مهرداد اکبریان:

ذخیره سنگ آهن کشور بیش از ٦ میلیارد تن است

عصر معدن- رییس انجمن سنگ آهن در نشست مشترک کارگروه احیاى معادن کوچک و متوسط و فعالان حوزه کسب و کار سنگ آهن در استان خراسان رضوی گفت: امروز در وضعیت خوبى قرار نداریم و کشور با تحریم ها مواجه است و مشکلات دیگرى از جمله توقف صادرات نیز مطرح است.;

ذخیره سنگ آهن کشور بیش از ٦ میلیارد تن است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهرداد اکبریان با بیان این مطلب در ادامه افزود: ما امروز مى خواهیم بگوییم زندگى جارى است و  با رییس جمهور امریکا، دونالد ترامپ کاری نداریم . زیرا باید کشور را ساخت و این وظیفه همه افراد است.

    وی ادامه داد: در معدن یک بحث کلان مطرح است. نخست اینکه ما  با تفکر دولتى مشکل داریم. زیرا دولت هر زمان که بخواهد، مى‌تواند تصدى‌گرى خود در بخش معدن را افزایش دهد و ما به عنوان بخش خصوصی نمى توانیم این موضوع را قبول کنیم.

    اکبریان ادامه داد: راهکار خروج از شرایط فعلى اعتماد دولت به بخش خصوصى است.

    وی افزود: مردمى ترین بخش معدن معادن کوچک و متوسط هستند.

    رییس انجمن سنگ آهن گفت: معادن چادرملو، گل گهر و... افتخار ما هستند اما این موضوع جدا از بحث امروز است زیرا احیاى معادن کوچک توسعه اجتماعى محرومیت زدایی و امنیت ملى را به همراه دارد.

    اکبریان افزود: میزان ثبت شده در گواهى کشف معادن کوچک نشانه اى از ذخایر بزرگ بوده و امروز زمان احیاى معادن کوچک رسیده است.

    به گفته وی، تحریم همیشه ماندنى نیست، اما کشور مى ماند و اقداماتى که در آن انجام می گیرد.

    اکبریان ادامه داد: براى فولاد برنامه ریزی و سرمایه گذارى شده تا به تولید ٥٥ میلیون تن دست پیدا کنیم، هرچند دستیابى به آن کمى جاى سوال دارد اما باید این هدف محقق شود زیرا برنامه ریزی صورت گرفته است.

    رییس انجمن سنگ آهن ادامه داد: بدون شک کشور بیش از ٦ میلیارد ذخیره سنگ آهن دارد اما چون مطالعات هدفمند نیست امروز تنها نیمى از آن تخمین زده مى شود.

    وی افزود: امروز شوراى احیاى معادن کوچک و متوسط در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است. طرف حساب این شورا معادنى است که راکد مانده اند. این شورا اعلام مى‌کند که این معادن را جز به جز بررسى مى کند. یعنى ممکن است یک معدن مشکل فروش داشته باشد درنتیجه یک کارخانه خریدار را معرفى کرده و قرار داد طولانى مدت منعقد میکند تا معدنکار آسوده خاطر کار خود را انجام دهد.

    اکبریان ادامه داد: ما به دنبال عدم اجراى قوانین محیط زیست نیستیم، وظیفه همه ما عمل به قوانین محیط زیست است اما تفسیر این قوانین در استان هاى مختلف متفاوت است. درمورد اختلافات زیست محیطى نیز این شورا وارد کار مى شود.

    وی درخصوص شورای احیای معادن کوچک و متوسط گفت: وظیفه این شورا راه اندازى معادن کوچک است، اما این موضوع یک شرط دارد که معدن به لحاظ زمین شناسى و ذخیره داراى ظرفیت کار باشد.

    وی افزود: شرکتهای گل گهر و میدکو در این زمینه اعلام آمادگى کرده اند زیرا براى خطوط فرآورى خود نیازمند ماده اولیه هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر