سهامداران بیش از گذشته تحولات را رصد کنند

عصر معدن- حامد مددی، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی برای «عصرمعدن» نوشت:;

سهامداران بیش از گذشته تحولات را رصد کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳:۰۰

    هفته های نخست سال جدید همراه شده است با رشد قیمت‌های جهانی و همین مسئله بصورت مستقیم بر سهام شرکت‌های فلزی و معدنی در بورس تاثیرگذار بوده است بطوری که در اکثر این صنایع رشد بیش از 15 درصدی را نسبت به آخرین روزهای اسفند سال 97 شاهد بودیم.
    علاوه بر تحرکات مثبت بازارهای جهانی، افزایش نرخ دلار در سامانه نیما و نزدیکی آن به نرخ دلار سنا یکی از دلایل دیگر رشد قیمت سهام شرکت های فلزاتی و معدنی بوده است که به نظر تا تک نرخی شدن نرخ دلار در محدوده نرخ دلار آزاد ادامه دار باشد؛ اتفاقی که شاید ماه‌های زودتر بایستی رخ می‌داد. بر همین اساس نرخ فروش شرکت‌های فولادی و معدنی در بورس کالا نیز رکورد زد و نرخ فروش بیلت به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر رسید.
    رسیدن به فصل مجامع سالیانه شرکت‌ها و رشد سودآوری شرکت ها در سال اخیر نیز در رشد اخیر در بازار سهام بی‌تاثیر نبود و پیش‌بینی می‌شود شرکت‌هایی که در مجامع خود تقسیم سود بالایی دارند تا زمان برگزاری مجمع کماکان مورد توجه بازار قرار گیرند.
    شاید مهمترین مسئله و ریسکی که بازار بورس و خصوصاً صنایع کامودیتی محور ما را ممکن است در روزهای آتی تحت تاثیر قرار دهند افزایش احتمال رکود در اقتصاد جهانی باشد؛ مسئله‌ای که با توجه به جدیدترین پیش بینی بانک جهانی از میزان رشد اقتصاد جهان در سال 2019 به نظر محتمل می‌رسد.
    سهام‌داران لازم است علاوه بر رصد دقیق تحولات داخلی در نرخ‌های فروش و نرخ ارز به تحولات جهانی و قیمت‌های جهانی نیز توجه ویژه داشته باشند تا درصورت نیاز بتوانند در زمان مناسب تصمیمات صحیحی در خصوص ماندن یا خروج از بازار بورس اتخاذ کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر