معاون وزیر صمت خبر داد:

افزایش ۱۰ میلیارد تن به اکتشافات معدنی کشور

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت: ذخایر معدنی کشور هم اکنون ۵۰ میلیارد تن است که با اقدامات اکتشافات جدید تا پایان امسال با افزایش ۲۰ درصدی به ۶۰ میلیارد تن خواهد رسید.;

افزایش ۱۰ میلیارد تن به اکتشافات معدنی کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: ذخایر معدنی کشور هم اکنون 50 میلیارد تن است که با اقدامات اکتشافات جدید تا پایان امسال با افزایش 20 درصدی به 60 میلیارد تن خواهد رسید.

    داریوش اسماعیلی افزود: سال گذشته 410 میلیون تن مواد معدنی استخراج کردیم که امسال با افزایش 25 درصدی همراه خواهد بود که البته این افزایش 25 درصدی به ویژه در حوزه سنگ آهن، زنجیره مس، زنجیره فولاد، سرب و روی و طلا محسوس خواهد بود.
    وی اضافه کرد: تولید شمش فولاد از 26 میلیون تن از سال 97 به 28 میلیون تن در سال 98 رسید که این افزایش در حوزه مس و محصولات پایین دستی فولادی نیز اتفاق افتاده است.
    اسماعیلی با بیان این که بیش از 25 درصد از صادرات غیر نفتی به صنایع معدنی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و سرب و روی اختصاص دارد گفت: در سال 99 نیز که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده برنامه‌های تولیدی صادرات گرا را با قدرت و قوت ادامه خواهیم داد.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اولویت دهی به اکتشاف در برنامه‌های امسال وزارت خانه افزود: در اکتشاف کافی است مجموعه‌های مختلف را تعیین تکلیف کنیم و گواهی کشف و پروانه اکتشاف صادر کنیم، ضمن این که بخشی از مسایل معدن، مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست است که با بررسی‌ها و تفاهم باید حل کنیم. در نهایت می‌توانیم برای تسهیل اکتشاف از ظرفیت قانونی ماده 24 مکرر استفاده کنیم.

    هزار و سیصد معدن غیرفعال، احیاء می‌شود
    وی گفت: یکی از اولویت‌ها در بخش استخراج و بهره برداری از معادن، فعال کردن معادن کوچک است که سال گذشته به تصویب رسید و در این باره در سال گذشته، 146 معدن از بیش از 4 هزار معدن غیرفعال احیاء شد، امسال هم برنامه داریم تا هزار و 300 معدن غیرفعال دیگر را احیاء و فعال کنیم.
    اسماعیلی گفت: از 10 هزار و 700 معدن موجود در کشور، 5 هزار و 650 معدن فعال و بقیه غیر فعال است که امسال برای فعال کردن این گونه معادن، برنامه‌های خوبی پیش بینی شده است.
    وی با بیان این که در بخش صنایع معدنی نیز به طور متوسط 25 درصد ظرفیت خالی داریم، افزود: این ظرفیت‌های خالی در بخش‌هایی مانند کاشی و سرامیک، شیشه سازی و تولید شمش وجود دارد که اگر چه ظرفیت عظیمی برای صادرات است، اما عمده مشکلات این واحد‌ها تامین مواد اولیه است.
    اسماعیلی گفت: به طور نمونه در زنجیره فولاد که مواد اولیه آن سنگ آهن است سال گذشته بیش از 6 میلیون تن سنگ آهن خام صادر شد، اما امسال با تغییر تعرفه از صادرات سنگ آهن خام ممانعت خواهیم کرد تا بیشتر در داخل کشور و در زنجیره‌های پایین دستی مصرف شود.
    وی اضافه کرد: به جای محدودیت‌های صادراتی برای سنگ آهن خام، در زنجیره فولاد مشروط به تامین خوراک داخل عوارض صادراتی را حذف خواهیم کرد. یعنی اگر بتوانیم میزان کنستانتره موجود را به مصرف خوراک گندله داخل برسانیم دلیلی ندارد عوارض صادراتی بر آن وضع کنیم.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: امسال محاسبه و دریافت حقوق دولتی معدن به شکل الکترونیکی و مکانیزه خواهد بود یعنی بهره بردار داده‌ها را که به صورت الکترونیکی وارد می‌کند مبلغ واریزی مشخص می‌شود و می‌تواند همان لحظه آن را واریز کند.
    اسماعیلی افزود: در قانون دیده شده که همه درآمد‌های معدن که بخش عمده آن حقوق دولتی است باید در ردیف مشخصی به وزارت صمت برگردد و صرف توسعه معدن و صنایع معدنی شود، اما تاکنون این اتفاق به طور کامل نیافتاده، امسال این قضیه را دنبال کردیم و با طرح آن در جلسه با معاون اول، وی قول داد امسال این درآمد‌ها به ما داده شود که در این صورت می‌توانیم بخش زیادی از معادن غیر فعال را فعال و زمینه ایجاد صنایع معدنی به ویژه در سنگ‌های تزیینی تکمیل کنیم.
    وی همچنین گفت: در حوزه آلومینیوم نیز اتفاقات خوبی افتاده و ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده که نمونه آن آلومینیوم سالکو است که پنجشنبه همین هفته افتتاح می‌شود و میزان قابل توجهی به ظرفیت تولید آلومینوم کشور اضافه می‌کند.
    اسماعیلی با بیان این که ماده اولیه آلومینیوم، آلومینا است که در گذشته کمتر روی این ماده اولیه کار شده است افزود: امسال اکتشافات سراسری بوکسیت را به عنوان ماده اولیه آلومینا خواهیم داشت ضمن این که خریداری و یا سهیم شدن در معادن بوکسیت خارج از کشور نیز از جمله برنامه هاست، زیرا بعد از زنجیره آهن و مس می‌توانیم امید زیادی به زنجیره آلومینیوم برای اشتغال و ارزآوری داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر