مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داد:

۳ پیشنهاد و ۲ ضرورت برای توسعه حوزه زغال سنگ

عصر معدن- مرکز پژوهش های مجلس برای توسعه حوزه زغال سنگ کشور ۳ پیشنهاد و ۲ ضرورت ارائه داد.;

۳ پیشنهاد و ۲ ضرورت برای توسعه حوزه زغال سنگ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس با ارئه گزارشی تحت عنوان «الزامات توسعه فناوری برای ارتقای کیفیت و توان رقابت پذیری زغال سنگ کک شوی ایران» 3 پیشنهاد سیاستی به ایمیدرو برای توسعه حوزه زغال سنگ کشور مطرح کرد.

    تعریف طرح اولویت دار در ایمیدرو به صورت سرمایه گذاری و مدیریت توسعه فناوری، از جمله این پیشنهاد هاست. زنجیره ارزش زغال سنگ با اشتغال زایی مستقیم حدود 30 هزار نفر، دارای گردش مالی سالانه 130 میلیون دلار است که با تکمیل طرح های توسعه ای در سال های پیش رو، به 350 میلیون دلار در سال خواهد رسید.

    مشکل اصلی ذخایر زغال سنگ کک شوی کشور، درصد بالای گوگرد است که در صورت حذف آن از کنسانتره زغال سنگ، ارزش تولیدات این زنجیره تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. نظر به نقش پررنگ ایمیدرو در توسعه و بهره برداری از معادن ناحیه پروده، پیشنهاد می شود که طرح توسعه و تجاری سازی فرآیندهای نوین گوگردزدایی به صورت اولویت دار در ایمیدرو تعریف شود.

    پیشنهاد دیگر این مرکز پژوهشی، برگزاری یک کنفرانس ملی با هدف آمایش ملی توسعه فناوری های نوین فرآوری زغال سنگ توسط ایمیدرو است. این کنفرانس فرصتی مغتنم برای ارائه آخرین دستاوردهای متخصصان و شرکت های فناور داخلی و خارجی در زمینه فرآوری زغال سنگ کک شو خواهد بود.

    پیشنهاد سوم مرکز پژوهش های مجلس به ایمیدرو برای توسعه صنعت زغال سنگ، سرمایه گذاری بر روی دانش فنی موجود است. در این زمینه، ایمیدرو از هرگونه موازی کاری و احیاناً ورود مستقیم به حوزه طرح های تحقیقاتی در زمینه فرآوری زغال سنگ اجتناب کند.

    ایمیدرو در این زمینه می تواند با ارزیابی سطح دانش فنی شرکت های مدعی (آن دسته از شرکت هایی که موفق به گوگردزدایی/ خاکسترزدایی حداقل در مقیاس پایلوت شده اند) مستقل یا همراه با سرمایه گذاران بخش خصوصی، نسبت به سرمایه گذاری در احداث و راه اندازی واحد (های) صنعتی اقدام کند.

    ضرورت تمرکز سرمایه گذاری های آتی بر 2 بخش

    این گزارش با اشاره به ضرورت تمرکز سرمایه گذاری های آتی در زنجیره ارزش زغال سنگ در دو بخش، تصریح می کند: «تجهیز معادن ناحیه پروده و افزایش تولید زغال سنگ خام در کشور» از مهمترین ضرورت های زنجیره ارزش زغال سنگ است که در صورت محقق نشدن برنامه های پیش بینی شده، به دلیل افزایش تولید شرکت ذوب آهن اصفهان و آغاز بهره برداری از کوره بلند سایر شرکت های خصوصی، نیازمند وادرات گسترده این محصول خواهیم بود.

    «توسعه فناوری های نوین زغال شویی برای کاهش گوگرد کنسانتره به کمتر از 1.3 درصد» از دیگر ضرورت های این حوزه است. برآوردها حاکی از آن است که در صورت تحقق این هدف، قیمت زغال سنگ معادن پروده در شرایط تحریمی حدود 130 دلار و در شرایط غیرتحریمی حدود 150 دلار در هر تن خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر