در گردهمایی معاونین تکنولوژی صنعت فولاد کشور در فولاد مبارکه انجام شد:

رونمایی مدل جامع ارزیابی فولادها (IRC-Marking)

عصر معدن- گردهمایی معاونان تکنولوژی صنعت فولاد کشور با موضوع چالش های مرتبط با استاندارد و کیفیت در مدل جامع ارزیابی فولادها با حضور مدیرعامل فولاد مبارکه، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، مدیرکل استاندارد استان اصفهان، معاونان و مدیران حوزه تکنولوژی، استاندارد و کیفیت صنعت فولاد کشور، در محل برگزاری همایش های مرکز تحقیقات شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.;

رونمایی مدل جامع ارزیابی فولادها (IRC-Marking)
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» ، در بخش افتتاحیۀ این همایش،  بهرام سبحانی مدیرعامل  شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سخنانی بر نقش و اهمیت استانداردها در صنعت فولاد کشور و اهمیت عملیاتـی و اجرایـی کردن سریع مدل جامع ارزیابی IRC-Marking تأکید کرد.

    وی با اشاره به مشکلاتی که واردات فولادهای نامرغوب در کشور ایجاد میکند، بهبود روشها و سازوکارهای ارتقای کیفی محصولات و به ویژه مفهوم کیفیت فراگیر و جامع و نقش آن را در رضایت مندی مشتریان مهم دانست و با اشاره به نقش تشکل ها، انجمن ها و سازمان های تخصصی نظیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، بر ضرورت افزایش تعاملات نهادهای تخصصی و حرفه ای تأکید کرد.

    سبحانی افزود: مدل جامع ارزیابی IRC-Marking تدوین استانداردها و پیاده سازی نظام جامع استاندارد در بخش فولاد، یک کار ملی است و با محوریت شرکت فولاد مبارکه و مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت، سازمان ملی استاندارد، گمرکات به عنوان سازمان ناظر بر واردات، انجمن تولیدکنندگان فولاد و فولادسازان بزرگ کشور در حال شکل گیری است.

    وی افزود: در گام اول این فرایند، هرگونه کالا و محصول فولادی که در کشور تولید می شود استاندارد و شناسنامۀ مخصوص خود را خواهد داشت. در گام بعدی، این امر موجب میشود نه تنها هیچ کالایی بدون شناسنامه وارد بازار کشور نشود، بلکه از توزیع و مصرف آن نیز جلوگیری به عمل آید. چنانچه این نظام و دستورالعمل به طور جامع و کامل اجرا شود، هرگونه کالایی که در داخل یا خارج تولید شده، باید از یک استاندارد واحد تبعیت کرده باشد؛ در این صورت، مصرف کننده با خیال راحت محصول و کالای موردنیاز خود را خریداری میکند و کالای وارداتی بی کیفیت نیز به کشور وارد نمیشود.

    مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: به منظور دست یابی به چنین شرایطی، ابتدا دستورالعملی با عنوان IRC-Marking نوشته و از آن رونمایی شد؛ البته این آغاز کار است و باید مراحل مختلف آن را در کارخانه های تولیدی و گمرکات پیاده سازی و بر آن نظارت کرد.

    وی در پاسخ به این سؤال که چه واحدها و مراکزی در اجرایی شدن این نظام استاندارد مداخله و نظارت خواهند داشت، گفت: در این مسیر گسترده و البته استراتژیک بسیاری از دستگاه های اجرایی، وزارت خانه ها، گمرکات، سازمان استاندارد و کارخانه های تولیدی حضور فعال و مؤثر خواهند داشت.

     سبحانی اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن این فرایند، تمامی محصولات فولادی که در کشور تولید و توزیع میشود، از یک استاندارد واحد تبعیت کنند و کالایی به دست مصرف کنندگان برسد که از شناسنامۀ معتبر و قابلیت ردیابی برخوردار باشد.

    قابلیت ردیابی محصولات یکی از بارزترین مزایای اجرای IRC-Marking
    در ادامه، مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران که به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد در این مراسم شرکت کرده بود، با تأکید بر نقش و اهمیت نظام ارزیابی IRC-Marking دربارۀ پیش نیازها و زیرساخت های نرم افزاری موردنیاز برای استقرار این سیستم توضیحاتی داد و قابلیت ردیابی (Traceability) محصولات را یکی از بارزترین مزایای اجرای این فرایند دانست.

    وی با تأکید بر اینکه شیوه های فعلی به خوبی نمی توانند دغدغه های سازمان استاندارد را در خصوص اصالت، کیفیت و ایمنی کالا برطرف کنند، اظهار داشت: در تمامی دنیا روش هایی کاملا کارآمد برای ردیابی به کار گرفته شده و به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که به اطلاعات کاملی از منشأ تولید و مشخصات فنی و مواد اولیه کالا، فرایندهای تولید آن و در نهایت گواهینامه های استاندارد ایمنی و سلامت آن کالا دسترسی داشته باشند و از هر حیث با اطمینان کالای موردنظر خود را خریداری کنند.
    بیات در همین خصوص ادامه داد: برای دستیابی به این امر باید مدلی تعریف و اجرایی شود که توانایی و قابلیت ردیابی محصول با الزامات یادشده را داشته باشد.

    وی با تأکید بر اینکه مدلهای مشابه IRC-Marking که قرار است در کشور اجرا شود، در حال حاضر در تمامی کشورهای پیشرفته در حال اجراست، تصریح کرد: برای اینکه در کشور ایران نیز بتوانیم از چنین نظام هایی استفاده کنیم، به پشتیبانی تمامی سازمان ها و همچنین ایجاد دبیرخانه ای به منظور ثبت تأمین کنندگان در طول زنجیرۀ تأمین ، شامل تأمین کنندگان مواد اولیه، تولیدکننده، واحدهای حمل ونقل، خــــطوط نــــورد و توزیـــع کنــنــدۀ کالا و...نیاز داریم.

    وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این نظام استاندارد، با اختصاص یک کد به کالای تولید داخل و وارداتی، درخواست کننده یا مصرف کنندۀ کالا به راحتی به تمامی اطلاعات، از جمله نحوۀ تولید، ایمنی و کیفیت کالا و استانداردهای رعایت شده در تولید آن دست خواهد یافت.

    وی در پاسخ به این سؤال که اجرای چنین نظامی در روند صادرات چه تأثیری خواهد داشت افزود: با در اختیار داشتن مدل ارزیابی کیفیت، به راحتی همۀ مصرف کنندگان و به طور کلی مراجعان به این سامانه به منشأ اصلی کالای تولیدشده، استانداردهای رعایت شده در تولید و حتی فیلم و تصاویر چگونگی تولید محصول دسترسی خواهند داشت. این امر میتواند موجب افزایش اعتماد مشتری های داخلی و خارجی و رونق بیشتر بازارهای صادراتی شود.

    نظام ارزیابی IRC-Marking یک ضرورت
    سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در جریان برگزاری این همایش، نظام ارزیابی IRC-Marking را یک ضرورت دانست و گفت: در شرایط فعلی که میزان تولید فولاد کشور به خوبی پاسخگوی نیاز بازارهای داخلی است و 80 درصد محصولات تخت و طویل کشور که در شرکت های فولادسازی فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان تولید می شود، سرآمد کیفیت منطقه ای و جهانی هستند و میتوان بخشی از محصولات را نیز به خارج از کشور صادر کرد، به شدت باید بر واردات نظارت شود تا هر فولادی وارد کشور نشود و چنانچه محصولی نیز وارد شد، باید به لحاظ داشتن استانداردهای لازم، در مبدأ کنترل شود. با این کار باید در راستای مشتری مداری و حمایت از تولید داخل از حیثیت فولادی خود دفاع کنیم.

    خلیفه سلطانی در اهمیت به کارگیری محصولات کیفی در بخشهای مختلف کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه بخشهای مختلفی از کشور پهناور ایران جزو مناطق زلزله خیز است؛ ازاین رو باید محصولات تولید داخل و وارداتی از استانداردهای بالایی برخوردار باشند و متولیان امر این اطمینان را به مصرف کنندگان بدهند که محصولات تولیدشده یا وارداتی بر اساس یک نظام مهندسی حساب شده تولید و تهیه شده و در اختیار آنها قرار داده شده است. این به درستی بالاترین هدف نظام ارزیابی IRC-Marking است.

    در ادامۀ این مراسم، پس از رونمایی از مدل IRC-Marking، تدین، مدیر این پروژه و دبیر این همایش دربارۀ فرایند تدوین، چارچوبهای کلی، نیازها، الزامات و نحوۀ استقرار و پیاده سازی این مدل در صنایع فولاد کشور توضیحاتی داد.
    گفتنی است در روز نخست این همایش، کارگاه آموزشی تخصصی با حضور پرویز درویش مدیرکل ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و ابوذر طاهرزاده استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان، رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان و منوچهر نیکفر معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه تشکیل و به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

    در جریان این همایش، از طرف معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، وظایف تدوین و نظارت بر اجرای استانداردهای صنعت فولاد به انجمن تولیدکنندگان فولاد واگذار شد و به منظور عملیاتی کردن پروژۀ IRC-Marking مقرر شد جهت پیش بینی و ایجاد ساختارهای فنی و اجرایی لازم در انجمن تولیدکنندگان فولاد اقدام شود. همچنین مقرر شد با توجه به اینکه تدوین استانداردهای شمش و تختال از الزامات و پیش نیازهای استقرار نظام IRC-Marking است، واحدهای مرتبط هرچه سریعتر برای نهایی کردن این استاندارد اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر