نوریان در گفت وگو با «عصرمعدن» خبر داد:

آغاز ۲ پروژه جدید فولادی در چادرملو

عصر معدن- تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع معدنی به ویژه صنعت فولادسازی یکی از موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری از فعالان و سرمایه‌گذاران بخش معدن قرار گرفته است.;

آغاز ۲ پروژه جدید فولادی در چادرملو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز به عنوان یکی از شرکت‌های موفق در این بخش شناخته شده و توانسته تکمیل زنجیره فولاد را از تولید سنگ آهن تا فولاد به سرانجام برساند. برای اینکه در جریان فعالیت‌های این مجتمع قرار بگیریم با محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید:

    درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت چادرملو توضیح دهید.

    امسال 2طرح جدید برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در دست اجرا داریم که یکی از آنها واحد آهن اسفنجی با ظرفیت 1میلیون و 550 هزارتن است که تا 2 ماه دیگر بهره برداری آزمایشی آن آغاز خواهد شد. همچنین طرح ذوب و تولید شمش فولاد ابرکوه نیز یکی دیگر از طرح‌های این شرکت است که بخشی از این زیرساخت آن آماده شده است. بخش اعظم تجهیزات ساخت این واحدها از داخل کشور تامین و یکسری تجهیزات نیز به یک شرکت خارجی سفارش داده شود.
    طرح گندله‌سازی دوم نیز با ظرفیت 4میلیون تن و کارخانه نورد با ظرفیت 1میلیون و200 هزار تن در اردکان در دست مطالعه است و در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملونیز صحبت های اولیه برای اجرای آن انجام شده است. در واقع ما باید بتوانیم مطالعات خود را به سرانجام رسانده و در کنار آن زمینه سازی لازم را برای تهیه فاینانس  انجام دهیم.

    آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه برای شرکت چادرملو وجود دارد؟
    بر اساس سودی که در مجمع چادرملو تقسیم شد، قرار شد تا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه شرکت داشته باشیم. اکنون ما در حال پیگیری این موضوع هستیم تا به مرحله اجرا برسد. میزان افزایش سرمایه ممکن تا هزارمیلیارد تومان نیز برسد.

    طرح انتقال آب برای چادرملو به کجا رسیده است؟
    طرح انتقال آب خلیج فارس به سرعت در حال پیشرفت است. البته یکی از  مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد در خصوص دریافت تسهیلات از بانک هاست. برای پرداخت این تسهیلات، کنسرسسیومی به رهبری بانک ملی تشکیل شده و کارها با سرعت پیش می‌رود. به گونه ای که تا اواخر سال 98 یا اوایل سال 99 آب به مجتمع گل‌گهر خواهد رسید و به مرور هم این آب به استان یزد و مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو می رسد.
    در واقع طرح انتقال آب خلیج فارس، بامشارکت سه شرکت چادرملو،گل‌گهر و مس سرچشمه درسه مرحله پیش‌بینی شده که از تصفیه‌خانه احداث شده در بندرعباس آغازمی‌شود و تایزد و صنایع چادرملو ادامه می‌یابد .پیش بینی اولیه نیز برای تامین آب از خلیج فارس 500 میلیون مترمکعب در سال است .

    آیا افزایش ظرفیت تولید در واحد فولادسازی چادرملو خواهید داشت؟
    اکنون ظرفیت فولادسازی چادرملو 1میلیون تن است که با راه اندازی واحد آهن اسفنجی ظرفیت آن به 3/1 میلیون تن می رسد.

    نظر شما درباره سامانه نیما چیست؟
    با روشی که در سامانه نیما تعریف شده، ما باید در ابتدا ثبت نام انجام دهیم و سپس در نوبت بمانیم تا یک نفر ارز خود را با نرخی که شخص دیگری برایش مشخص می‌کند به ما بفروشد. پس می‌توان گفت روش خوبی برای ما و دیگر تولیدکنندگان نخواهد بود.

    ذخیره معدن چادرملو آیا پاسخگوی نیاز واحدهای صنایع معدنی شما خواهد بود؟
    معدن چادرملو در پایان عمر خود قرار دارد به همین دلیل به دنبال آنومالى دیگر هستیم. زیرا زمانی که معدن به عمق مى رود برداشت افزایش و در مقابل تولید کاهش مى یابد. در واقع دلیل اینکه تولید از سال قبل کمتر بوده همین موضوع است. با این حال ما معدن شماره ٣ را آماده ساختیم و استخراج نیز از آن انجام شده است. از طرفی پیگیری ها در زمینه آنومالی جدید که در نزدیکی معدن قرار دارد همچنان ادامه دارد و امیدواریم بزودی به نتیجه نهایی برسیم.

    برنامه های شما برای تامین آب مورد نیاز در چادرملو چیست؟
    موضوع کمبود آب و استفاده نامناسب از منابع موجود یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان و بخصوص فعالان صنعتی است. در این راستا، برای تامین منابع آبی چادرملو، 2 پروژه اجرایی شده است. یکی از طرح‌های بسیار ارزشمند و مهم اجرا شده توسط چادرملو، طرح جمع آوری، تصفیه و انتقال فاضلاب شهر اردکان به مجتمع صنعتی چادرملو است که در فاصله 25 کیلومتری شهر اردکان قرار دارد. همچنین ما برای پیشگیری از مصرف آب منابع زیر زمینی و شرب منطقه، در قالب قرارداد با سازمان آب و فاضلاب استان یزد (با نظارت سازمان آب و فاضلاب کشور)، چادرملو در قبال اجرای طرح جمع آوری ، تصفیه و انتقال آب به صنایع خود، می‌تواند از فاضلاب تصفیه شده استفاده کند که این طرح در حال حاضر به اتمام رسیده است.
    از طرفی این شرکت با اجرای روش‌های به روز دنیا و بهره گیری از روش ( هات شارژ) در کارخانه فولاد و احیای مستقیم خود و پیاده سازی مدیریت مصرف بهینه با اجرای سیستم های مدار بسته آب و تصفیه و باز تولید پساب‌های صنعتی خود توانسته بیش از 40 درصد مصرف آب را در صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو کاهش دهد که این موفقیت بزرگی است. البته اکنون مهم‌ترین منبع تامین آب این مجتمع از تصفیه آب با غلظت بسیار بالای نمک  در فاصله 15 کیلومتری این مجتمع است. علاوه بر آن با ایجاد تاسیسات تصفیه خانه در این مجتمع پساب‌های صنعتی نیز مجددا به چرخه مصرف باز می‌گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر