وزیر صمت در برنامه تقدیر از خدمات معاون سابق امور معادن و صنایع معدنی اعلام کرد :

ارزش ۲۲ میلیارد دلاری تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه تقدیر از خدمات جعفر سرقینی، معاون سابق امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه، گفت: بخش معادن و صنایع معدنی کشور ظرفیت های بسیار بالایی دارد و می تواند یکی از جایگزین های مطمئن ما در درآمدهای نفتی، ایجاد اشتغال، توسعه مناطق محروم و...، باشد.;

ارزش ۲۲ میلیارد دلاری تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: ما باید فرصت های خدمتگزاری را قدر بدانیم و تا زمانی که مسئولیتی بر عهده داریم سعی کنیم در روند امور و خدمات، اثر گذاری مثبتی داشته باشیم.

    وی ادامه داد: از ابتدای امسال، 5 برنامه عمده در حوزه معادن و صنایع معدنی شامل توسعه فعالیت های اکتشافی، اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی، توسعه معادن کوچک، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی و نوسازی معادن در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

    رحمانی اضافه کرد: هم اکنون ارزش تولیدات بخش معادن و صنایع معدنی کشور بیش از 22 میلیارد دلار برآورد می شود که با تحقق اهداف توسعه ای وزارتخانه، این رقم در سال های آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

    وی تصریح کرد: بخش معدن و صنایع معدنی کشور حداقل 20 درصد از سهم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و امسال این عدد به حدود 25 درصد خواهد رسید.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توقع ویژه بنده از این حوزه، فعال‌سازی حداکثری ظرفیت‌های تشکل‌های بخش خصوصی و همچنین بسیج امکانات دولتی برای توسعه امور است.

    رحمانی با اشاره به برخی اقدامات اساسی صورت گرفته در حوزه معادن در طول سال 98، اضافه کرد: در بخش اکتشافات گام های برداشته شده تحول بزرگی در آینده این بخش رقم خواهد زد و به عنوان نمونه حجم اکتشافات امسال ایمیدرو، برابر کل اکتشافات سال های گذشته این سازمان است.

    وی تصریح کرد: در برخی حوزه‌ها ما اقداماتی کاملاً حساب شده را در دستور کار قرار داده ایم که عاملی تعیین کننده در خودکفایی و قطع وابستگی کشور خواهند بود که از جمله انها می توان به برنامه ساخت داخل اشاره کرد.

    رحمانی ادامه داد: خوشبختانه در این راستا، گام های بسیار بزرگی در عرصه ساخت داخل برداشته شده و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده در چارچوب این برنامه از 2 میلیارد دلار عبور کرده است؛ به عنوان نمونه در همین بخش صنایع معدنی برای تولید داخلی الکترود گرافیتی، تفاهم نامه‌ای به ارزش یک میلیارد دلار با وزارت نفت برای تولید کک سوزنی و اسفنجی منعقد کرده‌ایم.

    وی تاکید کرد: ما رسالت داریم تا ظرفیت های معدنی کشور را فعال کنیم و در این چارچوب گلوگاه ها و نقاط بحرانی را شناسایی و روی ساخت داخل آن متمرکز شویم.

    وزیر صمت گفت: برخی اقدامات و برنامه‌های ما از چنان درجه اهمیتی برخوردارند که حتی یک روز تاخیر در روند اجرایی آنها نیز جایز نیست؛ چرا که برخی وابستگی های ما با رویکرد موجود حتی می تواند به یک مزیت صنعتی و معدنی برای آینده کشور تبدیل شود و به تقویت سایر بخش ها نیز کمک شایان توجهی کند.

    رحمانی افزود: بخش معدن ما بیش از این قابلیت شکوفایی دارد و روند حمایتی ما از واحدهای معدنی به خصوص معادن بزرگ کشور با اولویت توسعه ای و تسهیل در امور آنها باید دنبال شود.

    وی تصریح کرد: شخصا معتقدم بخش معدن و صنایع معدنی از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به الگو برای سایر بخش‌های وزارتخانه را دارد و با توجه به انگیزه موجود در این بخش و معاون جدید امیدوارم که شاهد تحقق حداکثری اهداف این وزارتخانه در این حوزه باشیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز هم افزایی خوب و رویکرد مثبتی برای تحقق اهداف رونق تولید در سطح کشور در میان مسئولین و دستگاه‌های مختلف به وجود آمده است و باید به صورت بهینه از فرصت‌های همکاری موجود بهره برداری کنیم.

    رحمانی با تاکید بر این ضرورت که باید آثار اقدامات و کارهای انجام شده برای مردم ملموس باشد، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت خانواده بزرگ متشکل از فعالان مختلف بخش خصوصی و دولتی است و انتظار می رود روند تسهیل امور و ارائه خدمات به شکلی باشد که تشکل ها و همه فعالان این حوزه وزارتخانه را خانه اصلی و مامن خود بدانند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نوسانات قیمتی فولاد در شرایط موجود پذیرفتنی نیست و با توجه به اینکه حجم تولیدات ما در فولاد بیش از 2 برابر مصرف کشور است باید این روند در سریع‌ترین زمان ممکن کنترل و تثبیت شود.

    رحمانی در پایان تصریح کرد: امیدوارم گام های برداشته شده در حوزه معادن و صنایع معدنی را تکمیل و استمرار ببخشیم و حتی کارهایی را که تاکنون به میزان کافی عملیاتی نشده اند را سرعت بخشیده و تقویت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر