قطب سنگ‌آهن دنیا کجاست؟

عصر معدن- استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی صاحب بزرگترین ذخایر سنگ آهن هستند اما استرالیا بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن عیار بالا در جهان است و معادن بسیار غنی به خصوص در منطقه پیلبارا دارد که عیار سنگ آهن بالایی دارند.;

قطب سنگ‌آهن دنیا کجاست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا،  آهن یکی از مهمترین فلزات در صنایع امروزی و سنگ آهن ماده خام فولادسازی به شمار می‌رود. در این میان چین، ژاپن، آمریکا، هند، روسیه، کره جنوبی، آلمان و ترکیه در میان بزرگترین مصرف کنندگان فولاد قرار دارند.
    وب سایت گرو استیل با بررسی اطلاعات مربوط به روند معدنکاری از منابع معتبر در گزارشی به معرفی بزرگترین شرکت‌های معدنکاری سنگ آهن جهان در سال 2017 پرداخت. بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان عبارتند از:
    1- واله
    شرکت معدنی چندملیتی واله برزیل، معدنکار شماره یک در فهرست بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان در سال 2017 است. علاوه بر سنگ آهن، شرکت واله یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیکل جهان است و علاوه بر سنگ آهن و نیکل، زغال سنگ، مس و منیزیم نیز تولید می‌کند. تولید سنگ آهن واله در سه ماهه دوم سال 2017 به میزان 5.8 درصد بالاتر از مدت مشابه در سال 2016 بود.
    2- ریوتینتو
    ریوتینتو در رتبه دوم بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان در سال 2017 قرار گرفت. این شرکت معدنی چندملیتی، یک شرکت بسیار بزرگ با قدمتی بسیار طولانی است که در سال 1873 تاسیس شد. ریوتینتو در 5 کشور شامل برزیل، استرالیا، صربستان، ایسلند و سنگاپور فالیت می‌کند. چهار گروه تولیدی اصلی این شرکت شامل آلومینیوم، مس و الماس، انرژی و مواد معدنی و سنگ آهن است. اکتشاف معدنی اصلی ریوتینتو به آهن، آلومینیوم و مس متمرکز است. تولید سنگ آهن ریوتینتو در سال 2017 به میزان 4 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
    3- بی اچ پی بیلیتون
    با وجود اینکه تولید سنگ آهن شرکت بی اچ پی بیلیتون 3 درصد در سه ماهه نخست سال 2017 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد اما این شرکت همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان در سال 2017 بود. بی اچ پی بیلیتون یک شرکت انگلیسی-استرالیایی است که مقرش در ملبورن استرالیا واقع است و در کشورهای متعددی مانند برزیل، الجزایر، شیلی، مکزیک و پرو فعالیت می‌کند.
    4- فورتسکیو متالز گروپ (FMG)
    شرکت فورتسکیو متالز گروپ استرالیا چهارمین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان بود. این شرکت که در سال 2003 تاسیس شد، در معادن پیلبارا  به عنوان یکی از مهمترین معادن جهان در زمینه استخراج سنگ آهن ، فعالیت می‌کند و علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان است، یکی از کم هزینه‌ترین تولیدکنندگان سنگ آهن در سال 2016 بوده است. این شرکت یکی از بزرگترین صادرکنندگان سنگ آهن به چین است که بزرگترین مصرف کننده این ماده خام فولادسازی در جهان است.
    5- شرکت ملی توسعه معدنی هند
    شرکت ملی توسعه معدنی هند (NMDC) یک شرکت معدنی هندی است که در سال 1958 توسط دولت هند تاسیس شد. این شرکت بزرگترین معدنکار سنگ آهن هند و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان است. جدا از فعالیت در بخش سنگ آهن، این شرکت مس، دولومیت، بنتونیت و الماس نیز  استخراج می‌کند.
    6- آنگلوامریکن
    شرکت آنگلوامریکن ششمین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن جهان در سال 2017 بود. مقر این شرکت چندملیتی که در سال 1917 تاسیس شد، شهر لندن است و اکنون در آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و استرالیا فعالیت می‌کند. جدا از سنگ آهن، آنگلوامریکن در تولید الماس، مس، پلاتین، زغال سنگ، منگنز و نیکل نیز فعالیت دارد. معادن سنگ آهن اصلی آنگلوامریکن در آفریقای جنوبی و برزیل واقع شده است.
    7- آرسلورمیتال
    آرسلورمیتال که یک شرکت فولاد چندملیتی مستقر در لوکزامبورگ است و در حدود 60 کشور فعالیت می‌کند، هفتم تولیدکننده بزرگ سنگ آهن جهان در سال 2017 بود. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه تولید فولاد است و در سایر بخش‌ها شامل معدنکاری و تحقیقات و توسعه نیز فعالیت دارد. آرسلورمیتال در بوسنی، قزاقستان، لیبریا، مکزیک، آمریکا، اوکراین، برزیل و کانادا معدن دارد.
    8- متالواینوست
    متالواینوست یکی از شرکت‌های معدنی روسی و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان در سال 2017 است. طبق اعلام متالواینوست، این شرکت دومین شرکت بزرگ سنگ آهن از نظر میزان ذخایر سنگ آهن است و ذخایر سنگ آهن به میزان 14.2 میلیارد تن دارد که برای 140 سال معدنکاری کافی است. واردات سنگ آهن متالواینوست به اروپا پس از سه ماهه نخست سال 2017، به میزان 71 درصد افزایش یافت.
    9- کلیولند کلایفس
    کلیولند کلایفس که سابق بر این با نام "کلایفس نچرال ریسورسز" شناخته می‌شد، بزرگترین تولیدکننده گنداله سنگ آهن در آمریکا و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان در سال 2017 است. این شرکت معادن متعددی در میشیگان و مینه‌سوتا دارد. تولید سنگ آهن کلیولند کلایفس رو به رشد است و در سه ماهه سوم سال 2017 به میزان 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 افزایش پیدا کرد.
    10- متن وست
    متن وست یک شرکت معدنی و فولادی اوکراینی است که عمر چندانی ندارد و در سال 2006 تاسیس شده است. این شرکت در میان 50 شرکت فولادسازی بزرگ جهان حضور دارد و علاوه بر سنگ آهن، ورق فولادی و محصولات لوله‌ای تولید می‌کند.
    11- اطلس آیرون
    اطلس آیرون یک شرکت معدنی استرالیایی است که مقرش در پرث استرالیا است و عمدتا در منطقه پیلبارا فعالیت می‌کند. پیلبارا به عنوان یک منطقه غنی از سنگ آهن شناخته شده و 95 درصد سنگ آهن استرالیا در این منطقه استخراج می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر