چشم‌انداز صعودی سیمان در بازارهای جهانی

عصر معدن- براساس گزارش وب‌سایت «گلوبال سمنت» در اولین ماه سال جاری میلادی، قیمت سیمان در دنیا به روند صعودی خود ادامه داد؛ البته رشد قیمت در بازارهای مختلف به شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا بستگی داشته و متفاوت بوده است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط افزایش قیمت هر تن سیمان از ۱۳ تا ۲۰ درصد در کشورهای مختلف ثبت شده است.;

چشم‌انداز صعودی سیمان در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، گزارش‌های منتشرشده توسط رسانه‌های هندی گویای آن است که میانگین رشد قیمت سیمان در ژانویه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ‌بر 16.2 درصد بوده، این در حالی است که این نرخ در مکزیک به 20، در چین به 14 و در امریکا به 18.3 درصد رسید. همچنین نرخ افزایش قیمت سیمان در ماه ژانویه در کشور ازبکستان نسبت به مدت مشابه سال 2021 برابر با 13 درصد بود.

    سیمان چرا گران شد؟

    دلیل افزایش قیمت سیمان در یک سال اخیر اختلال در زنجیره عرضه عنوان شده است. البته رشد پروژه‌های زیرساختی در کشورهای صنعتی و نیز درحال‌توسعه باعث شد تا تعادل در بازار به هم بخورد و بازهم قیمت‌ها رشد کند.

    در این شرایط خبرها از افزایش فشار روی بازارهای صادراتی سیمان حکایت دارد. کشورهایی از قبیل پاکستان اعلام کرده‌اند که به دلیل اختلال در تأمین سیمان و رشد قیمت آن، توان صادرات را از دست داده‌اند. این کشور تأکید کرد در فصل اول امسال حجم صادرات سیمان را 10 درصد نسبت به ژانویه سال قبل کمتر می‌کند.

    بدون شک در صورت تداوم این چنین سیاست‌هایی، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت سیمان را داشت بلکه روند افزایش قیمت ادامه پیدا می‌کند. هم‌اکنون، متوسط قیمت هر تن سیمان در بازار امریکا بالغ‌بر 219 دلار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر