رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران:

دولت وارد قیمت‌گذاری در حوزه فولاد نشود

عصر معدن- رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فعالان عرصه معدن و فولاد برای مدیریت کالاهای خود توانایی دارند، اظهار کرد: با توجه به شرایط بازار امیدواریم دولت از ورود به زنجیره فولاد صرف نظر کند.;

دولت وارد قیمت‌گذاری در حوزه فولاد نشود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بهرام شکوری صبح امروز در نشست با فعالان بخش معدن در اتاق بازرگانی، گفت: متاسفانه در ماه‌های گذشته تعامل ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت به شکلی بوده که به نظر می‌رسد سیاستگذاران این حوزه سنجش دقیقی از برخی مسائل ندارند و از این‌رو بخشنامه‌هایی که منتشر می‌شود باعث دلسرد شدن فعالان این حوزه شده است.

    به گفته وی، در شرایطی که در کشور قوانین خوبی همچون ماده 24 و ماده 24 مکرر در زمینه‌ معدن وجود دارد، اما عملا شاهد آن هستیم که این قوانین اجرایی نمی‌شود و همین مساله می‌تواند به کاهش تولید و از دست رفتن مشاغل در این زمینه منجر شود.

    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از ادامه‌دار بودن تخصیص ارز 4200 تومانی گفت:‌ سیاست‌های ماه‌های گذشته به بخش خصوصی خسارت وارد کرده و اگر دولت قصد داشته باشد به زنجیره فولاد ورود کرده و دراین حوزه قیمت‌گذاری کند، خسارت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

    وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که موجب نگرانی شده، بحث تصویب عوارض 30 درصدی بر صادرات کنسانتره و گندله است که اگر این اتفاق بیفتد خطر جدیدی تولید کشور را تهدید می‌کند.

    شکوری با اشاره به صحبت‌های معاون اول رییس جمهوری در رابطه با لزوم مشاوره با بخش خصوصی در سیاستگذاری‌های کلان، بیان کرد: متاسفانه با وجود این دستور ما می‌بینیم که نظرات بخش خصوصی شنیده نمی‌شود. امروز بورس کالا تبدیل به جایی شده که در آن به منظور سودآوری سهامداران سیاست‌گذاری می‌شود و در صورت تداوم این شرایط تولیدکنندگان واقعی با مشکل مواجه می‌شوند.

    در ادامه این نشست مهرداد اکبریان - رییس انجمن سنگ‌آهن کشور - نیز با بیان این‌که بخشنامه‌های دولتی و سیاست‌هایی همچون ارز چند نرخی موجب ایجاد رانت در اقتصاد کشور شده است، بیان کرد: ما در گذشته ستاد فولاد را داشتیم که با وجود تمام مشکلات توانسته بود زنجیره تولید را مدیریت کند و قیمت‌ها در بازار را به یک نقطه تعادل برساند، اما با انحلال این ستاد امروز شاهد آن هستیم که با تفکرات کوچک، مشکلاتی بزرگ برای تولیدکنندگان عرصه معدن و فولاد ایجاد می‌شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مسائلی که در ماه‌های گذشته اجرایی نشده است، بحث حمایت از صادرات است. امروز در کشور حدودا 25 میلیون تن فولاد تولید می‌شود که نزدیک به نیمی از آن به مصرف داخلی می‌رسد. بنا بود که مابقی این تولید با پیگیری‌ حمایت‌های لازم صادر شود که متاسفانه در حال حاضر شرایط برای آن فراهم نیست.

    به گفته رییس انجمن سنگ آهن کشور، در صورتی که بحث تصویب عوارض 30 درصدی بر صادرات اجرایی شود نیز شرایط برای صادرکنندگان سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

    اکبریان خاطرنشان کرد: در صورتی که ما بتوانیم براساس قیمت‌های جهانی فولاد، صادرات خود را کاهش دهیم می‌توان انتظار داشت که از ظرفیت‌های موجود در این حوزه بیشترین استفاده را ببریم اما در غیر این صورت احتمالا مشکلات ادامه خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر