اجرایی شدن ۱۰ طرح زیربنایی بخش معدن در استان بوشهر

عصر معدن- رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: ۱۰ طرح‌ زیربنایی معدنی با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در استان بوشهر در حال اجرا و پیشرفت است.;

اجرایی شدن ۱۰ طرح زیربنایی بخش معدن در استان بوشهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، رشید مرادی با بیان این مطلب، افزود: ظرفیت معدنی بوشهر از نوع سنگ های رسوبی به لحاظ ذخیره قطعی، تعداد معادن درحال بهره برداری، میزان استخراج و تولید مواد معدنی از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است که لازم است زیرساخت و واحدهای فرآوری بیشتری این بخش را حمایت کنند.

    وی اضافه کرد: یکی از نیازهای مهم بخش معدن بوشهر کمبود واحدهای فراوری مواد معدنی است که باعث ایجاد ارزش افزوده و سرمایه گذاری و اشتغال در استان می شود و لازم است دراین خصوص تمهیدات و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.

    رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر یادآورشد: در زمان حاضر 200 واحد صنایع معدنی در زمینه فرآوری شن و ماسه، صنایع گچ، آهک هیدراته و کربنات کلسیم رسوبی و سه واحد کارخانه سیمان (سیمان ساروج، مند دشتی و دشتستان) در استان فعال است.

    مرادی ادامه داد: این تعداد با حجم سرمایه گذاری 863 میلیارد و 535 میلیون تومان و اشتغال 3 هزار و 500 نفر سهم 37درصدی را از واحدهای صنعتی استان را به خود اختصاص داده است.

    وی گفت: احداث طرح‌های فراوری مواد معدنی جدید با عنوان صنایع آهک هیدراته و کربنات کلسیم صنایع گچ از سوی بخش خصوصی در دست ساخت است که پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته است.

    رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مواد معدنی بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، کمبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات مواد معدنی بخصوص اسکله و پایانه تخصصی صادرات از دیگر مسائل این بخش در استان است.

    وی اعلام کرد: احداث اسکله صادرات مواد معدنی در منطقه خورشهاب شهرستان تنگستان برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی شده است که اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

    رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: همچنین 9 طرح زیر ساختی برق رسانی و احداث جاده دسترسی نیز در دستور کار قرار دارد که اجرای 4 پروژه آن در سال جاری آغاز شد.

    مرادی در ارتباط با بازار هدف مواد معدنی بوشهر، بیان کرد: مقصد محصولات صنایع معدنی استان درحوزه صنعت شامل سیمان،گچ و آهک صادراتی کشورهای حوزه خلیج فارس و بنگلادش، هندوستان و آفریقا است اما آهک به استان‌های جنوبی کشور نیز ارسال می‌شود.

    رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: آهک برداشت شده از معادن بوشهر نیاز استان‌های هرمزگان، خوزستان، فارس وکرمان در زمینه صنایع و کارخانجات فولادی را تامین می‌کند.

    وی افزود: بوشهر دارای 258 معدن با پروانه بهره‌برداری است که مخلوط کوهی(شن وماسه ) ، سنگ های ساختمانی (لاشه- آهک های پرعیار) ، دواومیت؛ نمک های آبی و سنگی ، مواد اولیه سیمان و سنگ گچ بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

    رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر تعداد130 معدن استان فعال است که در نیمه نخست سال 6 میلیون تن از آنها استخراج شده است و میزان وصول حقوق دولتی از معادن تا پایان آبان ماه سال جاری مبلغ 2 میلیاردو 600 میلیون تومان است که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 24درصدی داشته است .

    وی گفت: حجم سرمایه گذاری در معادن استان معادل 94 میلیارد و 720 هزار تومان است و یکهزار و 352 نفر در این بخش اشتغال دارند.

    مرادی اعلام کرد: مطالعات اکتشافی سازمان گسترس و نوسازی معادن وصنایع معدنی (ایمیدرو)، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و بخش خصوصی منجر به کشف 3 گروه معدنی جدید در استان شده است که در زمان حاضر ماده معدنی بوکسیت درمرحله صدور پروانه اکتشاف، ماده معدنی بیتومین درمرحله صدور گواهی کشف و مواد معدنی فسفات و 9 پهنه اکتشافی عناصر نادرخاکی در مرحله تعیین مناطق امید بخش هستند.

    وی افزود: با توجه به عدم مطالعات اکتشاف معدنی استان برای شناسایی پتاسیل‌های معدنی، توسعه و اکتشاف پهنه‌های معدنی جدید از سوی سازمان‌های توسعه‌ای به ویژه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ایمیدرو ضروری است.

    مرادی یادآورشد: میزان استخراج قطعی مواد معدنی از معادن استان درسال 98به میزان 18میلوین تن براورد شده است که درمقایسه با سال 97 از رشد 5/28 درصدی برخوردار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر