عرضه ۸۰ هزار مترمربع کاشی و سرامیک نانویی به بازار از سوی محققان کشور

عصر معدن- یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید سرامیک با استفاده از فناوری نانو موفق به عرضه کاشی‌ و سرامیک‌های نانویی به بازار شده است؛ ضمن آنکه درصدد راه‌اندازی دفاتر نمایندگی این شرکت در کشورهای همسایه برای توسعه بازار است.;

عرضه ۸۰ هزار مترمربع کاشی و سرامیک نانویی به بازار از سوی محققان کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، در حال حاضر فناوری‌نانو مزیت زیادی در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد کرده، به طوری که در حال حاضر کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال نیز توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه شده است. این صنعت پتانسیل‌های بالایی برای صادرات دارد. جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید 700 میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد.

    در سال 1396، ایران بیش از 147 میلیون مترمربع کاشی به ارزش 395 میلیون دلار به 52 کشور صادر کرده است. ایجاد خواص آنتی‌باکتریال و پوشش‌های تزئینی نانویی می‌تواند ارزش افزوده این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.

    در این راستا یکی از شرکت‌های فناور بیش از هزار نوع محصول دکوری کاشی و سرامیک همچون انواع کاشی‌های دکوری، تک گل، باند و قطعات ویژه را تولید می‌کند و این گروه تولیدی پس از گذشت یک سال از دریافت گواهی نانومقیاس، با فروش بیش از 80 هزار مترمربع کاشی و سرامیک نانویی، جایگاه خود را در میان مصرف‌کنندگان تثبیت کرده است.

    این شرکت همچنین با امضای توافق‌نامه همکاری با کشور روسیه گام‌های اولیه برای صادرات محصولات خود به این کشور را آغاز و در ادامه اقدام به ایجاد دفتر نمایندگی فروش در کشورهای همسایه کرده است. این شرکت از تجهیزات ایرانی برای پوشش‌دهی محصولات خود استفاده می‌کند.

    فرهاد غفاری، از محققان این شرکت با بیان اینکه در حال حاضر محصولات نانویی این شرکت به صورت مستمر در بازار داخلی توزیع می‌شود، گفت: روزانه بیش از 200 مترمربع کاشی و سرامیک دارای پوشش نانویی در بازار به فروش می‌رسد، ضمن آنکه بخشی از این محصولات به کشورهای عراق، آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود.

    وی با اشاره به توسعه بازار محصولات این شرکت از طریق استفاده از فناوری نانو در محصولات سرامیکی، اظهار کرد: با توجه به استقبال بازار به ویژه پذیرش این محصولات در کشورهای همسایه، به دنبال ایجاد دفتر نمایندگی در برخی از کشورهای همسایه هستیم تا فروش محصولات در منطقه به صورت مستقیم از طریق این دفاتر انجام شود.

    به گفته این محقق، در طول یک سال گذشته و پس از دریافت گواهی نانومقیاس، بیش از 80 هزار متر مربع کاشی و سرامیک نانویی به بازار عرضه شده است که پیش‌بینی می‌شود که ایجاد دفتر نمایندگی بتواند حجم فروش را در آینده افزایش دهد.

    این محققان از نانو پوشش‌های حاوی ترکیبات "تیتانیوم" به عنوان پوشش تزئینی روی کاشی و سرامیک استفاده کردند و این فناوری توسط گروه تحقیق و توسعه این شرکت به دست آمده است. در این فناوری از دستگاه PVD برای لایه‌نشانی ترکیبات TiN استفاده شده و این دستگاه نیز از سوی یکی از شرکت‌های فعال در طراحی و ساخت دستگاه‌های لایه‌نشانی تولید شده است.

    غفاری اضافه کرد: این محصولات به دلیل بهره‌مندی از فناوری نانو پوشش، از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و همچنین عاری از گرد و غبار هستند، بنابراین مصرف‌کنندگان نسبت به این محصولات علاقه‌مند می‌شوند. علاوه بر آن، ایجاد پوشش‌هایی به رنگ طلایی و نقره‌ای که از نظر بصری به زیبایی کاشی و سرامیک افزوده، مشتریان را برای خرید این محصولات ترغیب می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر