سرمایه گذاری؛ راهکار مقابله با خام فروشی مواد معدنی

عصر معدن- قائم مقام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: تنها راهکار مقابله با خام فروشی سرمایه گذاری در این حوزه است که می‌توانیم شاهد کاهش صادرات مواد خام معدنی و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا باشیم.;

سرمایه گذاری؛ راهکار مقابله با خام فروشی مواد معدنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ علی صباغ قائم مقام ایمیدرو در شبکه خبر  گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی تولید کننده مواد اولیه بخش‌های صنعتی و حوزه پایین دست است. این حوزه از سنگ آهن خام که کلوخه هست به آن مواد خام گفته می‌شود تا برسد به یک محصولی مثل فولاد که آنجا باز خام می‌گویند حتی به مفتول یا محصولات پایین دست هم ماده خام گفته می شود.
    وی افزود:  هر چه ارزش افزوده بیشتری روی زنجیره به دست بیاورید محصولاتان به محصول نهایی نزدیک‌تر می‌شود و از مواد خام فاصله می‌گیرد.
    صباغ ادامه داد: راهکار مقابله با خام فروشی مقابله با تولیدکننده نیست، راهکار مقابله با خام فروشی تنها از طریق سرمایه گذاری است و باید صنعتی ایجاد شود که بتواند آن ماده خام را مصرف کند.
    قائم مقام ایمیدرو گفت: از دیدگاه ما نقش سازمان‌های توسعه‌ای و نقش سرمایه گذاری که این سازمان‌ها دارند توسعه زنجیره‌های ارزش به نحوی است که ما بتوانیم همواره شاهد صادرات محصول با ارزش افزوده بالا­ نسبت به محصول خام باشیم.
    وی افزود: البته در خیلی از حوزه‌ها ما ناچار به خام فروشی هستیم،  وقتی برق صنعت در تابستان محدود می‌شود طبیعتا واحد‌های فولادی کاهش تولید دارند و آهن اسفنجی مازاد می‌شود­ که این مواد معدنی به دلیل مازاد تولید باید صادر شود در غیر این صورت واحد تولیدی تعطیل می‌شود.
    صباغ ادامه داد: ­همچنین در زمستان وقتی گاز صنعت قطع می‌شود به عنوان نمونه در زنجیره فولاد، واحد‌های آهن اسفنجی تعطیل می‌شوند و ماده معدنی گندله مواد اولیه‌ای است که مصرف نخواهد شد و به عنوان ماده خام باید از کشور صادر شود پس هر چه­ ما سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهیم و زیر ساخت بیشتری را برای صنعت ایجاد کنیم می‌توانیم شاهد کاهش صادرات ماده خام و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر