رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

صادرات یک متولی مشخص ندارد

عصر معدن- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه هر ممنوعیت صادراتی یک بازار بین المللی را از صادرکنندگان می گیرد، گفت: در شرایطی نیستیم که زمان را از دست بدهیم بلکه باید از بازارهای صادراتی خود مراقبت کنیم.;

صادرات یک متولی مشخص ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، محمد لاهوتی در آیین معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران که در مرکز همایش های هتل ارم برگزار شد، افزود: صادرکننده شناسنامه دار و صادرکننده ای که در این کشور سرمایه گذاری کرده ، چاره ای جز برگرداندن ارز به چرخه اقتصاد کشور ندارد و اگر امروز با مشکلاتی جدی مواجه شده، باید با تعامل بین دولت و بخش خصوصی برای آن راهکاری دیده شود که هم دولت به ارز مورد نیاز بازار دست پیدا کند و هم صادرکننده قادر باشد ارز را به کشور بازگرداند.
    وی گفت: نظر صادرکنندگان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است اما در روش ها ممکن است با بخشنامه ها و دستورالعمل های صادرشده اختلاف نظر وجود داشته باشد.
    لاهوتی ادامه داد: تاکنون بخشنامه ای صادر نشده بود که تاریخ آن از آذرماه باشد اما از فروردین ماه اجرایی شود؛ یعنی هفت ماه قبل صادرکننده کالای خود را صادر کرده و اکنون با بخشنامه ای باید ارز حاصل از صادرات آن زمان را طبق این بخشنامه بازگرداند.
    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: در ماه های گذشته شاهد بخشنامه های مکرر بودیم؛ این نشان می دهد که در امر صادرات یک متولی مشخص نداریم و این بخش جزیره ای مدیریت می شود؛ اگر می خواهیم صادرات داشته باشیم، باید یک متولی و تصمیم گیر در امر صادرات مشخص کنیم که بتواند یکجا و یکپارچه تصمیم گیری کند.
    لاهوتی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های این کشور صادرات خدمات فنی مهندسی است؛ در این زمینه در گذشته به اعداد خوبی دست پیدا کرده بودیم اما در دولت نهم و دهم مشوق های این صادرات قطع و سبب شد این صادرات به شدت کاهش یابد.
    وی که ریاست دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران را به عهده دارد، گفت: موضوع انتخاب صادرکنندگان نمونه بر اساس دستورالعمل های سازمان توسعه تجارت و به خواست اتاق بازرگانی تهران، به اتاق تهران واگذار شده است.
    لاهوتی گفت: پارسال 56 پرونده برای انتخاب صادرکننده نمونه دریافت و رسیدگی کردیم اما این پرونده ها امسال کاهش یافت و 37 پرونده به دبیرخانه واصل شد.
    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: از این 37 پرونده، سه پرونده به عنوان صادرکننده ملی انتخاب شده بودند که امکان رسیدگی به آنها وجود نداشت؛ بنابراین، در نهایت 34 پرونده را به طور دقیق با نظارت و بررسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران رسیدگی کردیم.
    وی اظهار داشت: از این بین، 15 صادرکننده به عنوان صادرکنندگان نمونه استان تهران و پنج صادرکننده به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر، انتخاب شدند که امروز معرفی خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر