استخراج سنگ آهن در مسیر سند چشم انداز شتاب گرفت

عصر معدن- آمارهای منتشر شده در زمینه میزان ذخایر زمین شناسی سنگ آهن کشور رقم ۵.۲ میلیارد تن را نشان می‌دهد که ۲۴ درصد آن در منطقه گل گهر سیرجان واقع شده و اکنون در فاصله باقیمانده تا افق ۱۴۰۴ شاهد شتاب بخشیدن به روند استخراج این ماده معدنی هستیم.;

استخراج سنگ آهن در مسیر سند چشم انداز شتاب گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»به نقل از ایرنا، آخرین مطالعات در زمینه میزان ذخایر قطعی سنگ آهن کشورمان گویای آن است که رقم 2.7 میلیارد تن برآورد می شود و سه منطقه شاخص سنگ آهن کشور « مرکزی، گل گهر سیرجان و سنگان » به ترتیب 28، 31 و 22 درصد از این ماده اولیه فولاد سازی را در خود ذخیره دارند.

    معدن سنگ آهن گل گهر که در دل کویر و 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع است، با ظرفیت بیش از 15 میلیون تن کنسانتره، امسال برنامه تولید حداقل 11 میلیون تن سنگ آهن را در برنامه دارد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد منطقه معدنی گل گهر دارای معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه محسوب می شود که  قابلیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و جهان را دارد.

    کانسار سنگ آهن گل گهر در شش آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره ای در حدود یک میلیارد و 200 تا 300 میلیون تن در محدوده ای به طول تقریبی 10 کیلومتر و عرض تقریبی چهار کیلومتر قرار گرفته است . بهره برداری از توده معدنی شماره یک بر عهده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است که 220 میلیون تن آن تاکنون استخراج شده است.

    حمایت سهامداران ضامن توسعه پایدار

    «محمود زید آبادی» معاون مالی و اقتصادی شرکت معدنی صنعتی گل گهر در جمع اصحاب رسانه و اهالی بازار سرمایه بازدید کننده از مجتمع تصریح کرد: سرمایه ثبت شده این شرکت 48 هزار میلیارد ریال است و برنامه ارتقا این میزان به رقم 100 هزار میلیارد ریال است که به این ترتیب حمایت سهامداران موجب توسعه پایدار خواهد شد و می توان اقتدار را حفظ کرد.

    وی خاطرنشان ساخت: گل گهر اکنون با حجم سرمایه گذاری انجام شده رتبه 6 را در بازار بورس دارد و با افزایش سرمایه گذاری می توان رتبه نخست را به دست آورد.

    سهم بیش از 30 درصدی در سند چشم انداز

    «محمد ستوده بحرینی» معاون بهره برداری مجتمع گل گهر هم معتقد است: این مجموعه در چارچوب سند چشم انداز 1404 که پیش بینی دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد شده و لازمه آن تامین 162 میلیون سنگ آهن است، بیش از 30 درصد سنگ اهن مورد نیاز را باید تامین کند.

    وی یادآور شد: اکنون در توده معدنی شماره یک که متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است، 230 تا 240 متر از سطح زمین به عمق رفته ایم و پیک نهایی هم تا 400 متر پیش بینی شده است.

    ایران رتبه نهم جهان و گل گهر جایگاه نخست

    «سید محسن نبوی» مدیر سیستم ها و برنامه و بودجه گل گهر ضمن یادآوری رتبه نهم ایران در زمینه تولید سنگ آهن گفت: ایران بهره مند از دو درصد ذخایر سنگ آهن جهان است و در واقع با سهم 30 درصدی گل گهر در این ارتباط می توان جایگاه نخست را به آن داد.

    وی آمار 34 درصد از ظرفیت تولید کنسانتره، 25 درصد گندله، 14 درصد آهن اسفنجی در گل گهررا ارایه داد و اینکه سه درصد از ظرفیت فولاد خام نیز در این مجموعه احداث شده است.

    تولید 9.4 میلیون تنی کنسانتره در هفت ماه

    آمارهای عملکرد این مجموعه در مدت هفت ماهه امسال گویای تولید 9 میلیون و 434 هزار و 599 تن است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته یک درصد رشد دارد و در مهرماه هم تولید کنسانتره آهن به بیش از یک میلیون و 260 هزار تن رسید.

    علاوه براین در زمینه گندله که ظرفیت 10 میلیون تنی دارد، در مدت هفت ماهه 98 افزون بر هفت میلیون و 89 هزار تن تولید این مجموعه بود که نسبت به مدت مشابه پارسال یک درصد افزایش را ثبت کرد و در مهر ماه امسال هم 995 هزار و 584 تن گندله تولید کرد.

    افتتاح 26 طرح جدید در مجموعه گل گهر 

    همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان کرمان در ابتدای دهه سوم آبان ماه جاری کارخانه های "آهن اسفنجی کوثر دو" و "فولادسازی جهان فولاد" با حضورحجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افتتاح شد و واحد گازی نیروگاه گهر انرژی نیز به عنوان طرح پشتیبان صنایع، به مدار تولید پیوست.

    براساس برنامه تنظیمی علاوه بر این سه طرح بزرگ یاد شده، 23 پروژه دیگر هم همزمان راه اندازی شد بگونه ای که منطقه گل گهر شاهد افتتاح 26 طرح جدید بود.

    مجموع ارزش این طرح ها از هشت هزار و 200 میلیارد تومان نیز گذشت و این حجم سرمایه گذاری اشتغال حدود یکهزار و 300 نفر را به شکل مستقیم به همراه داشت سه هزار و 900 شغل نیز به طور غیر مستقیم ایجاد شد.

    تحقق هدف سال 98 در 6 ماه

    «محسن میرزاده» مدیرحسابداری مدیریت، شرکت معدنی صنعتی گل گهر هم در جمع اصحاب رسانه و اهالی بازار سرمایه بازدید کننده از این مجموعه، خبر از تحقق هدف پیش بینی شده برای فروش سال 98 در مدت 6 ماهه امسال خبر داد.

    وی گفت: کل فروش شرکت در 6 ماهه 98 رقم 12.5 میلیارد تومان برآورد شده و انتظار می رود هدف مربوطه محقق شود.

    به گفته میرزاده، امسال دستیابی به 12 میلیون تن گندله، 15.5 میلیون تن کنسانتره و در مجموع 27.5 میلیون تن تولید پیش بینی شده است.

    راهبرد ارتقای سهم ملی و منطقه ای

    بررسی ها نشان می دهد شرکت معدنی وصنعتی گل گهر به عنوان یکی از فعالان کلیدی در زنجیره ارزش تولید فولاد کشور با تدوین برنامه راهبردی و اجرای آن در تلاش است تا سهم ملی و منطقه ای خود را در تولید کنسانتره، گندله و فولاد افزایش دهد.

    ایران امروز به جایگاه دهمین فولاد ساز جهان تکیه زده و این مهم با تلاش مجموعه های تولید کننده خوراک فولاد سازان از جمله گل گهر که یک سوم سنگ آهن مورد نیاز کشور را تامین می کند، فراهم شده است.

    اهداف در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی

    سیاست اقتصاد مقاومتی در چارچوب مقابله با تحریم های ظالمانه امروز در واحد های تولیدی در دستور کار قرار دارد و در این ارتباط گل گهر نیزبا افزایش تولید، رشد صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا به نفت، بالابردن رقابت پذیری محصول با کاهش قیمت تمام شده، بومی سازی و کمک به داخلی سازی تجهیزات بخشی از اقدام های انجام شده و نیز در برنامه ریزی گنجانده شده است.

    همچنین تکیه بر توان ظرفیت های داخلی و افزایش مشارکت سرمایه های انسانی، کارآفرینی پایدار، توسعه نظام هم افزایی و استفاده بهینه از منایع در شرکت های گروه، بهبود کیفیت محصولات، تکمیل زنجیره ارزش و زیر ساخت های توسعه از دیگر محورهای مهم این مجموعه محسوب می شود.

    صدرنشینی در عملکرد هفت ماهه 98

    آمارهای مجموعه های معدنی در زمینه تولید کنسانتره گویای تولید 27.6 میلیون تن است که در مدت هفت ماهه امسال محقق شده و شرکت معدنی صنعتی گل گهر با سهم نزدیک به 34 درصدی صدر نشین این گروه در دوره مربوطه است.

    تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور در دوره هفت ماهه امسال، 27 میلیون و 614 هزار و 181 تن کنسانتره سنگ آهن تولید داشتند که نسبت به رقم 26 میلیون و 619 هزار و 510 تن عملکرد هفت ماهه ابتدایی سال 97 گویای رشد چهار درصدی است.

    براساس این بررسی  پس از «گل گهر» که 9 میلیون و 434 هزار و 599 تن کنسانتره آهن تولید کرده، «چادرملو» پنج میلیون و 801 هزار و 20 تن، «سنگ آهن مرکزی» دو میلیون و 889 هزار و 418 تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» سه میلیون و 31 هزار و 723 تن، «گهر زمین» دو میلیون و 578 هزار و 735 تن، «اپال پارسیان سنگان» یک میلیون و 739 هزار و 389 تن، «صنعتی و معدنی توسعه ملی» یک میلیون و 290 هزار و 985 تن، «صبا نور» 556 هزار و 312 تن و «جلال آباد» 292 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند.

    دستیابی به هدف 22.5 میلیون تن حمل ریلی

    «جمشید ملارحمان» مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر اعلام کرده است: این شرکت در نظر دارد تا پایان سال 98 میزان حمل بار ریلی به خارج از منطقه را به 22.5 میلیون تن برساند که این مهم در چارچوب اهداف و راهبرد کلان کشور در توسعه حمل و نقل ریلی اجرایی خواهد شد.

    وی تصریح کرد: برقراری قطارهای باری مستقیم واگن های باردار با تناژ حداقلی چهار هزار و 500 تن از سایت ریلی مجتمع گل گهر تا مقصد بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس و همچنین اعزام واگنهای خالی با قطارهای باری متراژی با تناژ دو هزار و 500 تن از مبدا بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس تا مقصد سایت ریلی مجتمع گل گهر ، حمل ریلی و درآمد حاصل ازآن افزایش چشمگیر و قابل توجهی درپی خواهد داشت .

    فروش ریالی همراه با رشد 73 درصدی

    فروش ریالی گل گهر ( کگل ) در بورس با رشد 73 درصدی در نیمه نخست امسال روبرو شد. این امر پس از انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهر یور ماه امسال  (حسابرسی نشده) در سال مالی منتهی به 29 اسفند 98 اعلام شد و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر همچنین رشد 15درصدی ارزش بازار را در مدت 6 ماه 98 کسب کرد.

    مشخصات دیگری که صورت های مالی کگل در این دوره دارد، عبارتست از افزایش 70 درصدی درآمدهای عملیاتی 6 ماهه 1398 در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ 37,518,570 میلیون ریال به مبلغ 63,796,200 میلیون ریال رسیده ) افزایش 61 درصدی سود ناخالص 6 ماهه 1398 در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ 18,055,528 میلیون ریال به مبلغ 29,092,220 میلیون ریال ) افزایش 49 درصدی سود عملیاتی 6 ماهه 1398 در مقایسه با دوره مشابه(از مبلغ 18,417,092 میلیون ریال به مبلغ 27,480,588 میلیون ریال رسیده است) افزایش 50 درصدی سود خالص 6 ماهه 1398 و تحقق سود 724 ریالی به ازاء هر سهم (از مبلغ 17,325,004 میلیون ریال به مبلغ 26,058,372 میلیون ریال رسیده است) نکته قابل توجه اینکه سود هر سهم بر مبنای سرمایه 36 هزار میلیاردی محاسبه شده که بر اساس سرمایه جدید 48 هزار میلیاردی سود هر سهم 542 ریال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر