همه چیز درباره ارزان شدن بهای مس

رشد ارزش دلار امریکا، مس را زمین زد

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت. به نحوی که قیمت این فلز بنیادین از قیمت ۶۱۱۷ دلار به ازای هر تن در تاریخ ۲۸ ماه آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی، به قیمت ۶۰۱۸ دلار به ازای هر تن در تاریخ ۳۱ ماه آگوست سال جاری میلادی، کاهش یافت.;

رشد ارزش دلار امریکا، مس را زمین زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در گزارشی نوشت: عوامل بسیاری در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهم ترین آنها در ادامه توضیح داده می شود.
    در هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش خبرگزاری رویترز، امضای قرارداد همکاری تجاری بین دو کشور آمریکا و مکزیک موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای عمده جهان مانند یورو در هفته قبل در بازارهای جهانی افزایش یابد. به دنبال این مساله که شاخص ارزش دلار آمریکا به سطح 95.05 واحد صعود کرد،در نتیجه کاهش تمایل معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به خرید فلزات اساسی مانند مس در هفته اخیر موجب شد تا قیمت این فلز پرکاربرد با روندی نزولی همراه شود. همچنین کاهش موجودی انبار مس شانگهای نیز عامل دیگری بود که سبب شد سیگنال فروش به سرمایه گذاران و سفته بازان جهانی بدهد و موجب افت اندک قیمت مس در هفته قبل در بازارهای جهانی شود. لازم به توضیح است که با وجود این مساله که رشد ارزش دلار امریکا موجب کاهشی شدن روند قیمتی مس شد اما قیمت مس در هفته قبل 20 دلار به ازای هر تن بیشتر از هفته ماقبل معاملاتی خود در بازار بورس فلزات لندن رقم خورد.

    تحلیل تکنیکال مس
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است  این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی نزولی داشت و به نظر می رسد در هفته بعد نیز دارای روندی صعودی باشد.
    در این صورت فلز اگر مس بخواهد روندی افزایشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 6200 دلار به ازای هر متریک تن است، احتمال می رود تا سطح قیمتی مهم 6500 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افزایش یابد. در غیر این صورت چنانچه مس روندی نزولی داشته باشد، با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم خود یعنی 6000 دلار به ازای هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح حمایتی و تاریخی  5700 دلار به ازاء هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد.

    اتفاقات یادشده در حالی مطرح می شود که علاوه بر آنها، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنشهای سیاسی در دنیا مانند تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و ایران، تغییرات در توافق برجام و همچنین مساله جنگ تجاری بین 2کشور آمریکا و چین، سیاست های تورم‌زدایی چین، سیاست های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک های مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و همچنین بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس در دنیا بخصوص کشور شیلی، در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر