براساس آمارهای بین المللی؛

جایگاه ایران در بین ۱۰ کشور تولید کننده سیمان حفظ شد

عصر معدن- جایگاه ایران در بین کشورهای شاخص جهان از لحاظ تولید سیمان در سال ۲۰۱۸ همانند سال ماقبل در رتبه دهم حفظ شد؛ هرچند که تولید سیمان در ایران از ۵۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ به ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.;

جایگاه ایران در بین ۱۰ کشور تولید کننده سیمان حفظ شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، داده های سازمان مطالعات زمین شناسی آمریکا - که مورد استناد سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) بوده است، نشان می دهد که در سال 2018 مجموع تولید سیمان جهان به رقم چهار میلیارد و 100 میلیون تن رسید که این رقم 50 میلیون تن بیش از عملکرد سال 2017 بوده است.
    آمارهای موجود حاکی از آن است که ایران با ظرفیت 86 میلیون تنی سیمان در سال 2018 در واقع سهمی به میزان 2 درصد از تولید را به خود اختصاص داد و با بهره برداری از واحدهای در دست ساخت در سال جدید، انتظار می رود این رقم افزوده شود.
    آمارهای تجارت خارجی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی در مدت 11 ماهه 97 نشان می دهد که از مجموع حدود 86 میلیون تن ظرفیت سیمان کشور بالغ بر 14.5 درصد آن به صادرات اختصاص یافت.
    صادرات زنجیره سیمان ایران در مدت 11 ماهه منتهی به بهمن پارسال به رقم 12 میلیون و 652 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 96 رشد چهار درصدی را ثبت کرد.
    برپایه آمار عملکرد سال 2018 ایران از نظر تولید سیمان در فاصله نزدیک با کشورهای روسیه و مصر قرار دارد که آنها در سال گذشته میلادی با تولید 55 میلیون تن رتبه مشترک نهم جهان را داشتند و ایران با 53 میلیون تن در جایگاه دهم قرار گرفت.

    ارزش نزدیک به 400 میلیون دلاری صادرات
    برپایه داده های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادراتی زنجیره سیمان در مدت 11 ماهه پارسال نزدیک به 400 میلیون دلار شد و این میزان به حدود 32 درصد ارزش کل صادرات این بخش رسید.
    صنعت سیمان ایران هرچند که پیشینه بیش از هشت دهه فعالیت را در کارنامه خود دارد، اما بررسی 96 خط تولید فعال در 74 کارخانه سیمان کشور نشان می دهد که نزدیک به نیمی از خطوط مزبور عمر کمتر از 10 سال دارد، بنابراین بهره برداری از واحد های جدید موجب افزایش سهم خطوط تازه در این بخش خواهد شد.
    برابر آمار تولید 53 میلیون تن در سال 2018 می توان نتیجه گرفت که نزدیک به 62 درصد از ظرفیت 86 میلیون تنی کارخانه های سیمان فعال بودند، انتظار می رود با تخصیص بودجه عمرانی مناسب و بازسازی و نوسازی خانه های شهری و روستایی تخریب شده ناشی از سوانح طبیعی، به ویژه سیل در اواخر سال 97 و امسال، میزان تقاضا برای سیمان افزایش یابد.
    براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت، انتظار می رود سال 1398 به میزان 2 میلیون تن ظرفیت جدید در بخش سیمان مورد بهره برداری قرار گیرد که با احتساب ظرفیت 86 میلیون تنی در سال 2018 ، پیش بینی می شود، امسال به ظرفیت نزدیک به 90 میلیون تنی دست یابیم.
    پیش از این اعلام شده بود، عملکرد تجارت خارجی بخش معدن وصنایع معدنی حاکی از آن است که در مدت 11 ماهه 97 صادرات 51 میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و 299 میلیون دلار انجام شد که نسبت به دوره مشابه از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی سه دهم درصد کاهش داشت.
    11 ماهه 1397، سهم تجارت خارجی زنجیره معدن از کل تجارت خارجی کشور، از لحاظ وزنی 49 درصد و از نظر ارزشی 21درصد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر