بدون آینده‌نگری در حوزه سنگ‌آهن، بزودی وارد کننده این ماده اولیه استراتژیک می‌شویم

عصر معدن- همایش تخصصی عبور از بحران در صنعت متالورژی، فولاد و زنجیره تامین دوشنبه یازدهم شهریورماه با حضور مهدی کرباسیان رییس سابق سازمان ایمیدرو و رئیس شورای سیاستگذاری همایش، بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات مدیره خانه معدن ایران، محمد ابکا مشاور طرح جامع فولاد کشور و سایر فعالان عرصه صنعت و معدن کشور و استان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.;

بدون آینده‌نگری در حوزه سنگ‌آهن، بزودی وارد کننده این ماده اولیه استراتژیک می‌شویم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» جلال آقابابا مدیر  امور مهندسی و نظارت ذوب آهن اصفهان در پنل تخصصی این همایش طی سخنانی به اهمیت تامین سنگ‌آهن برای ذوب آهن اصفهان پرداخت و گفت: بر اساس آخرین پایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور که ابتدای سال جاری توسط سازمان ایمیدرو انتشار یافته، در سال 1418 ذخایر اکتشاف شده‌ی سنگ آهن کشور به پایان می‌رسد.

    وی افزود: معادن جزو انفال بوده و از طرفی همانند منابع آب نیستند که امید به جایگزینی آن با افزایش بارندگی سالانه داشته باشیم، و از این حیث بحران مواد معدنی در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

    آقابابا توجه به فقیر بودن کشور از حیث منابع سنگ‌آهن، صادرات سنگ معدن ؛ این فلز استراتژیک را خلاف اقتضای آینده نگری دانسته و پیش‌بینی سازمان ایمیدرو در خصوص اتمام منابع داخلی سنگ‌آهن و در نتیجه  تبدیل شدن ایران به وارد کننده سنگ‌آهن را بسیار محتمل و جدی ارزیابی نمود.

    مدیر امور مهندسی و نظارت ذوب‌آهن تصریح کرد: علاوه بر ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد در افق سال 1404 در طرح جامع فولاد، طرح‌های دیگری از قبیل مجتمع فولاد 10 میلیون تنی در سواحل چابهار نیز بصورت جدی در حال پیگیری است که در صورت تحقق نرخ مصرف سنگ‌آهن را افزایش خواهد داد.

    وی خاطر نشان کرد: اخیرا در برخی گزارشات بمنظور توجیه صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره مشاهده می‌شود که از توازن ظرفیت معادن سنگ آهن با نیازهای آتی کشور سخن به میان آمده است که با واقعیت‌های منعکس شده در گزارش سازمان ایمیدرو تناقض دارد.

    همچنین مهندس آقابابا در ادامه این همایش در گفتگو با خبرنگار ما به کمبود آب در کشور و استان اشاره کرد و افزود: ذوب‌آهن اصفهان در راستای مسئولیت اجتماعی اقدامات موثری در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب انجام داده است و در گام اول با بهبود فرایند تولید ، مصرف آب را از میزان حق‌آبه 1000 لیتر بر ثانیه به حدود 600 لیتر در ثانیه کاهش داده است و این روند همچنان ادامه دارد.

    وی بیان کرد : بر اساس برنامه‌ریزی میان‌مدت به منظور کاهش میزان  برداشت آب ذوب‌آهن از رودخانه زاینده‌رود در بازه زمانی پنج سال آینده، خرید بخشی از پساب شهرهای اطراف شامل زرین شهر، فولادشهر، فلاورجان و نجف‌آباد انجام گرفته است.

    آقابابا افزود در افق درازمدت پروژه انتقال آب از سواحل خلیج‌فارس به اصفهان با حمایت استانداری اصفهان در حال اقدام است.

    مدیر امور مهندسی و نظارت ذوب‌آهن در ادامه به میزان مصرف انرژی در صنعت فولاد اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت فولاد پیشرفت قابل توجهی در کاهش مصارف انرژی داشته است. بر اساس گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد میانگین مصرف انرژی ویژه از حدود 50 گیگاژول بر تن فولاد در سال 1960 به حدود 20 گیگاژول بر تن فولاد در سال 2018 کاهش یافته است و خوشبختانه ذوب آهن اصفهان نیز هم‌اکنون در همین محدوده مصرف انرژی ویژه قرار دارد.

    آقابابا گفت: ظرفیت نصب شده کارگاه‌های ذوب آهن اصفهان، با انجام فعالیت‌های بهبود، توان تولید سالانه حدود 4 میلیون تن فولاد مذاب را داراست و بر اساس سیاست‌گذاری‌های کلان شرکت، توسعه‌های فراتر از 4 میلیون تن در سواحل جنوبی مد نظر خواهد بود.

    وی افزود: برای سال جاری، تولید سه میلیون و 50 هزار تن چدن مذاب برای شرکت برنامه‌ریزی شده و در سال 1401 نیز رسیدن به 4 میلیون تن فولاد مذاب با استفاده از تجهیزات زیر سقفی موجود و انجام پروژه‌های بهبود هدف‌گذاری شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر