رییس انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد:

تامین نیاز واحدهای فرآوری بزرگ با شرکت سرمایه‌گذاری سنگ‌آهن

عصر معدن- رییس انجمن سنگ‌آهن ایران معتقد است، شرکت سرمایه‌گذاری انجمن سنگ‌آهن می‌تواند حلقه رابط بین کارخانه‌های فرآوری و تولیدکنندگان سنگ آهن باشد.;

تامین نیاز واحدهای فرآوری بزرگ با شرکت سرمایه‌گذاری سنگ‌آهن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵:۰۰

    مهرداد اکبریان در گفت‌و‌گو با «عصرمعدن» با اشاره به تشکیل شرکت سرمایه گذاری از سوی انجمن سنگ آهن، اظهار کرد: ایده تاسیس شرکت سرمایه گذاری به منظور اینکه بتواند کار اجرایی و مالی را انجام دهد مربوط به سال های گذشته است. یعنی در دوره اول و دوم انجمن که مهندس قیافه ریاست انجمن را برعهده داشتند، این پیشنهاد همیشه روی میز انجمن بود.
    وی ادامه داد: این پیشنهاد یکبار در قالب تاسیس صندوق مطرح شد تا اعضا در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند اما پس از آن متوجه شدیم ممکن است صندوق کارایی لازم را به همراه نداشته باشد، زیرا عمده استفاده ما از این شرکت آن است که این شرکت در 2 جهت کاری انجام دهد که در حال حاضر خلاء آن در کشور احساس می شود. اولین کار ورود به مباحثی است که به عنوان کارهایی با ارزش افزوده بالا است و به نوعی می‌توان آن را نیاز روز کشور دانست. به عنوان مثال معادن کوچک و متوسط ما به علت مشکل سرمایه‌گذاری یا فناوری‌های نوین، یا فعالیتشان به صرفه نبوده و یا اینکه میزان ظرفیت اسمی آنها محقق نمی شده است.
    اکبریان افزود: این شرکت سرمایه‌گذاری می تواند با تشکیل گروه‌هایی مانند طراحی و مشاوره یا اجرایی که دارای سرمایه هستند، در این معادن به عنوان پیمانکار و یا مشارکت می‌توانند وارد فعالیت شوند و معادن را فعال کنند. 
    وی با اشاره به فعال شدن معادن تصریح کرد: در کشور شاهد وجود کارخانه های کنسانتره و گندله سازی متفاوتی هستیم که یک به یک وارد چرخه تولید می شوند. این کارخانه ها نیازمند سنگ خام به ویژه سنگ مگنتیت با عیاری خاص هستند. در حال حاضر شاید تهیه کردن این سنگ در کشور از سوی معادن کوچک به صوت مجزا در کنار مسائلی همچون حمل و نقل، حمایت مالی از معادن، قرارداد با شرکت های بزرگ و.... امکان پذیر نباشد، درنتیجه این شرکت با استفاده از ارتباطی که در اختیار دارد می تواند حلقه رابط بین کارخانه های فرآوری و تولیدکنندگان سنگ آهن باشد.
    اکبریان افزود: واحدهای فرآوری بزرگی همچون واحدهایی که شرکت میدکو، گل گهر و... در کشور وجود دارند که بالقوه به دنبال خرید سنگ مورد نیاز خود هستند. حتی اگر بگوییم نیاز این شرکت ها در کشور وجود داشته و ذخیره و معادن آن نیز موجود است، تولید و بارگیری مواد مورد نیاز آنها و تحویل به این شرکت ها، کار بسیار مهمی است که این شرکت سرمایه گذاری می تواند آن را انجام دهد.
    رییس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به دیگر هدف تاسیس این شرکت، تصریح کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان هدفی دیگر در تاسیس این شرکت است. دانشگاه های کشور علاقه مند هستند تا در عرصه صنعت و فناوری حضور داشته باشند. نوع ارتباط دانشگاه با صنعت، شناسایی نیازهای صنعت، قراردادهای حقوقی میان صنعت و دانشگاه و همچنین هزینه های مورد نیاز برای انجام این اقدامات از مواردی است که شرکت سرمایه گذاری می تواند با ارتباط مستقیم با شرکت های دانش بنیان آن را اجرایی کند.
    اکبریان افزود: امروز در شرایط تحریم قرار داریم و در این شرایط نیازمند وحدت و همبستگی میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستیم. متاسفانه کمی جدا از هم کار می کنیم. این شرکت سرمایه گذاری هرگونه کار باقی مانده در عرصه کسب و کار سنگ آهن که مطرح است را می تواند به دست بگیرد اما این موضوع یک شرط دارد؛ به این شکل که باید دید میزان استقبال از این شرکت از سوی فعالان معدنی تا چه اندازه خواهد بود.
    وی اظهار کرد: امروز نمی توان درباره میزان استقبال بحث کرد زیرا در شرایط عادی قرار نداریم ، اگر در شرایط عادی قرار داشتیم و کسب وکار حال و روز بهتری داشت، پیش بینی بر آن بود که 100درصد از این موضوع استقبال میشد و مردم در آن سرمایه گذاری می‌کردند، اما امروز شرایط چندان مناسب نیست به همین دلیل باید اجرای این ایده را به میزان استقبال از این سرمایه گذاری موکول کنیم. اگر حضور فعال و قدرتمند باشد فعالیت در تمام زمینه های یاد شده را آغاز خواهیم کرد اما اگر حضور متوسط باشد به صورت موقت کار آغاز خواهد شد تا زمانی که شرایط کشور به حالت مطلوب برسد زیرا شرایط به این صورت باقی نخواهند ماند و حداقل پایه‌های این کار گذاشته شده و آن روز می توانیم بسیاری از ایده‌های همکاری و تجاری را دنبال کنیم.
    اکبریان تاکید کرد: به طور حتم تا پایان سال فراخوان این موضوع ارائه خواهد شد. درواقع هسته اولیه با این فراخوان شکل خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر