۳۸ هزار تن محصول فولاد آلیاژی ایران صادر شد

عصر معدن- مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: در ۹ ماه امسال ۳۸ هزار تن تولیدات این مجموعه با ارزآوری حدود ۲۰ میلیون یورو صادر شده است.;

۳۸ هزار تن محصول فولاد آلیاژی ایران صادر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، علیرضا چایچی با اشاره به بیستمین سالگرد تأسیس این شرکت اظهار داشت: فولاد آلیاژی سال 1377 به عنوان یک شرکت دولتی با قابلیت تولید 118 گرید و ظرفیت 140 هزار تن تولید راه اندازی شد.
    وی افزود: هم اکنون ظرفیت سالانه تولید این شرکت با استفاده از توان متخصصان داخلی به بیش از 500 هزار تن انواع فولادهای آلیاژی و قطعات تولید به 350 گرید در اندازه های مختلف رسیده است.
    مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره ظرفیت اولیه 10 تن در ابتدای تأسیس خاطرنشان کرد: این میزان با شناسایی بازارهای جدید صادراتی تا پایان سال گذشته به بیش از 73 هزار تن افزایش یافته است.

    اشتغال 70 درصد بومی ها و پیش بینی صادرات 12 هزار تن فولاد تا پایان سال
    چایچی درباره وضعیت اشتغال در این شرکت هم گفت: در مجموع یکهزار و 500 نفر اشتغال مستقیم و 500 نفر غیرمستقیم ایجا شده و زندگی بیش از 40 هزار خانواده را به فعالیت این واحد گره زده؛ با این حال حدود 70 درصد آنها نیز بومی استان بوده که 300 نفر آنها از اهالی شهرستان اشکذر هستند.
    وی درباره وضعیت صادرات شرکت با اشاره به وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران و موانع مبادلات بانکی اظهار داشت : علاوه بر صادرات 38 هزار تن در 9 ماه امسال به کشورهای اتحادیه اروپا ، ترکیه و کشورهای همسایه ، صادرات 12 هزار تن در سه ماه پایانی سال را در دستور کار داریم.
    این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: در چشم انداز 1404 فولاد آلیاژی ، تولید 2 برابر ظرفیت فعلی و رسیدن به ظرفیت 1.2 میلیون تن را پیش بینی کرده ایم که امیدواریم به آن برسیم.
    وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به پیشرفت فیزیکی 41 درصدی طرح توسعه فولادسازی یزد یک و بهره‌برداری از آن تا اوایل سال 1399 امیدواریم این پیش بینی محقق شود.
    مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران یادآور شد: این طرح سه بار با تحریم مواجه شده ولی 70 درصد تجهیزات مورد نیاز آن که عمدتا ساخت یک شرکت فرانسوی است ، وارد کشور شده و مابقی یا در حال ورود و یا در حال ساخت است.
    چایچی با بیان اینکه هفت درصد هزینه های فولاد یزد یک برای کاهش مخاطرات زیست محیطی در نظر گرفته شده است ، اظهار داشت : میزان مصرف این مجموعه 25 لیتر در ثانیه البته با میزان آب پسماند آن برای فضای سبز تعهد داده شده ، پیش بینی شده است.
    وی تأکید کرد: هم اکنون از مجموع تولید 25 میلیون تن فولاد کشور ، سه درصد به فولاد آلیاژی ، معادل 800 هزار تن مربوط می شود و کمترین میزان مصرف آب نیز در فولاد آلیاژی ایران است.

    تولید فولاد آلیاژی در 9 ماه 96 ، 2 برابر مجموع سال 97
    این مسئول در ادامه درباره عملکردهای امسال شرکت هم گفت: امسال با تلاش های پرسنل این مجموعه و همدلی همه آنها بسیاری از رکوردهای فولاد آلیاژی شکسته شده که مهتمرین آن تولید 2 برابر مجموع سال 96 در طول 9 ماه 97 بوده است.
    چایچی با اعلام تولید بسیاری از محصولات مشابه خارجی افزود: فولاد آلیاژی با ایجاد بخش بومی سازی ، به عنوان مهد بومی سازی فولاد کشور با بهره‌گیری از توان منتخصصان داخلی بیش از هشت هزار و 500 دفترچه ساخت قطعات تهیه و تدوین و بیش از چهار هزار و 300 قطعه ساخته است.

    سرمایه گذاری 6 میلیارد تومانی زیست محیطی در فولاد آلیاژی
    مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران درباره وضعیت محیط زیستی این مجموعه هم با بیان سرمایه‌گذاری 33 میلیون دلاری و هشت میلون یورویی این شرکت در راستای استقرار امکانات و تجهیزات دارای کمترین میزان آلایندگی تصریح کرد: سالانه 6 میلیارد تومان برای نگهداری از تجهیزات محیط زیستی این شرکت اعم از تصفیه‌خانه، فیلترها و نوار نقاله‌ها هزینه می شود که نتیجه آن دریافت چهار سال لوح تقدیر صنعت سبز به این واحد بود.
    وی همچنین از راه اندازی نخستین پویش (کمپین) انرژی صنایع کشور در این مجموعه خبر داد و افزود: با توجه به اهداف این طرح امیدواریم در یک سال آینده چهار تا 10 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشیم ضمن آنکه بهینه سازی مصرف آب در حال انجام است.
    چایچی همچنین با بیان اینکه آلودگی‌های فولاد آلیاژی ایران با توجه به بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا حتی بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است، اظهار کرد: دود زرد رنگ پیرامون این واحد مربوط به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و دود سیاه رنگ اطراف هم مربوط به کوره‌های القایی شرکت‌های مستقر در شهرک فولاد و در پشت کارخانه فولاد آلیاژی ایران است.

    جاده فولاد ، عمومی است نه اختصاصی
    وی درباره وضعیت جاده فولاد آلیاژی هم اظهار داشت: این جاده از 25 سال قبل به صورت اختصاصی و ویژه فولاد آلیاژی ساخته شده ولی به مرور به دلیل افزایش تردد و روستایی شدن آن و نیز ایجاد شرکت دیگر در مسیر ، با مصوبه سال 86 استانداری می بایست رسماً از حالت اختصاصی خارج و به راه‌های عمومی کشور اضافه شود.
    مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ادامه داد: به دلیل اجرا نشدن این مصوبه ، بار دیگر درخواست بررسی ارائه شده که بعد از اعلام هزینه های ترمیم ، آسفالت و بهسازی جاده به میزان 120 میلیارد ریال ، سهم حدود 55 میلیارد ریالی برای فولاد آلیاژی در نظر گرفته شد.
    چایچی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها حدود 25 درصد تردد این جاده مربوط به فولاد آلیاژی ، 50 درصد مربوط به روستاهای مجاور و مابقی مربوط به سایر شرکتهاست از این رو تقاضا داریم عمومیت این جاده به رسمیت شناخته شود.
    وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای تولید فولاد آلیاژی در کشور گفت: هم اکنون تنها سه درصد تولید فولاد کشور مربوط به فولاد آلیاژی است در حالی که متوسط این آمار در دنیا 11 درصد است و امروز بهترین شرایط برای صادرات البته با حمایت های دولت است .
    شرکت فولاد آلیاژی ایران بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه است که در سال 1378 به بهره برداری رسید.
    محصولات این شرکت در صنایع هوافضا، نفت و پتروشیمی ، نیروگاه ها، ابزارسازی ، لوازم پزشکی و جراحی، خودروسازی ، ماشین سازی و سایر صنایع ویژه، کاربرد دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر