله کوره بلند (استفاده از زغال سنگ) و یا روش احیای مستقیم و قوس الکتریکی (استفاده از برق) است که روش مورد استفاده در این شرکت از کوره بلند و زغال سنگ است، بنابراین از گاز یارانه‌ای دولت با قیمت 800 و 900 به ازای کیلو را در این شرکت استفاده نمی‌کنیم. به معنای دیگر ما در ذوب‌آهن در هر کیلو و 800 تا 900 تومان هزینه یارانه دولت در گاز را نداریم و اگر دولت هدفمندی یارانه گاز را در این صنعت اجرا کند آسیبی به این بخش وارد نخواهد شد.

    سلیمانی با بیان اینکه همه تلاشمان را می‌کنیم که مواد خام به سایر کشورها فروخته نشود، تاکید کرد: با تمام این وجود مشکلی که ذوب‌آهن درحال حاضر با آن روبه‌روست، این است که به عنوان اولین شرکت اکتشاف معادن سنگ آهن در ایران در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم و علی‌رغم سهمیه‌بندی دولت این سهم با کاهش میزان تقدیم می‌شود. لذا خواسته ما از دولت این است که 10 میلیون تن سنگ آهن مورد نیاز ما را از طریق پهنه جدید و یا از سهام معادنی که تصمیم به خصوصی سازی دارد تامین کند. اگر این مسئله حل شود ذوب‌آهن هیچ مشکلی دیگری نخواهد داشت.

    وی ادامه داد: زیرا به میزان تولید 4 میلیون تن فولاد رسیده‌ایم مقداری که اگر دولت بخواهد سرمایه‌گذاری کند باید نزدیک به یک میلیارد دلار خرج کند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در خصوص اخذ سوخت یارانه و فروش دلار صادرات در بازار آزاد گفت: بر اساس تعهد ارزی باید ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما ثبت شده و میزان  50 تا 60 درصد در این سامانه باقی بماند و میزان باقی مانده با مجوز بانک مرکزی برای واردات تخصیص یابد. این روش برای ما که یارانه برق و گاز داریم هیچ سودی ندارد. با توجه به آنکه محصول ذوب آهن در بورس کالا عرضه و کشف قیمت می‌شود، زمانی که قیمت آن در بازار بالا رود دولت از آن جلوگیری خواهد کرد. بنابراین از دولت انتظار داریم که بازار را بر روند عرضه و تقاضا بگذارد تا تعادل برقرار شود. زیرا ادامه این روند موجب رانت شده و برای مصرف کننده هیچ سودی ندارد.

    وی با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت در مورد خصوصی‌سازی معادن نیز گفت: به عنوان کارشناس معتقدیم که دولت هرچه زودتر اقدام به خصوصی‌سازی کند بهتر است اما این خصوصی‌سازی باید به روش درست انجام شود.

    سلیمانی با اشاره به مسیر صحیح شستا در بورس گفت: همیشه نقدهایی به واگذاری بوده اما بورس شفاف است، بنابراین مسیرها و روش‌های ارائه شده باید درست باشد. هر چند که بر طبق گفته‌های مقام معظم رهبری و قانون 144 ابلاغ شده، سیاست مشخص است. زمانی که 2 میلیون نفر در شستا سرمایه‌گذاری می‌کنند یعنی 2 میلیون نفر بر این بورس نظارت دارند که این موجب شفافیت در عملکرد شستا می‌شود. بورس فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده و موجب شده است که شرکت‌ها نقدینگی خوبی را برای پروژه‌های‌شان داشته باشند. لذا می‌خواهیم که دولت به جای معدن داری به اصل وظیفه حاکمیت خود بازگردد و معدن را به بخش خصوصی ارائه دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر