واردات محصولات فلز سرخ افزایش یافت

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی صعودی داشت.;

واردات محصولات فلز سرخ افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، بهای قیمت مس در هفته گذشته به گونه ای بود  که قیمت این فلز بنیادین از قیمت 6168.00 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 8 ماه اکتبر سال 2018 میلادی، به قیمت 6325.00 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 12 ماه اکتبر سال جاری میلادی رسید.

    الف- تحلیل بنیادی:
    در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

     

    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در گزارشی نوشت: عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است.
    در ابتدای هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت معادن چین در گزارشی اعلام کرد که واردات مس چین شامل محصولات آند، مس تصفیه شده، مس مفتول و محصولات نیمه تکمیل شده مس با رشدی معادل 24 درصد از ماه آگوست به 521 هزار تن در ماه سپتامبر رسید. براساس این گزارش در ماه سپتامبر میزان واردات مس نسبت به سال قبل در همین ماه 21.2 درصد رشد داشته است که این بیشترین میزان افزایش از تاریخ ماه مارس سال 2016 میلادی است. با بروز این چشم انداز مثبت از افزایش تقاضای کشور چین که بزرگترین مصرف کننده مس جهان است، تقاضای فیزیکی خرید مس توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین المللی در بازارهای جهانی، افزایش یافت و متعاقبا قیمت این فلز بنیادین در هفته قبل روندی صعودی داشته باشد. لازم به توضیح است که کاهش میزان موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن نیز موجب گردید تا ترس از کسری عرضه مس در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین المللی در هفته قبل افزایش یابد و این مسئله نیز موجب رشد قیمت این فلز بنیادین در بازارهای جهانی شد.

    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهدکرد. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی صعودی داشت و در هفته بعد نیز با احتمال زیادی دارای روندی صعودی خواهد بود. در این صورت فلز اگر مس بخواهد روندی افزایشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت و تاریخی مهم خود که 6400 دلار به ازاء هر متریک تن است، احتمالاً تا مقاومت قیمتی 6500 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افزایش خواهد یافت.   
    و در غیر این صورت چنانچه مس روندی نزولی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم و تاریخی خود یعنی 6300 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی  6100 دلار به ازاء هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد.

    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد فوق، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنش های سیاسی در دنیا مانند جنگ اقتصادی کشور آمریکا با اقتصادهای بزرگ نظیر کشور چین، اتحادیه اروپا، روسیه و کانادا، همچنین سیاستهای تورم‌زدایی چین، سیاست های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک های مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا خصوصا معادن مس کشور شیلی، در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر