معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه اعلام کرد:

بهبود بازار فولاد طی سال های آینده

عصر معدن- بر اساس شواهد موجود، قیمت‌های جهانی روند کاهشی قابل توجه ای نخواهد داشت از این رو بهبود بازار فولاد را تا ۳ سال آینده شاهد خواهیم بود.;

بهبود بازار فولاد طی سال های آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امیر حسین نادری با بیان مطلب فوق همچنین تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف فولاد در ایران نیز یک روند تدریجی افزایشی را داشته باشد و حداکثر میزان مصرف در سال 1404 که برنامه تولید 55 میلیون تن است، به حدود 33 میلیون تن برسد از این رو برای دستیابی به این امر ایجاد بستر مناسب برای توسعه هر چه بیشترزیر ساخت های لازم از جمله انرژی، آب و حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای ضروری است. در ادامه گفت و گو با وی را می خوانید:

    وضعیت صنعت فولاد در ایران و جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

    روند تولید فولاد در جهان با حضور پررنگ چین در دهه گذشته تحول اساسی یافت و سال به سال یک رشد فزاینده‌ای داشت به طوریکه از تولید حدود 800 میلیون تن در سال 2000 به تولید 6/1 میلیارد تن در سال 2015 این رشد به وضوح مشاهده می شود.

    این رشد به دلایلی از جمله کاهش میزان رشد مصرف فولاد در چین، محدودیتهای محیط زیست و متوقف کردن واحدهای فولادی آلاینده، رکورد اقتصادی و بعضا کمبود برخی از منابع و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در سال‌های اخیر از رشد تولید و مصرف آن کاسته شده است. و اگرچه ظرفیت تولید فولاد در جهان بیش از 2/2 میلیارد تن شده است. ولی حدود 6/1 میلیارد تن فولاد تولید واقعی جهان است که نشان از ضریب در حال کاری 70 درصدی واحدهای فولادسازی در دنیا است.در ایران حدود 33 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد ایجاد شده و تنها از این میزان حدود 22 میلیون تن فولاد خام در سال 1396 تولید می‌شود که سهم تولید فولادهای طویل از فولادهای تخت بیشتر است. از طرف دیگر در سال 96 رکورد صادرات شکسته خواهد شد و به بالای 8 میلیون تن خواهد رسید و تنها حدود 4 میلیون تن واردات فولاد خواهیم داشت و این مصرف ظاهری کشور را به حدود همان مقادیر سال‌های قبل نزدیک کرده است .

    در خصوص وضعیت عرضه و تقاضا فولاد در بازار داخلی و خارجی توضیح دهید.

    آنچه مسلم است یکی از محرک‌ها و پیشران های اقتصادی کشور بخش مسکن است و هنوز در این حوزه حرکت موثری نشده است اما پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف فولاد یک روند تدریجی افزایشی را داشته باشد و حداکثر میزان مصرف در سال 1404 که برنامه تولید 55 میلیون تن است، به حدود 33 میلیون تن برسد و در حدود 15 تا 20 میلیون تن نیز به صادرات اختصاص یابد. البته نکته حائز اهمیت توسعه بخش انرژی، آب و حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای است، تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.

    ظرفیت تولید و مصرف فولاد در ایران به چه میزان است؟

    در سطح جهانی نیز روند کند ولی افزایش تولید فولاد ادامه خواهد داشت و مقدار مصرف جهانی بیشتر می‌شود به‌طوریکه در سال 2018 این مصرف به حدود 1650 میلیون تن خواهد رسید و چون محدودیت‌هایی برای چینی‌ها در تولید به وجود آمده و مصرف آن کشور افزایش یافته و در سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی رشد حداقل 2 درصدی برای هر سال در آینده وجود دارد.

    در این میان بعد از چین، کشور هند سیاست تولید فولاد خود را به شدت دنبال می‌کند و تولید حدود 100 میلیون تن خود را تا سال 2025 به حداقل 2برابر افزایش خواهد داد و این می تواند تهدید جدیدی برای سایر کشورها به خصوص در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باشد بر اساس شواهد موجود می‌توان نتیجه گرفت که قیمت‌های جهانی روند کاهشی قابل توجه ای نخواهد داشت و بهبود در بازار فولاد را در حداقل 3 سال بعد مشاهده خواهیم کرد.

    چالش‌های پیش روی صنعت فولاد چیست؟

    چالش‌های جهانی فولاد در 6 موضوع خلاصه می‌شود که از جمله می توان به چالش زیست‌محیطی اشاره کرد به گونه ای که فولادسازان دنیا درگیر شدید کنترل و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی شده‌اند به‌گونه‌ای که درطرح‌های قبلی حجم زیادی از آن‌ها متوقف شده و طرح‌های جدید با سخت‌گیری زیادی از سازمان‌های جهانی درگیر هستند.

    ظرفیت مازاد تولید فولاد از دیگر دغدغه‌های صنعت فولاد در جهان است و تعادل عرضه و تقاضا و نهایتا بعضاً باعث غیرواقعی شدن قیمت‌های جهانی فولاد می‌شود.کیفیت پایین مواد اولیه از دیگر چالش‌های صنعت فولاد در سطح جهان است و این باعث شده از یک طرف مشکلات زیست‌محیطی را به همراه داشته و همچنین باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شود و حاشیه سود این صنعت را کاهش دهد.کمبود انرژی و الکترود در دنیا از جمله دغدغه‌های دیگر در صنعت فولاد است. افزایش حجم ذخایر قراضه در دنیا به‌خصوص در چین، و همچنین محدودیت‌های زیست محیطی موجب مصرف بیشتر انرژی و الکترود در جهان خواهد شد و محدودیت تولید انرژی باعث مشکلاتی در این صنعت در آینده خواهد شد.

    کمبود سنگ آهن، کنستانتره، گندله با کیفیت،مشکلات در تأمین پایدار آب، برق و گاز، فقدان توسعه در صنعت حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و اسکله‌ها، عدم وجود تناسب در تعرفه‌های صادراتی و وارداتی مطابق با شرایط روز اقتصادی، تقاضا و ... در حمایت از صنعت داخلی، تسهیلات بانکی با بهره بالا که باعث هزینه‌های مالی سنگین در این صنعت شده است؛همچنین خروج تدریجی شرکت‌های معدنی از مسیر اصلی رسالت خود جهت تولید فولاد و از بین رفتن توازن در زنجیره تولید فولاد را می توان از حمله چالش‌های این صنعت در ایران برشمرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر