فولاد سازان بیش از پنج میلیون تن صادرات داشتند

عصر معدن- صادرات فولاد سازان بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه به پنج میلیون و ۸۹ هزار و ۵۵ تن شمش و محصولات فولادی رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت ۲۲ درصدی داشت.;

فولاد سازان بیش از پنج میلیون تن صادرات داشتند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، برپایه داده های آماری فولاد سازان بزرگ کشور در بهمن ماه 97 مجموع صادرات این بخش به رقم 373 هزار و 888 تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه پارسال کاهش 51 درصدی دارد.

    صادرات 1.9 میلیون تنی فولاد خوزستان
    بررسی کارنامه 11 ماهه شرکت های بزرگ فولادی کشور نشان می دهد فولاد خوزستان در این دوره زمانی یک میلیون و 999 هزار و 530 تن صادرات داشت که نسبت به مدت مشابه در سال 96 افت 20 درصدی داشته است.
    فولاد خوزستان در بهمن ماه امسال 159 هزار و 387 تن صادرات داشت که در مقایسه با عملکرد بهمن ماه 96 به میزان 43 درصد کاهش را ثبت کرد.

     سهم 16 درصدی ذوب آهن
    شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در 11 ماهه امسال نزدیک به 16 درصد از کل صادرات این مدت را در اختیار گرفت، صادرات این شرکت به میزان 810 هزار و 601 تن بود که از این رقم 71 هزار و 733 تن سهم بهمن ماه گذشته بود که نسبت به بهمن 96 افت 32 درصدی دارد.

     سهم بیش از 15 درصدی مبارکه
    فولاد مبارکه نیز 15.3 درصد از مجموع صادرات این مدت را به خود اختصاص داد که به میزان 783 هزار و 684 تن بود و در مقایسه با 11ماهه پارسال افت 25 درصدی داشت.
    عملکرد بهمن ماه امسال نیز نشان داد که این واحد صنعتی 27 هزار و 739 تن صادرات انجام داد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال کاهش 84 درصدی را نشان می دهد.

    انگیزه صادرات برای فولادسازان در دوره تحریم
    ظهور مشکلات ناشی از تحریم دشمن، مانع از انگیزه صادرات برای فولاد سازان نشده، بگونه ای که فولاد اکسین، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی (یزد)، فولاد آذربایجان (میانه)، فولاد خراسان (نیشابور)، فولاد کاوه جنوب (هرمزگان) و صبا فولاد از دیگر صادرکنندگان این صنعت در دوره مورد بررسی بودند که تولیدات آنها در زمینه ورق عریض، اسلب، میلگرد، بلوم، بیلت و غیره راهی بازارهای هدف شد.
    به گزارش ایرنا، ارزش صادرات 10 ماهه 97 چدن، آهن و فولاد (بر اساس سرفصل های گمرک) نیز به بیش از سه میلیارد و 220 میلیون دلار رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد 27 درصدی داشت
    جدول های آماری گمرک ایران نشان داد، سهم ارزش صادرات فولاد کشور از ارزش کل صادرات در 10 ماه امسال، 9.1 درصد بود.
    آمارهای اعلام شده، گویای آن است که ارزش صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی در 10 ماه امسال بیش از 33.3 میلیارد دلار بود.
    پیش از این، میزان صادرات فولاد سازان بزرگ کشور در 10 ماه امسال افزون بر چهار میلیون و 715 هزار تن اعلام شده بود.
    امسال انتظار می رود مجموع تولید فولاد خام (میانی) به رقم 24 تا 25 میلیون تن برسد و از این رقم بیش از 50 درصد در داخل کشور به مصرف می رسد.
    آمارها نشان می دهد، اکنون ایران به عنوان دهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و ظرفیت این بخش به رقم 35 میلیون تن رسیده و تا دستیابی به سطح پیش بینی افق چشم انداز 1404 (ظرفیت 55 میلیون تنی) بالغ بر 20 میلیون تن اختلاف وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر