گسترش قلمرو کرونا و اختلال در فعالیت‌های معدنی جهان

عصر معدن- آمارهای منابع خبری بین المللی گویای آن است که فعالیت معادن در سطح جهان تحت تاثیر گسترش قلمرو ویروس مخرب کرونا قرار دارد و در این میان افت فعالیت معدنی آمریکا سبب شده تا به کمترین سطح خود در دوره ۳۰ ساله اخیر نزدیک شود.;

گسترش قلمرو کرونا و اختلال در فعالیت‌های معدنی جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، بررسی اخبار معادن در سطح جهان گویای آن است که فعالیت‌های معدنی در دنیا همچنان تحت تاثیر تحولات مرتبط با ویروس کرونا قرار دارد و یکی از شاخص‌ها در این ارتباط محدودیت حمل ونقل جاده‌ای است.

    آمارهای ایران نشان می‌دهد که در افق 1404 در صنایع معدنی در بخش حمل ونقل ریلی و جاده ای به رشد سالانه 7.3 درصدی نیاز است و در توسعه خطوط ریلی با افزایش 18 درصدی به صورت سالانه در حمل بار توسط خطوط ریلی اعلام نیاز شده است.

    واقعیت اینکه در حوزه جاده ای نیز نیاز به رشد سالانه 17 درصدی خطوط حمل و نقل برای حمل زنجیره سنگ آهن تا فولاد نیاز است.

    افق استخراج مواد معدنی در سال 1404 حدود 700 میلیون تن است که در سال های اخیر حدود 400 میلیون تن استخراج شده که هفت درصد این رقم با ریل و 93 درصد بیش از 300 میلیون تن بوسیله جاده جابه جا شده است.

    انتظار بخش معدن کشور این است که سهم هفت درصدی حمل مواد معدنی در افق 1404 باید به 30درصد معادل 200 میلیون تن و سهم جاده ای به 70 درصد معادل 500 میلیون تن برسد. 

    امروزه کرونا فعالیت نیروی انسانی در همه بخش ها را دستخوش تغییر قرار داده بگونه‌ای که «دورکاری» به عنوان فرهنگ رایج درآمده و این امر در کاهش راندمان عملکرد بخش های مختلف نقش داشته و در بخش معادن نیز ملموس است، ضمن اینکه نزدیک به چهارصد معادن در سطح جهان تحت تاثیر این بیماری تعطیل شده‌اند.

    موضوعی که در بخش معدن مورد توجه قرار دارد، اینکه کرونا دامنه فعالیت خاصی ندارد، از معادن طلا گرفته، تا مس، نقره و اورانیوم نیز تحت تاثیر آن قرار دارند و از آفریقای جنوبی خبر رسیده که معادن این کشور بعد از دوره قرنطینه با ظرفیت 50 درصدی فعالیت دارند.

    کارشناسان اقتصادی در حوزه معدن براین باورند که تعطیلی نزدیک به 400 معدن در سطح جهان براثر کرونا، می‌تواند عاملی برای افت تقاضا و پیامد تعادل عرضه و تقاضا شود.

    همچنین تعطیلی معادن موجب تراز قیمت مواد اولیه (کامودیتی‌ها) می شود و کمک مناسبی در بازارهای مربوطه خواهد شد.

    متخصصان گمانه زنی کردند که تداوم شرایط بهره‌برداری از معادن ، موجب افت تولید طلا به میزان یک درصد، مس 2.2 درصد، روی یک درصد و سنگ آهن 0.3 درصد در سال 2020 شود.

    واقعیت اینکه افت استخراج مواد معدنی تاکنون به شکل محدود ظهور و بروز پیاده کرده در سطح جهان، اما تداوم بحران کرونا می تواند روند افت تولید را تداوم بخشد.

    گزارش های بین المللی حاکی از تعطیلی 49 معدن در کشور آفریقای جنوبی دارد که به عنوان صدرنشین این موضوع در دنبا معرفی شده و پس از ان آمریکا با 38 معدن قرار دارد و این امر دغدغه اشتغال معدنکاران را نیز به دنبال دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر