رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

ورود بخش خصوصی و سازوکار رقابتی بورس کالا، توسعه صنعت فولاد را چندبرابر کرد

عصر معدن- مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت: در دهه ۸۰ بحث خصوصی سازی و ورود بخش خصوصی به صنعت فولاد و تشکیل بورس کالا و ایجاد سازوکار رقابتی برای بازار فولاد در دهه ۸۰، توسعه این صنعت را چند برابر کرد لذا باید با گفتمان سازی این مسیر را ادامه دهیم.;

ورود بخش خصوصی و سازوکار رقابتی بورس کالا، توسعه صنعت فولاد را چندبرابر کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش به چالش های این صنعت اشاره کرد و گفت: چالش هایی که در حال حاضر در صنعت فولاد داریم مخصوص اکنون نیست و سال های قبل هم وجود داشته است زیرا هر دولتی که روی کار می آید تصور می کند که هر تصمیمی در خصوص قیمت گذاری دستوری و محدودیت های انرژی بگیرد به نفع مردم است ولی تصمیات گرفته شده برعکس هدف سیاست گذار است و به نتیجه مطلوبی هم نرسیده است.

    مجید عشقی افزود: نمی توانیم دهه 80 را با دهه 90 صنعت فولاد مقایسه کنیم زیرا در سال 80 بحث تشکیل بورس کالا و رقابتی شدن بارار فولاد باعث شد این صنعت رشد چندبرابری داشته باشد لذا باید با گفتمان سازی این مسیر را ادامه دهیم.

    به گفته عشقی، صنعت فولاد در بازار سرمایه نقش اساسی داشته و یک چهارم بازار سرمایه را تشکیل می دهد و بیش از 30 درصد سوداوری بازار سرمایه از زنجیره فولاد است.

    وی ادامه داد: لذا صنعت فولاد از دو جهت برای بازار سرمایه مهم است چون منافع میلیون ها سهامدار را در برگرفته و از جهتی کمک بسیار خوبی برای سهامداران سهام عدالت است ضمن اینکه تقسیم سودهای صورت گرفته در شرکت های فولادی جزو بالاترین تقسیم سودهای صورت گرفته است.

    رئیس سازمان بورس عنوان کرد: به همین دلیل صنعت فولاد در بازار سرمایه هم از جهت تامین مالی و هم حفظ سرمایه گذاری و ادامه روند توسعه این صنعت جز اولویت های بازار سرمایه است.

    وی تاکید کرد: بنابراین در سازمان بورس و بورس کالا و انرژی آمادگی داریم تا به جمع بندی مباحث و انتقال مباحثی که در صنعت فولاد صورت می گیرد، کمک کنیم و بتوانیم برای دغدغه های مطرح شده راهکار درستی پیدا کنیم زیرا اگر این گفتمان ایجاد شود می توانیم به سیاست گذار در اتخاذ تصمیمات درست کمک کنیم چراکه هدف نهایی توسعه شرکت ها و افزایش اشتغال است.

    عشقی تصریح کرد: یکی از دغدغه های صنعت فولاد، قیمت گذاری است و همواره سعی کردیم در بورس کالا به نحوی عمل کنیم تا نیاز داخل با قیمت های منطقی و منصفانه تامین شود.

    وی افزود: گاهی سیاست گذار تصور می کند با قیمت گذاری دستوری می تواند نرخ ها را کنترل کند ولی نتیجه عکس می دهد به طوری که طی چند ماه گذشته تلاش شد تا قیمت ها تحت فشار قرار بگیرد و افزایش نیابد، این سیاست موجب شد تا شرکت ها به جای صادرات، در داخل عرضه کنند و صادرات توسط شرکت های غیر رسمی انجام‌ شده و کالاها نایاب شود ضمن اینکه قیمت نیز بیش از حد معمول افزایش پیدا کند.

    وی تصریح کرد: لذا امیدواریم با سیاست های جدیدی که اخیرا اتخاذ شده است فشارها کم شود زیرا وقتی قیمت ها به صورت مصنوعی کنترل می شود تقاضا به شدت افزایش می یابد به طوری که طی 6 ماه گذشته برای برخی محصولات تقاضای چشم‌گیری صورت گرفت و سهمیه های های بهین یاب افزایش محسوسی پیدا کرد چون قیمت های پایه پایین بود و همه انگیزه داشتند تا سهمیه بهین یاب را افزایش دهند و کالای بیشتری تحویل بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر