در کنار اکتشافات جدید، به فکر واردات سنگ آهن باشیم

عصر معدن- یک کارشناس ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد درباره تامین نیاز سنگ آهن برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد گفت: اکنون ما در ایران ذخایر بسیاری از سنگ آهن در اختیار داریم. اما آنچه مهم است انجام اکتشاف و بعد از آن استخراج سنگ آهن است که یک فرایند طولانی را می طلبد.;

در کنار اکتشافات جدید، به فکر واردات سنگ آهن باشیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵:۰۰

    کیوان جعفری طهرانی در گفت وگو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: سال گذشته کل تولید سنگ آهن بخش خصوصی و دولتی کشور شامل سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره طبق آمار مشترک ایمیدرو ،فولاد تکنیک و اینجانب حدود 57 میلیون تن بوده است این در حالی است که در افق 1404،  160میلیون سنگ آهن فرآوری نشده یا همان کلوخه (خام) نیاز است که با انجام فرآوری میزان آن کمتر می شود. یعنی اگر مجموع سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره مورد نیاز حدود 110تا 120 میلیون باشد ما اکنون تنها نیمی از آن را تولید کرده ایم.

    به عقیده وی، مهم ترین اولویت درکشور برای تامین سنگ آهن مورد نیاز فولادی ها، اکتشافات جدید است اما نباید تنها یک راهکار بسنده کرد و باید در کنار آن واردات را نیز در برنامه های خود داشته باشیم.

    جعفری طهرانی ادامه داد: تا پایان سال 97، میزان تولید کنسانتره در کشور با طرح های جدیدی که وارد مدار تولید می شود به 52میلیون تن می رسد و با وارد مدار تولید شدن گندله سازی جدید توسعه ملی و شرکت مادکوش نیز تولید گندله به 53میلیون‌تن می رسد. بنابراین در سال آینده گندله سازان داخلی با کمبود کنسانتره مواجه می شوند و باید تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود چراکه کارخانه های گندله سازی نمی توانند میزان تولید خود را کاهش دهند. بنابراین ما باید به فکر واردات کنسانتره برای واحدهای گندله سازی خود باشیم. این همان تدبیری است که ما در مادکوش نیز مشغول مطالعه و برنامه ریزی واردات کنسانتره هستیم.

    وی افزود: این درحالی است که میزان منابع کنسانتره هم نیز در جهان محدود است. زیرا 85 درصد فولادسازان جهان از فرایند کوره بلند استفاده می کنند که نیازمند سنگ آهن دانه بندی هستند.

    وی با اشاره به سخنان رییس هیات عامل ایمیدرو مبنی بر انجام اکتشافات جدید متولی بودن دولت برای این موضوع در ادامه گفت: در شرایط کنونی برخی تحریم های جدید در مرداد و برخی در آبان 97 اجرایی خواهد شد و این درحالی است که اکتشافات جدید نیازمند فناوری های نوین است و اعمال تحریم های جدید ممکن است در تامین مواد اولیه و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز در ژئوفیزیک هوایی که معمولا از فرانسه وارد می شود، خدشه ایجاد کند.

    این کارشناس ارشد بازارهای بین المللی معتقد است  ما باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم. در واقع نباید اینگونه اندیشید که تحریم روی واردات و صادرات ما بی اثر است چراکه ما صادرات و انجام مبادلات تجاری خود را خارج از سیستم بانکی انجام می دهیم که با تحریم ها میتواند محدود شود.

    پس باید در برهه ای از زمان واردات کنسانتره انجام شود و در کنار آن نیز به سمت اکتشافات جدید و کشف ذخایر جدید و استخراج رفت تا در نهایت کسری برای کنسانتره در افق 1404 نداشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر