معدنداران ورامین؛ دست به آسمان، چشم به بانک

عصر معدن- هفت معدن سلستین و سولفات سدیم ورامین برای احیا از یک سو چشم به راه بارش باران هستند و از سویی منتظر اختصاص تسهیلات بانکی با سود مناسب، تا بار دیگر رونق گذشته را به دست آورند.;

معدنداران ورامین؛ دست به آسمان، چشم به بانک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، شهرستان ورامین از هفت معدن شامل سه معدن سلستین و چهار معدن سولفات سدیم برخوردار است که طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی و نیز کاهش میزان نزولات آسمانی رونق گذشته خود را از دست داده‌اند و همراهی مسئولان در اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت و لطف الهی در بارش نزولات جوی می‌تواند مشکلات آنان را برطرف کند.
    چهار معدن سولفات سدیم شهرستان ورامین در سال‌های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و تولید نشدن شوره در مناطق کویری، رونق خود را از دست داده و استخراج این ماده معدنی برای معدن‌کاران صرفه اقتصادی ندارد؛ مشکلی که جز با بارش نزولات جوی برطرف نمی‌شود.
    اما معدن‌داران سلستین به دلیل خام فروشی، فرآوری نشدن این ماده معدنی و انباشت سنگ‌های کم عیار در محل معادن به تسهیلات ارزان قیمت نیاز دارند تا علاوه بر افزایش میزان عیار، امکان فراوری آن را هم فراهم کنند.

    فرآوری سلستین خارج از کشور انجام می‌شود
    رییس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین در این باره به خبرنگار گفت: تمامی سلستین استخراج شده در شهرستان ورامین به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود تا پس از فرآوری، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
    حسن میرزایی اظهارداشت: تولیدات سه معدن سلستین شهرستان ورامین برای تبدیل این ماده به کربنات استرانسیوم که در صنایع  مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به فرآوری نیاز دارند که در حال حاضر این مهم خارج از کشور صورت می‌گیرد و معدن‌داران، محصول خود را به صورت خام صادر می‌کنند.
    وی تصریح کرد: با فرآوری این محصول می‌توان ارزش افزوده بیشتری را نصیب معدن‌داران کرد.
    میرزایی همچنین با اشاره به مشکلات معدن‌داران سولفات سدیم گفت: این ماده معدنی از شوره‌زارهای شهرستان استحصال می‌شود که با توجه به کاهش بارش‌ها استخراج این ماده برای معدن‌کاران مقرون به صرفه نیست و البته برای رفع مشکل این افراد، اقدامی عملی نمی‌توان انجام داد.

    وی اظهارداشت: تولیدکنندگان سولفات سدیم طبیعی از اختلاف درجه حرارت فصلی برای استخراج کمک می‌گیرند، در این روش پس از بارش نزولات جوی، شورابه‌ها در اواخر فصل تابستان به صورت اشباع در بستر زمین‌ تشکیل و با سرد شدن هوا، شورابه‌ها به صورت کریستال ظاهر می‌شود.
    میرزایی تصریح کرد: در سال های اخیر به دلیل کاهش شدید بارش نزولات جوی برداشت های وسیع صورت گرفته از معاون و کاهش ذخایر سولفات سدیم و هزینه های بالا، استحصال این ماده توجیه اقتصادی ندارد و عملا در 10 سال گذشته این معادن تعطیل شده‌اند.
    وی گفت : در حال حاضر سولفات سدیم از روش‌های شیمیایی سنتتیک تولید می‌شود و استحصالی از معادن صورت نمی‌گیرد.

    امکان فرآوری سلستین در داخل وجود دارد
    یکی از معدن‌داران شهرستان ورامین که سابقه طولانی در استخراج سلستین از مناطق مختلف کشور دارد، گفت: در صورت اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و تهیه دستگاه های مورد نیاز می‌توان سلستین را با استفاده از دانش و ظرفیت های داخلی فرآوری کرد.
    اسماعیل شاه‌پسندی افزود: تا پیش از سال 1992 میلادی سلستین در اوکراین فرآوری و مورد مصرف لامپ‌های تصویر تلویزیون‌های رنگی قرار می‌گرفت که پس از فروپاشی شوروی و تعطیلی این کارخانه به مدت 20 سال معادن سلستین در ایران نیز تعطیل شد.
    وی اظهارداشت: پس از تلاش معدن‌داران در جذب بازارهای هدف، کارخانه‌ای در چین شناسایی شد که ماده مورد نیاز خود را از کشور اسپانیا وارد و سلستین را به کربنات استرانسیوم تبدیل می‌کرد.

    شاه‌پسندی تصریح کرد: با اقدامات بازرگانی صورت گرفته، سلستین مورد نیاز این کارخانه از سوی معادن ایران تأمین و واردات این محصول از کشور اسپانیا به چین نیز متوقف شد.
    وی افزود: در سال 1385 و  به منظور نمایش توان تولیدکنندگان داخلی، یک کارخانه نیمه صنعتی برای فرآوری سلستین در ورامین تأسیس شد و توانست 150 تن کربنات استرانسیوم تولید کند؛ این مهم ثابت کرد که در صورت حمایت مسئولان می‌توان از خام فروشی این ماده معدنی جلوگیری به عمل آورد.

    شاه‌پسندی یکی از مشکلات معدن‌داران سلستین را سنگ‌های عیار پایین اعلام و خاطرنشان کرد:‌ تمامی سنگ‌های استخراج شده قابلیت صادرات ندارند زیرا همه آنها عیار بالا ندارند؛برای افزایش میزان عیار این سنگ‌ها نیاز است کارگاهی جداگانه تأسیس شود که برای راه اندازی آن به 200 میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

    وی گفت: اکنون بیش از 100 هزار تن سنگ معدنی با عیار پایین در محل معادن انبار شده که در صورت افزایش عیار و فروش آنها طی سه سال می‌تواند تمامی تسهیلات اعطا شده از سوی بانک را جبران کند.
    این فعال استخراج سلستین افزود: برای احداث کارخانه فرآوری سلستین به 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا از خام فروشی این محصول به کشورهای دیگر و تبدیل آن به کربنات استرانسیوم که در تمامی صنایعی که با آهن‌ربا سر و کار دارد مصرف می‌شود، جلوگیری شود.
    شاه‌پسندی گفت: اکنون 40 نفر در حوزه معادن سلستین ورامین مشغول به کار هستند که با افزایش فعالیت آنها می‌توان برای 30 نفر دیگر به صورت مستقیم کار ایجاد کرد.

    آمادگی ورامین برای رفع مشکل معدن‌داران
    فرماندار ورامین نیز از آمادگی این شهرستان برای رفع مشکل معدن‌داران خبر داد و اظهار داشت:‌ با طرح مشکل معدن‌داران شهرستان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، می‌توان شرایط را برای توسعه فعالیت آنان فراهم کرد.

    حسین کاغذلو اظهارداشت: در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهرستان ورامین، موضوع مشکلات معدن‌داران مطرح و مقرر شد درخواست آنان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان مطرح و تسهیلات مورد نیاز آنان اعطا شود.
    وی تأکید کرد: توسعه فعالیت معدن‌داران به عنوان بخش مهم اقتصاد شهرستان در دستور کار مسئولان قرار دارد و برای رفع مشکلات آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.
    شهرستان ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر