دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران :

مازاد زغال‎سنگ در بورس انرژی عرضه شود

عصر معدن- دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به خبری مبنی بر توسعه ظرفیت‌های صنعت زغال‌سنگ با کمک بازار سرمایه گفت: مقرر شده در مرحله اول، تولیدکنندگان زغال‌سنگ حرارتی ترغیب به عرضه محصولات خود در بورس شوند و در مرحله دوم، مازاد زغال‌سنگ کک شو در بورس عرضه شود.;

مازاد زغال‎سنگ در بورس انرژی عرضه شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایلنا، سعید صمدی عنوان کرد: جلسات مختلفی با حضور مسئولان بورس انرژی و بورس اوراق بهادار برگزار شده است. اما باید به این نکته توجه کرد که دو نوع زغال‌سنگ وجود دارد که نوع اول آن (کک‌ شو) در ذوب آهن و فولادسازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تولیدکنندگان آن قراردادهای بلندمدت با مصرف کنندگان دارند و قیمت آن با فرمول‌های خاص تعیین می‌شود؛ بنابراین در وهله اول معادن زغال‌سنگ باید به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و در صورت مازاد می‌توان آن را در بورس انرژی عرضه کرد.

    وی افزود: زغال‌سنگ کک‌ شو تنوع مشتری بسیار پایین دارد، این در حالی است که سایر محصولات معدنی مانند سنگ آهن، مشتری‌های داخلی و خارجی بسیاری دارند، اما زغال‌سنگ دارای چنین پتانسیل نیست.

    وی با اشاره به زغال‌سنگ حرارتی گفت: مشتریان زغال‌سنگ حرارتی بسیار زیاد است و این محصول قابلیت رقابت، صادرات و بازاریابی بالایی دارد. به‌طوری که سال گذشته حدود 450 هزار تن زغال‌سنگ حرارتی به خارج از کشور صادر شد. بنابراین می‌توان برای عرضه در بورس انرژی روی این محصول تمرکز کرد.

    وی با بیان اینکه ایران بیش از حد بر منابع گاز و مشتقات آن تکیه کرده است، افزود: در حال حاضر یک میلیارد 200 میلیون تن ذخیره زغال‌سنگ در کشور وجود دارد و تقریبا این ذخیره دست نخورده باقی مانده است و متاسفانه ایران بیش از حد بر منابع گاز و مشتقات آن تکیه کرده و این مشتقات با یارانه 90 درصدی عرضه می‌شوند؛ این امر باعث شده تمایل برای مصرف زغال‌سنگ کاهش یابد.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید زغال‌سنگ در کشور 1.5 میلیون تن است که هیچ تناسبی با ذخایر کشور ندارد. ایران پتانسل خوبی برای افزایش تولید زغال‌سنگ دارد؛ اما برای راه‌اندازی و افزایش تولید نیازمند برنامه‌ریزی 3 ساله هستیم.

    وی معتقد است: در بلند مدت کشور مجبور به استفاده از زغال‌سنگ می‌شود و به سمت تولید آن پیش خواهد پیش، زیرا کشور بیش از حد بر منابع گاز و مشتقات آن تکیه کرده است.

    وی با بیان اینکه گاز باید در مصرف خانگی مورد مصرف قرار گیرد، ادامه داد: گاز، انرژی گران‌قیمتی است و نباید از آن در مصرف فولاد استفاده شود. اگر تولید گاز کاهش پیدا کند؛ قطعا دولت در استفاده از آن تجدید نظر خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر