مواد تقلبی به جای قیرطبیعی به چین صادر شد

عصر معدن- برخی از انواع قیر در طبیعت یافت می شوند که به آنها قیر طبیعی گفته می شود. چنین قیری ممکن است به‌صورت خالص در طبیعت وجود داشته باشد (قیر دریاچه‌ای) مانند دریاچه قیر بهبهان ایران و دریاچه قیر تیرینیداد آمریکا ، یا از معادن استخراج شود (قیر معدنی). قیر طبیعی با نام یواینتایت (Uintaite) نیز شناخته می‌شود.;

مواد تقلبی به جای قیرطبیعی به چین صادر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، جالب است بدانید ایران پس از امریکا و کانادا مقام سوم در ذخایر قیر طبیعی را در اختیار دارد.
    استخراج از معادن قیر طبیعی ایران در دهه 50 آغاز شد اما با شروع جنگ این استخراج متوقف و  با اتمام جنگ تحمیلی این استخراج از سر گرفته شد.
    قیر طبیعی ماده ای است که هیچ واحد فرآوری ندارد و بیشترین کاربرد آن در آسفالت است.
    فعالان این حوزه می گویند: در سال 91-92 قیمت این محصول به 2 دلیل با رشد مواجه شد. دلیل اول افزایش نرخ دلار و دیگری رشد قیمت نفت بود.
    در این دوره زمانی، شرکت های راهسازی چین اجازه داشتند برای تولیسد آسفالتهای خود از قیر به میزان 30درصد  استفاده کنند. این موضوع می توانست بازار خوبی را برای ایران ایجاد کند اما متاسفانه حضور واسطه‌ها در این میان توانست بازار هدف را از دست تولیدکنندگان قیر طبیعی ایران خارج کند، زیرا واسطه ها مواد تقلبی را به چین صادر می کردند.
    این اتفاق مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرد اما در همان سال ها و در آن سوی ماجرا حقوق دولتی برای این معادن افزایش پیدا کرد. از آن دوره به بعد فعالان این حوزه مکاتبات بسیاری داشته اند اما این تلاش ها نتیجه ای نداشته است. در نهایت استان کرمانشاه با در اختیار داشتن 70درصد ذخایر قیر طبیعی حدود 70درصد معادن خود را تعطیل کرده است.
    عمده معادن قیر طبیعی در گیلانغرب و قصر شیرین قرار دارد که امروز با مشکلات زیادی مواجه هستند. اما دولت می تواند در  استان های گرم و خشک به میزان 10 تا 15درصد قیر طبیعی در آسفالت استفاده کند. بدون تردید این اتفاق می تواند تاثیر زیادی در رونق این معادن داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر