سرپرست اداره کل صمت چهارمحال و بختیاری:

استخراج پنج میلیون تن ماده معدنی در چهارمحال و بختیاری

صدور مجوز ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی

عصر معدن- سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که بیش از پنج میلیون تن ماده معدنی از ۱۳۴ معدن استخراج شد.;

استخراج پنج میلیون تن ماده معدنی در چهارمحال و بختیاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری، «فضل‌الله‌ رحمتی» سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در استان 152 معدن وجود دارد که از این تعداد 134 معدن فعال و از آن هشت ماده معدنی شامل سنگ تزئیینی، ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ و شن و ماسه، سیلیس، خاک‌نسوز و دولومیت استخراج می‌شود.

    وی در ادامه افزود: پارسال 23 درصد پروانه‌های بهره‌برداری استان در حوزه صنایع معدنی بود، اما با این وجود 57 درصد حجم سرمایه‌گذاری در حوزه صمت استان مربوط به سرمایه‌گذاری صنایع معدنی به ثبت رسید. همچنین وصل حقوق دولتی معدن در استان در سال گذشته در حدود 140 میلیارد ریال بوده است.

    سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اکتشاف‌های انجام شده در حوزه معادن استان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: 2 پهنه در خانمیرزا و لردگان در استان برای کشف فسفات و سلستین از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران تعریف شد.

    وی اضافه کرد: همچنین 2 زیر پهنه در شمال استان برای اکتشاف طلا و مس تعریف شد که اکتشاف اولیه حاکی از آن بود که عیار این معادن اقتصادی نیست، اما با این وجود درخواست اکتشاف تکمیلی داده‌ایم.

    رحمتی، امکان‌سنجی تولید کاغذ از سنگ را از دیگر برنامه‌های استان در حوزه معادن عنوان کرد و یادآور شد: این طرح در حال حاضر در دست بررسی است و نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: پارسال با برگزاری یک مزایده 11 معدن غیرفعال در استان تعیین تکلیف و پروانه بهره‌برداری برای آن صادر شد.

    صدور مجوز حدود 9 هزار میلیاردی سرمایه‌گذاری صنعتی

    سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری همچنین تاکید کرد: 449 طرح صنعتی در استان با سرمایه‌گذاری هشت هزار و 939 میلیارد تومان سال گذشته در استان جواز تاسیس دریافت کرد. این طرح‌های صنعتی 6 هزار و 900 فرصت شغلی در استان ایجاد کرده است.

    وی در ادامه با بیان اینکه میانگین سرمایه‌گذاری به اشتغال در حوزه صنعت استان پایین است که این موضوع نشان می‌دهد باید در استان صنایع بزرگ و مادر ایجاد شود، افزود: طی سال گذشته جواز برای توسعه فعالیت 38 واحد صنعتی استان با 724 میلیارد تومان و اشتغال اسمی 448 نفر صادر شد.

    رحمتی با اشاره به فعالیت یک هزار و 100 واحد صنعتی در استان، تصریح کرد: پایش واحدهای صنعتی و بررسی مشکلات و موانع تولید آن یکی از مهمترین برنامه‌های سال جدید این اداره کل است.

    وی در ادامه یادآور شد: کمک به احیای واحدهای تولیدی راکد دارای توجیه اقتصادی و تلاش برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان برای رونق تولید است.

    سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته در رابطه با تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان با مشکل روبرو بودیم، اظهار کرد: در سال گذشته از مجموع تسهیلات پرداختی در استان، سهم بخش صنعت تنها 23 درصد بود که این میزان نامناسب است و باید در سال جدید سهم خود را افزایش دهیم.

    گفتنی است، در حال حاضر در این استان بیش از یک هزار واحد صنعتی در حال فعالیت است که 36 واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای 100 نفر و 32 واحد متوسط با اشتغال بین 50 تا 100 نفر و بقیه واحد های صنعتی کوچک هستند.

    تاکنون با صدور بیش از دو هزار جواز تاسیس و افزون بر 400 طرح با سرمایه گذاری بالای 60 درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

    چهارمحال و بختیاری دارای 11 شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است که در برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر