رکورد بالاترین میزان استخراج و باطله برداری در سنگ‌آهن مرکزی ایران

عصر معدن- مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران - بافق گفت: این شرکت در سال گذشته، بالاترین میزان استخراج و آماده‌سازی (باطله‌برداری) را در طول سال‌های معدنکاری خود به ثبت رساند.;

رکورد بالاترین میزان استخراج و باطله برداری در سنگ‌آهن مرکزی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، مجتبی حمیدیان افزود: سال گذشته سال سختی برای شرکت‌های فولادی به لحاظ اقتصادی و شرایط فروش محصول بود ضمن این که شرکت سنگ‌آهن توانست رکورد استخراج آهن و آماده‌سازی را در این سال به ثبت برساند و شرایط بهتری را برای آینده فراهم کند.

    وی با بیان این که باطله‌برداری در سال 1401 حدود 29 میلیون تن بوده است، گفت: این رقم در مقایسه با سال 1400 حدود 11.6 درصد افزایش داشته است.

    حمیدیان با تاکید بر این که این آمار تنها مربوط به پیت چغارت است، افزود: میزان آهن استخراجی هم حدود یک میلیون و 800 هزار تن بوده است.

    وی با اشاره به این که از ابتدای فعالیت معدن چغارت تا پایان سال گذشته بیش از 511 میلیون تن استخراج آهن و باطله‌برداری صورت گرفته است، ادامه داد: آمار‌های معدنکاری چغارت نشان می‌دهد که در برخی از دوره‌ها استخراج ماده معدنی با هدف دستیابی به سود بیشتر انجام شده و رکوردزنی در استخراج ماده معدنی معیار بوده است.

    به گفته وی این در حالی است که در سال گذشته به رغم افت قیمت فولاد و محصولات پایین‌دستی (سنگ‌آهن کنسانتره، گندله و غیره) سیاستگذاری‌های مدیریتی شرکت سنگ‌آهن مرکزی آماده‌سازی معدن برای ایجاد شرایط بهتر دستیابی به ماده معدنی در سال‌های آتی بوده است.

    حمیدیان افزود: سیاستگذاری مدیریت با رویکرد سرمایه‌گذاری اصولی و تلاش تمامی کارکنان امانی و پیمانی عامل اصلی دستیابی به این رکورد شده که در طول تاریخ 50 ساله معدن چغارت بی‌سابقه است.

    وی ادامه داد: در معدن سه چاهون نیز افزایش میزان استخراج را داشته‌ایم به طوری که استخراج آهن بیش از 28 درصد و میزان باطله‌برداری بیش از 29 درصد در مقایسه با سال 1400 افزایش داشته است.

    مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران - بافق گفت: ذخیره هر معدنی روزی به پایان می‌رسد، اما مسئله مهمی که قانونگذار هم بر آن تاکید دارد، استخراج صیانتی ذخایر خدادادی است که متأسفانه در بسیاری از معادن این مسئله با استخراج ماده معدنی در سایه دستیابی به سود مقطعی بیشتر فراموش می‌شود و در مواقع سیاستگذاری‌های نادرست می‌تواند استخراج بخشی از ذخیره یک معدن را که می‌توانست اقتصادی باشد، غیراقتصادی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر